Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: PT-17 "instabil" i rollplanet.

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard PT-17 "instabil" i rollplanet.

    Jag har skaffat en Kyosho PT-17 Stearman 40 och den flyger riktigt bra med undantag för ett lite störande fenomen: i kurvorna vill den fortsätta och rolla åt det hållet man svänger så under kurvan måste man "skeva emot" rätt ordentligt för att få en jämn kurva.

    Ska det vara så (är det vanligt på dubbeldäckare?), eller vad kan man göra för att avhjälpa det?
    Borde jag använda sidorodret mer? ops:
    Hals- und Beinbruch!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Bortsett från alla andra faktorer som kan spela roll är det troligaste att din Stearman skulle behövt lite mer V-form på vingarna.
    V-form ger ett upprätande moment som motverkar rollrörelsen vilket är orsaken till att trainers brukar ha ganska mycket av den varan.

    Prova att svänga med enbart sid- och höjdroder. Om det går dåligt eller inte alls är V-formen sannolikt för liten.

    /Michael

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har ingen erfarenhet av att flyga PT-17, men jag kollade på skoj i min simulator. Planet i simulatorn betedde sig exakt som du beskrev om man bara använder skev- och höjdroder vid svängarna.

    Litet sidroder åt samma håll som svängen hjälper (åtminstone i simulatorn) till att hålla nosen ner, då börjar inte planet luta mer och svängen blir snyggare.
    Vingen på simulatorplanet ser ut att vara helt rak (utan V-form).

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det är ganska vanligt att man får "korsa" rodren i lite långsammare svängar på dubbeldäckare..V-formen kan du i alla fall inte göra så mycket åt,det är ju vingbalken som styr detta..
    Är kärran lite baktung så blir fenomenet tydligare så man kan testa o flytta lite vikt framåt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det du beskiver är inte normalt.
    jag testade kärran för Modellflygnytt för några år sedan och den flög hur bra som helst.
    Sidroder ska/behöver du inte använda när du flyger en så liten dubbeldäckare utan kärran ska flygas med skev och höjd...precis som alla andra flygplan i denna storlek som är rätt intrimmade.

    Gör följande. testa om tyngdpunkten liger "rätt"! Du gör det genom att flyuga rakt fram på fullgas och sedan skarpt banka åt vänster (eller höger) i 90 grader, gör detta på relativt låg höjd så att du kan se hur kärran reagerar. Det betyder ca 5-10m höjd. Planet ska svänga rent och snyggt utan att doppa nosen.elelr göra några andra dumheter.
    Doppar planet nosen i kurvan ligger tyngdpunkten för långt fram.
    Misstänker att det är det felet du har. Men det kan förståss vara annnat som t.ex ett servofel eller någon vinge som är skev.
    Kolla vingarna med en Robart vinkelmätare så du ser att vingarna inte har någon inbyggd skevhet (Wash-in).

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmm..Var jag så fel ute? Min flyger lysande men gör jag den liite baktung så beter den sig som ovan..Och att inte man behöver sidroder till den i lägre farter?
    Janne,där serru,håller jag inte med dig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Jag har också flugit den och känner inte igen problemet. Den var väldigt lättflugen och stabil. Prova att ändra tyngdpunkten och skevutslagen.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har inte flugit någon PT17.
    För mig känns det som att du har mycket skevroderbroms och måste då kompetsera med sidoroder för att få modellen att svänga rent.

    Jag brukar för att undvika skevroderbroms så långt det går att ha så litet skevroderutslag som möjligt nedåt
    Ett nedåt fällande roder bromsar mer än ett uppåtfällande.
    Det betyder att det roder som ligger i yttersvängen bromsar mer än det som ligger i innersväng vilket resulterar i att modellen kommer att hänga med stjärten och det är ett "måste" att stötta med sidoroder.

    Jag vill påstå att rollhastigheten blir ungefär detsamma.

    Har du en computerradio skulle jag föreslå att du ser till att du inte har något nedåtfällande roder alls, såvida det inte är en helsymetrisk vingprofil för då kan du glömma det jag skrivit.



    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hmm..Var jag så fel ute? Min flyger lysande men gör jag den liite baktung så beter den sig som ovan..Och att inte man behöver sidroder till den i lägre farter?
    Janne,där serru,håller jag inte med dig!
    Jag tror du kan ha rätt Bokis, för kärran är definitivt inte framtung, tvärt om så hamnade vikten ungefär på bakkanten av det rekommenderade intervallet när allt var monterat. (Dessutom är den rätt känslig på höjdrodret när jag tänker efter.)
    Jag får prova med bly i nosen på den med andra ord.
    Hals- und Beinbruch!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det kan vara som du säger...att den är baktung.
    Hur stora höjdroderutslag har du? det ska inte behövas mer än ca 1-2cm uppåt och lika mycket neråt på höjdrodret (mätt baktill på rodret).

    Men först : Kolla hur din kärra svänger /bankar i en 90+ graders sväng(pylonsväng)...det ger bra information om kärran är fram eller baktung!
    Gör som jag föreslog i mitt förra mail.

    Skevroderbroms ...nja?! Inte om du har 90 graders överföringar överallt mellan servoarm och linkage ...har du det?? Du har väl inte för stora skevroderutslag....? utan följer de rekommedationer som fanns i byggbeskrivningen.

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Där har Janne rätt,diffat skevroder behövs inte till den..
    Den ska vara snäll hur som haver med rätt c.g,lite trixig o landa men jag gillar den!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Om det bara kunde sluta blåsa så förbenat så man kunde testa om lite bly i nosen hjälper. :evil:

    Jag började med utslag enligt manualen, men har efter hand ökat skevutslaget ordentligt då jag tyckte den var väldigt seg på skeven. Ökningen av skevutslaget har dock inte haft någon inverkan i övrigt. Jag har även provat varierande grad av skevroderdifferentiering, dock utan att märka några förbättringar i flygegenskaperna. Så skevroderbroms är inget som denna modell lider av i vart fall.

    Vad gäller landningarna så tycker jag att den är riktigt kul att landa, det är första kärran på många år för min del som jag tycker det är roligt att göra upprepade touch and go med. Starta däremot är lite trixigt, i vart fall på ett inte så nyklippt gräsfält, det verkar finnas ett bra spann i tid mellan att sporrhjulet blir ineffektivt och att fartvinden blir nog stor för att sidorodret ska bli effektivt, så att hålla rak kurs under hela starten är allt annat än lätt.
    Hals- und Beinbruch!

  13. #13

    Standard

    Hej Magnus

    Har också en Pt-17 från kyosho
    Den flyger som en dröm. Jag kan nog tänka mig att det är tyngdpunkten på den, den ska längre fram. På min ligger den längst fram enligt instruktionen.Och sen har jag ingen V-form på undervingen den är rak
    den var så när fick den begangnad. Skev utslagen har jag också enligt instruktionen. Det endast problemet med den är när man ska starta.Det spelar ingen roll hur mycket man ger i gas och hur mycket man kompenserar med sida, är att den börjar att svänga kraftigt så när den lättar blir det nästan aldrig där man tänkt sig att den lättar. Vad jag misstänker är att själva sidorodert är för litet för att ta tag i vridkraften.
    Hoppas att du får rätt på det, så att vi kan flyga formation ihop på klubben

    Mvh. Martin

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Att försöka flyga i formation vore ruskigt kul! Du måste höra av dig nästa gång du är på väg ut till kvarnlanda och kan ta din PT-17 med dig!

    (För annars säger Murphy att jag garanterat bara har "gräddvisparna" med mig om jag kommer ut samtidigt.)
    Hals- und Beinbruch!

  15. #15
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Måste du lägga bly i nosen? Kan du inte flytta fram motorn?

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    kan inte hålla mig:



    Tyngdpunkts o vindproblem?
    Senast redigerat av administrator den 2013-11-08 klockan 08:11.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •