Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur ska laddaren ställas in?

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Hur ska laddaren ställas in?

    Har ett nyinköpt FlightPower EVO25 LiPo ack på 2170mAh, 25C - 50C.
    Hur ska jag programera laddaren för att få bästa laddresultat samt att acken mår bäst?
    Jag har en E-Station 902 men när man ska ställa in 1C så blir jag fundersam. Antingen blir det 2,1 eller 2,2.
    Vilket är att föredra?
    Om det hjälper så har jag också E-Station PB5 balanserare också.
    Har laddat på 2,1 men vill ha bekräftat av någon som vet mer om el-flyg än jag själv vilket som är att föredra.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    2,1A eller 2,2A har ingen som helst sexuell betydelse i dessa sammanhang.

    Om du vill skona accen så mycket som möjligt vid laddningen så ladda med mindre än 1C, men laddningen har ingen större inverkan på livslängden (förutom extrem överladdning!), utan det är urladdningen och åldern som får en acc att bli dålig.
    Så vill du ha maximal livslängd så ladda inte ur accen med mer än 1C heller.
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En viktig parameter när man laddar ur är - förutom belastningen - också hur mycket man laddar ur acken. Från tillverkarhåll har jag hört att man för bästa livslängd inte bör ladda ur mera än ca: 60-65 % av max kapacitet.
    F ö så är det ju bara positivt att ladda acken med mindre än 1C.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hejsan.
    Tackar för svaren. Då har trotts allt min försiktighet denna gång varit lönsam om man säger så (Trotts min signatur: No guts, No glory)
    Tyckte att 700 spänn för en ack var lite väl dyrt att chansa med, och tänkte i detta fall ta det säkra före det osäkra och spara lite pengar nu i semester tider
    En vecka på västkusten kostar som sagt en del artyman:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Dagens LiPo med höga C-tal tål egentligen mer än 1C vid laddning.
    Den nya generationens laddare justerar automatiskt upp till 2C vid laddning.
    Det som är viktigt är att batteriet inte blir för varmt.
    Har du en temperaturgivare till din laddare - alltså en sladd med sensor som du sätter på batteriet - kan du ladda lite hårdare.

    Personligen så laddar jag något över 1C om jag har batteriet liggande på en större plåtbit som kyler bra. Om jag händelsevis vill ladda med batteriet fortfarande i planet väljer jag att ladda med 0,5C i stället.
    Batteriet måste naturligtvis ligga luftigt i planet - annars är det inte nyttigt vid flygning heller.

    Jag har inte haft några problem alls med de varianterna.

    /Patrik

Liknande ämnen

  1. driva laddaren med 3s lipo
    Av maccan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 14:27
  2. Tyck till om Pro Peak Prodigy laddaren.
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •