Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: PPM vs. PCM

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard PPM vs. PCM

    Enkel fråga

    Om jag aktiverar PCM -systemet i min Optic6a kan jag då köpa en Futaba PCM -mottagare....

    Läste någonstans :roll: att Hitce´s pcm-system var snabbare än konkurenternas.

    Eller är jag låst till Hitec´s PCM mottagare ?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    PCM-kodningen är olika för de olika fabrikaten.
    Så om du vill köra PCM med din Hitec så är du låst till Hitecs PCM-mottagare.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    äh, rackarns........


    SKulle vilja ha en mottagare som är kristallös, med PCM, som lirar med min Optic6a............

    crappy !
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har inte Hitech en syntes mottagare??? Måste du ha PCM ???
    Varför???

  5. #5

    Standard

    Visst heter det väl Qpcm på opiic 6an

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jag måste väl inte ha PCM förra året när jag tog upp hobbyn igen så bytte jag till FM40 på bilsidan, blev i princip helt störningsfritt jämnfört med de grejor jag kört med tidigare (AM 27)

    Så köpte jag i år "värsting" radio till bilarna en Futaba 3PK å skulle fjutta igång med mina PPM mottagare i bilarna med borstlöst å det blev äckligt kort räckvidd å störningar hipp som happ, då snode jag PCM-motagare ur min 1:8 buggy å alla störningar från BL försvann.......

    Då blev jag kär i PCM.....

    Är det någon nackdel med det då ?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  7. #7
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    hitec verkar inte ha någon qpcm syntes mottagare, det närmaste är väl deras "fusion" 9kanals mottagare om den kommer på 35Mhz nån gång, den verkar bara finnas på 72MHz än. http://www.hitecrcd.com/receivers/show?name=Fusion+9

    Är du nöjd med som du gjorde när du flyttade över pcm mottagaren ur 1:8 buggyn så skall du köra så men själv tycker jag du tagit dig an problemet från fel håll, istället för att hitta åt störningsproblemen och åtgärda så döljer du bara att de finns.

    Själv så kör jag ppm i de flesta av mina helikoptrar där ganska mycket kan generera störningar och det gör jag för att då ser jag om något börjar fela och ge små störningar istället för att köra med pcm mottagare som döljer det tills det blir så ordentligt så det slår ut mottagaren helt med garanterad krasch som följd.



    /Nik - team rcheli.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kör nästan bara FM (PPM) i mina modeller (Pylon, skala och el), har väl en PCM mottagare, och har under 32 års aldrig haft en radiostörning. Kör sedan 1980 med JR, tidigare Futaba, numera Spektrum 2,4GHz.
    PCM är klart överreklamerat.

  9. #9

    Standard

    Nu har inte jag hunnit testa så mycket då jag är relativt ny i rc hobbyn (jag är inte ens 30 år ) men rent spontant så skulle iaf aldrig jag sätta PPM i en maskin som direkt kan döda en människa. Jag kör ppm i mina mindre maskiner tex depronflyg (som ändå blir för tunga med PCM Rx) , inkl min trex heli. Däremot min 50 och 90 heli så kör jag PCM i, skulle jag köpa ett större plan skulle jag köra med PCM i den med, de 8ch synthes Rx jag kör med kostar ju inte mer än runt 600 kr så det är ju inte så mycket att bråka om.

    Förutsättningen är ju en störningsfri modell i sig från början, får man sedan en yttre långvarig störning så föredrar nog jag att maskinen går i kontrollerad failsafe med minimala skador som följd, än ett okontrollerad försök att göra sitt bästa.

    Heda: om du har störningar så felsök det först, sen sätter du i en PCM i din elbil så du får lite failsafe

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Som sagt! Köper du en kvalitesradio från början(Spektrum (JR), JR eller Futaba ) så spelar det ingen roll vilken typ av överföring du har.
    Jag har kört F3D pylon i många år och annat snabbt i flygväg och har som sagt aldrig haft en störning på PPM (FM) under alla år jag flugit. Har man störningar på PPM har man inte gjort sin hemläxa ordentligt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •