Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Val av sändare?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Val av sändare?

    Hej jag har idag en Hitech Optic 6 och har börjat fundera på att byta upp mig. Mitt problem är vilken ny modell jag skall eller bör välja? Jag flyger enbart flygplan och har ambitioner inom IMAC.
    Frank

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    En prisvärd radio just nu är JR PCM9XII, säljs ut billigt i UK.

    Om du vill köra konstflyg så är Graupner/JR "korvlådorna" populära där, iaf inom F3A (Typ som IMAC fast utan krav på skala). Titta lite på modellerna MC-19, MC-22s och MC-24.

    Väljer du JR, Graupner/JR eller Futaba kan du vara säker på att du får en bra radio.

    /Henke - Nöjd ägare av JR PCM9XII

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Billigt i UK

    Hej var i Uk handlar man dem?
    Frank

  4. #4
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    http://www.alshobbies.com
    http://www.sussex-model-centre.co.uk
    I dagsläget kostar JR-radion 215 pund, för någon månad sedan gick de för 199 pund. Men tänk på att dessa priser endast gäller sändare, utan servon, mottagare och laddare.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Spektrum (tillverkad av JR) är ju ett givet val ...eller JR nya 2,4GHz anläggning eller Futabas nya 6 eller 12 kanals 2,4GHz.
    Tyvärr kommer nog alla 35MHz anläggningar att försvinna ganska snart då alla tillverkare gär över till nyare och bättre teknik (2,4GHz)

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Jo..

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Spektrum (tillverkad av JR) är ju ett givet val ...(2,4GHz)
    Är det? http://www.airsport.se/modellflyg/fo...2&topicid=3039

    Den är helt klart ett givet val om man beaktar vad man får för pengarna!

    Diskussionen angående spektrum dx7 är typiskt när en produkt är före sin tid och när lagen inte hänger med. Man pratar om att man har tagit "Återförsäljare, importör, Graupner i Tyskland" för att komma fram till att spektrumen inte håller måtet då det gäller uteffekt och gällande lagar i europa. Sen i nästa andetag så säger man att Graupner kommer att släppa sin egna version av DX7 som helt plötsligt ska vara godkänd i europa. Exact samma sak var på tapeteten när 35Mhz-bandet lanserades.

    Det är högt oklart i dagsläget om den verkligen är godkänd eller inte och faktum kvarstår att den säljs över hela världen i stora mängder.

    Enda skillnaden på Graupners "nya-uppdaterade" version av DX7:an är att uteffekten skruvats ned och att räckvidden minskats.
    I och med detta så har man egentligen gjort produkten sämre
    och ännu mer osäker! Detta kan knappast varit grundmeningen med reglerna. Det är även oklart om Graupners "nya" DX7 är en full-range eller om den i likhet med DX6:an kommer att bli en "parkflyer"-radio!

    Skulle bli mycket förvånad om den inte kommer att bli godkänd förr eller senare. Har svårt att förstå hur man ska kunna kontrollera och "döma ut" en produkt som sålt i hundratusentals exemplar världen över.

    Att sedan vissa personer envist tjatar om att "den måste förbjudas omedelbart" är bara löjligt då Spektrum i likhet med alla andra "full-range" 2.4Ghz-apparater är 100-talet gånger mer säker jämfört med vilken FM-sändare som helst.
    Om en Hitec Challenger 720 från 1987 kan vara godkänd
    så ska även en Spektrum vara det. Allt annat är fånig byråkrati.

    Det är tveklöst den absolut bästa radio jag har prövat och jag kommer fortsätta att köra med DX7:an även om den blir "förbjuden" pga bakgrunden till beslutet. Den är inte "farlig" eller liknande att använda och den kan ej heller ej störa ned andra radios... Det är endast ett politiskt beslut som vissa paragrafryttare inte har någon koll på.


    Mina tankar iallafall!
    \Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Inte meningen att starta någon debatt om godkända sändare, uteffekt etc. Kommer nog själv att gå över till 2,4 GHz så fort all byråkrati är undanstökad (bra räckvidd och godkänd uteffekt).

    Men om Frank ska köra IMAC, måste han ju få flyga på tävlingar också - så det gäller kanske att skynda långsamt med sändarbytet just nu.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    "Byråkratin" finns där av en orsak också, för vi har alla vant oss vid att få ha 35MHz bandet för oss själva, att bilens fjärrstyrda centrallås fungerar, att man inte hör grannens samtal i sin trådlösa telefon och att micron inte stör ut det trådlösa nätverket.
    Reglerna för 2,4GHz bandet är skrivna för att massor med olika olika saker för en massa olika applikationer ska kunna samsas på samma frekvensband utan att riskera att störa varandra. Om spectrum-anläggningarna riskerar att störa annan utrustning är väl ytterst tveksamt, men faktum är att den inte "spelar rent" enligt EU:s regler och regelmakarna kunde knappast förväntas förutse att spectrum skulle komma.

    Sen ska man inte dra alla 2,4GHz systemen över en kam. För idag finns det 3 olika 2,4GHz system för radiostyrning av modellflygplan, varav 2 uppfyller EN 300 328: XPS och Futaba FASST. Så frågan är om EU kommer att anpassa sina regler efter spectrum eller ifall XPS och FASST kommer att bli de system som kommer att användas i störst utsträckning i europa?
    Hals- und Beinbruch!

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lite underlig debatt det har blivit..
    Spektrum är inte godkänd i dagsläget så det är"bara att gilla läget".
    Futaba finns och den är inte sämre den så jag har ju ett alternativ hur som haver om jag ska till en tillställning där det frågas om detta..
    Jag kommer själv att skaffa modul till min o Futaban är definitivt inte sämre som jag ser det..
    Och har man en spektrum o gillar radion och kan inte tänka sig något annat så blir det väl att man får byta till en godkänd dito,eller flyga på eget bevåg/risk,nån annan lösning ser inte jag..
    Jag vet inte heller hur det ser ut för de apparater som är svensksålda,om generalgenten(na) kommer ta ta tillbaka dessa o byta/bygga om dessa..
    Det får väl framtiden utvisa..
    För de som har köpt den från USA/asien lär det väl vara rökt.. :cry:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men man frågar sig...Vad är det som skiljer oss från dem i USA..?De har väl också microvågsugnar, fjärrkontroller, fjärrstyrdagarageportar, osv...och där stör inte Spektrum radion.

    Man tycker att samma normer på elektronik prylar skulle gälla i Europa som i USA.
    Varför skiljer sig normerna ??

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..tja,vi lyder under bryssel,vill minnas att våra gurkor hade fel böjning o att lekplatsgungorna var nån centimeter för smala..
    För o inte tala om den svenska chokladen som inte får kallas för det o div.andra roligheter...
    Som sagt,det är bara att gilla läget,bestämmelserna finns o det är upp till var o en o följ/skita i dessa..
    Det är väl snarare regel än undantag att man garvar åt nya regler från eu,tänk bonde,o gå sen o fråga en levandes dito om korrespondansen med byråkrater o intelligenta regler o förordningar.. 8)
    Visst kan vi sitta här o skrika om att det är idiotiskt men det ändrar inget i sak eller?
    Vill minnas att jag sa något om detta till en svensk modellflygprofil på UV fältet(inte du Janne )som omedelbart svarade citat:-Jaha,o här står du o pratar en massa dynga som vanligt..
    Om han läser det här så kanske han minns det..
    Nåja,det var off topic men faktum är att överenstämmer inte radioutrustning med de normer som krävs inom EU så är dessa inte tillåtna..
    O jag är faktiskt glad att vi inte tar efter USA i allt, jag såg här på forumet en tv-snutt från ett amerikanskt nyhetsprogramom att vi modellflygare borde bannlysas p.g.a att vi kunde använda våra plan till div.sprängningar o annat..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard off topic...

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Inte meningen att starta någon debatt om godkända sändare, uteffekt etc. Kommer nog själv att gå över till 2,4 GHz så fort all byråkrati är undanstökad (bra räckvidd och godkänd uteffekt).

    Men om Frank ska köra IMAC, måste han ju få flyga på tävlingar också - så det gäller kanske att skynda långsamt med sändarbytet just nu.
    Nej, jag håller med om att denna tråd kanske bör "splittas upp" i två trådar då det börjar bli lite "off-topic".

    Jag var bara tvungen att skriva av mig lite för jag blir lite bitter
    och trött på att man alltid ska behöva hitta kompromisser när det väl kommer en produkt som verkligen revolutionerar r/c-flygandet.

    Jag anser att 2.4Ghz är en revolution som är fullt jämförbar med propotionalradion kom, dvs när vi plötsligt kunde styra planen med en "joystick" istället för en knapp. (ett tryck vänster, ett tryck till tillbaka till neutral etc). (nu pratar vi 70-tal typ)

    Det är inte ofta en så stor förbättring sker
    så som nu gör med 2.4Ghz-bandet...

    Jag köpte min DX7:a från USA, men det spelar ju ingen roll egentligen då det i dagsläget inte finns någon skillnad på DX7r sålda i sverige, england etc. Det enda som isåfall äventyras är min rätt till "uppgradering" till en EU-godkänd sändare. Dock är jag mycket skeptiskt om det nu kommer att ske något liknande då denna logistik måste vara rena mardrömmen att samordna.

    Jag personligen skulle lätt köpa en ny DX7:a från USA för runt 2500:- trots allt "politiksnack" här i sverige. Kalla mig för kriminell och omoralisk men jag tror och hoppas att allt ordnar sig så småningom, och ja, jag kör även 130km/h på motorvägen också...

    Men visst, om man vill vara helt laglydig (och det vill man ju) så är det väl bättre att avakta ett köp av en svensksåld DX7. Även om man då går miste om en kanonradio till bra pris.

    För övrigt igen så fungerar det perfekt i USA och även här i sverige.
    Jag har inte haft någon som helst störning och jag har försökt att störa ut den via micron, videoöverföringssystemet och det trådlösa nätverket, men inte den minsta störning har noterats. Ej heller åt andra hållet har jag hittat någon störning värd att notera. Jag tror och anser fortfarande att det "bara" är ett byråkratbeslut.

    Sen tycker jag att det är lite patetiskt att Graupner får vara med att orda om saken! Det är klart att Graupner som en av världens största "R/C-provider" vill förbjuda "ej av graupner sålda DX7r"! Helt sjukt att den som tjänar absolut mest på ett "förbud" får vara med om att besluta om detta. Måste vara en guldsits för ett företag som graupner att förbjuda alla DX7r och döma ut dom regelvidriga och livsfarliga, samtidigt som man officiellt går ut med att "erbjuda en godkänd, modifierad DX7:a" !
    Det resulterar ju i att dom plötsligt har ensamrätt till DX7:an i hela EU och att man samtidigt förhindrar vidare konkurens!

    I vilket sammanhang spom helst skulle detta förfarande vara olagligt i sig och snacka om monopol.

    Oj, mycket åsikter blev det...

    Mvh Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard Ok men vilka tips ger ni mig

    Kan vi lämna debatten och ge mig ett svar jag förstår ?
    Frank

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Behåll Optic 6:an ännu ett år och se vad som händer på 2,4 GHz-fronten. Kan vara litet dumt att köpa en ny 35MHz-radio nu, och litet tidigt att köpa 2,4 GHz innan du vet om du får använda sändaren i nationella tävlingar.

    Själv flyger jag alla mina plan med Optic 6, och tycker att mixningarna räcker till än så länge.

    Har två skevservon och två höjdservon i min Yak-54, får höjdservona att gå åt olika håll med Ailevon-mixen (enda sättet att få trimmen att påverka båda höjdroderhalvorna) och kan använda flaperons mixat med höjdroder på "LAND"-funktionen.
    Höger skevroder i kanal 1 och vänster skevroder i kanal 6
    Höger höjdroder i kanal 2 och vänster skevroder i kanal 5

    Optic 6 har ju dual rates och expo, så för mig räcker den till att öva in IMAC basic, sportsman och intermediate. Jag byter jag till 2,4 GHz när jag vet att jag får flyga på andra klubbar.

    När man byter till 2,4 GHz ska samtidigt mottagarna i planen bytas.

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du har alldeles rätt Frank,vi slirade av banan..
    Johans råd är bra men Futabas FASST(krångligt ord!) som är det här nya kristall-lösa 2.4 (vilket ibland verkar glömmas) är inga problem med,den är helt OK att använda o funkar lysande!
    Priset i sverige för en komplett uppsättning med acc o servon (ingår inte till Futabas 6 EXA blir en 2500 ca ..
    Och jag är förtjust i Futaba,erkänns,deras prylar är vad jag tycker,genomtänkta o enkla i handhavandet och att slippa kristaller är ljuvligt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    52
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    KRFS

    Standard TACK

    Äntligen ett förlösande svar TACK och vad skall man nu handla denna vackra sändare som frälser mig. ? Jag menar vad får man bäst pris på sändaren?
    Frank

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    He,he...Hos mig (ÖMH) ops:
    Vet faktiskt inte,för ögonblicket slut hos Minicars men åter om en månad ,ca..
    Skämt åsido,handla hos den du känner förtroende för,det är det råd jag kan ge,det är ibland trevligt o hålla sig till samma handlare o bygga en (fint ord) relation om man har tänkt sig att handla mer prylar så småningom..
    Men det är min åsikt,finns säkert 50 till...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Om du ändå köper dej en 35Mhz, se till att köpa en med löstagbar modul!
    Då kan du byta till 2.4GHz när tiden är mogen.

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,6EXA är en 2.4 GHZ radio..Finns ingen modul i den..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Val av mw sändare..
    Av slaffe i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 11:46
  2. Råd ang sändare önskas
    Av UlfB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 22:10
  3. Val av sändare
    Av Casimir_rc i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:41
  4. Lipo i sändare
    Av feffe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:13
  5. Val av sändare
    Av Biggles i forum Elektronik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •