Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Nybörjar info sökes

  1. #1

    Standard Nybörjar info sökes

    Hej alla glada.

    Jag är helt ny på detta så jag behöver lite hjälp med följande saker:

    Jag har en Bard segelkärra (har petat dit en motor) samt en Draco D-3001 kärra.

    Barden har ca 180 cm spännvid medans den andra har ca 2.8 m

    Hur går man egentligen till väga för att segla i hang ? finns det någon minimum vindhastighet beroende på storlek på vingar mm?

    Jag bor i stockholmstraketn o skulle gärna vilja komma ut med några andra ibland o testa o lära sig mer om detta.

    Sedan ska jag försöka ge mig på att bygga in skevroder på den stora kärran... någon som har några bra tips eller länkar till tips?


    Tack på förhand

    Erik

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det går att hangflyga med nästan vilken segelkärra som helst!
    Har man motor räknas detta som FUSK! (ironi!)
    Hitta bara ett hang med inte allt för mycket buskar och träd, dessa bildar alldeles för mycket turbulens. "Havshang" är nog att föredra, vinden från havet är sååå ren..
    Sen gäller det att landningsplatsen är fri från buskar och träd. Vinden har en otäck tendens att bli turbulent en bit inåt land.
    Vinden ska ju givetvis ligga så vinkelrätt mot hanget som möjligt. Försök att alltid flyga UT mot vinden, medvindssvängar kräver sin man och kan vara ett litet helsicke att hämta hem.
    Har du en "vanlig" termikseglare går det säkert att flyga hang i 4-5 m/s, medans extrema hangracers trivs bäst i högre vindstyrkor.
    Vanligast är att man ligger och "kasar" i sidvind, dvs längs (en bit ut från) hangkanten.
    Känner du att det går för trögt mot vinden, prova att lasta i nåt hekto bly strax framför tyngdpunkten, det gör att det blir mer skjuts i kärran!

    Med en väl avstämd kärra är det hur lätt som helst att bli obotligt beroende av hangflyg....

    Som så här: http://www.rcflyg.se/video/Hammar_070718.wmv

    Sök upp http://www.team-tornado.se/, de hjälper dej nog gärna!

    /Thomas
    Retroholic!

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    När jag började flyga hang så fick jag höra ett bra ordspråk: "Det mesta flyger bättre än du tror på hanget".
    Hittills har det stämt bra, det mesta som man har kastat ut över kanten har fungerat riktigt bra, ovasett om dom har varit konstruerade för hang eller inte...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Nybörjar fråga
    Av sebban i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 10:57
  2. Nybörjar Depron?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 20:31
  3. Är detta en bra nybörjar kärra ?
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 15:43
  4. Nybörjar tips
    Av CeyBee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •