Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: DX7 laglig eller olaglig?

  1. #41
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej Hej

    Du tala om CE eller E varifrån du fått uppgifter då ???

    visa mig med en bilder på Radiosändare för CE jag vill se bevis då ??

    eller E typen ???

    intressant jag vill se dom då ???

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  2. #42

    Standard

    Men steve,

    Vi pratar inte om sändare sålda av godkända handlare... Alla sändare som är av slaget "E", den så kallade Europa versionen är helt ok att använda nått annat har vi inte påstått!!

    Däremot "grå" importerade radios som inte är "E" versionen är det som diskuteras då den är CE märkt och borde få användas men nu har man "hittat på" att den är olaglig... Och det är det de hela handlar om!

    Vad gäller effekter mm får man läsa ETSI standard dokumenten, du hittar den här http://webapp.etsi.org/action/OP/OP2...28v010701o.pdf

    Se sedan 4.3.2.2, där står att läsa om effekten som du undrar över:
    "For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
    to 10 mW per MHz."


    Vart jag har fått CE och E ifrån? Från en leverantör av radion... Kolla på procar tex så skriver han ju tydligt vad som gäller!? eller hur!

    Vad ska du ha för bevis? ska du till domstol eller?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #43
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Re: Jo...

    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan

    Ingen av ovan är ju någon direkt myndighet eller liknande utan alla har egna vinstintressen i detta så jag tycker att det är helt horribelt att SMFF tar denna information så allvarligt utan att först försöka verifiera informationen. Dom gör en höna av en fjäder och sprider bara oro på detta sätt. Konsekvent fakta har jag inget emot men i detta fallet så presenteras inga fakta utan bara en massa olika antaganden.
    Jag tycker vi skall utgå från att SMFF har adekvat information i ärendet, vilket jag säkert tror dom har med.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #44

    Standard

    fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #45
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?
    Efterssom SMFF på sin framsida säger följande:

    I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

    När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328 och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt...
    så utgår jag från att SMFF har skaffat sig tillräcklig information genom svenska myndigheter eller liknande.

    Hurvida vi tillsammans i RCFF ställer oss till detta kan jag inte säga efterssom vi i styrelsen inte har pratat om det ännu. Jag hoppas på att SMFF vill tala om deras källa (eller så får vi i RCFF leta reda på en själv) så att RCFF kan få den informationen med och sedan utifrån det göra ett officiellt uttalande.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #46
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Men steve,

    Vi pratar inte om sändare sålda av godkända handlare... Alla sändare som är av slaget "E", den så kallade Europa versionen är helt ok att använda nått annat har vi inte påstått!!

    Däremot "grå" importerade radios som inte är "E" versionen är det som diskuteras då den är CE märkt och borde få användas men nu har man "hittat på" att den är olaglig... Och det är det de hela handlar om!

    Vad gäller effekter mm får man läsa ETSI standard dokumenten, du hittar den här http://webapp.etsi.org/action/OP/OP2...28v010701o.pdf

    Se sedan 4.3.2.2, där står att läsa om effekten som du undrar över:
    "For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited
    to 10 mW per MHz."


    Vart jag har fått CE och E ifrån? Från en leverantör av radion... Kolla på procar tex så skriver han ju tydligt vad som gäller!? eller hur!

    Vad ska du ha för bevis? ska du till domstol eller?


    hehe vad du är kul,Henrick !!!

    inte till domstolen hehe !!

    Jag vill se bevis bara varifrån kommer uppgifter som sagt !!

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  7. #47
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    fast glawe, det är ju på tyska beslut? gäller tyska lagar å regler i sverige?
    Efterssom SMFF på sin framsida säger följande:

    I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

    När det gäller Spektrum DX 7 har den hittills ej uppfyllt kraven i EN 300 328 och är alltså ej godkänd för användning i Sverige, även om den är köpt inom EU och är CE-märkt...
    så utgår jag från att SMFF har skaffat sig tillräcklig information genom svenska myndigheter eller liknande.

    Hurvida vi tillsammans i RCFF ställer oss till detta kan jag inte säga efterssom vi i styrelsen inte har pratat om det ännu. Jag hoppas på att SMFF vill tala om deras källa (eller så får vi i RCFF leta reda på en själv) så att RCFF kan få den informationen med och sedan utifrån det göra ett officiellt uttalande.
    Javisst det var sagt av dig,Fredrik !!

    Jag håller med dig så klart !!


    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  8. #48
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag har precis varit i kontakt med PTS och detta är deras svar:

    Hej !

    Tack för din fråga ...

    2,4 GHz är en fri radiofrekvens i många länder. Där sänder de flesta WLAN (trådlös data inom hem och kontor), Bluetooth-prylar m.m. Det är tillåtet med fjärrkontroller också, för t.ex. modellflyg. Det finns en liten risk att modellflygplanets radiomottagare på 2,4 GHz blir störd av WLAN-sändare i närheten.

    De "vanliga" radiofrekvenserna för modellflyg på 35 MHz får bara användas för modellflyg. Det bör vara säkrare.

    Den som sätter nya sändare på marknaden i Sverige (importerar och använder alt. säljer) blir ansvarig för att produkten uppfyller alla administrativa och tekniska krav enligt EU-reglerna. Att privatimportera är olämpligt eftersom det kan bli en dyr historia om produkten orsakar störningar på annan radiokommunikation. Det är bättre att köpa från ett företag som har butik i Sverige. Då är importören anvarig.

    Det är sändarens tekniska egenskaper som avgör om den är fri att använda eller om den kräver tillstånd. Det bör försäljningsstället kunna informera om. Se också PTS föreskift om fria radiofrekvenser 2007:4 "Undantag från tillståndsplikt" på vår hemsida www.pts.se > Dokument & författningar > Föreskifter & allmänna råd > Spektrum.


    / Christer Streiffert

    Post & telestyrelsen
    Radiotillsyn
    08-678 58 00
    Min egen tolkning är således att DX7:an inte är olaglig, men skulle den inte leva upp till kraven (jag vet ännnu inte vilka dessa är) så kräver den speciellt tillstånd för att få användas.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #49
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej,Fredrik

    vad bra !!

    intressant du ringde PTS !!

    Wlan okej nu vet jag det !!

    Wlan kan bara sändare signal bara högst 30 meter idag !!

    utan problem !!

    Radiosändare där ute så blir inte störningar så brukar klubben ligger lång dit

    Jag ser att du säger att den är inte olaglig heller självklart !!

    jag visste det !!

    okej bra att veta

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  10. #50

    Standard PTS rules

    Ha ,ha, vilket underbart svar av PTS. Flyg på 35Mhz så riskerar ni inte att nerstörda av nätverk o.dyl.
    Eftersom jag oftast flyger i naturlandskap och inte i kontorslandskap så är jag beredd att ta risken.
    Det som brukar få mig på fall är oftast bladverk och grenverk.
    //Michael

  11. #51
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Hittade lite ny intressant info på RCGroups, som bl a förklarar lite om skillnaderna mellan hur man mäter uteffekt i USA och EU, men framför allt står det om de nya EU-reglerna som träder i kraft om cirka ett år (EN 300328 v1.71). Enligt inlägget så kommer då all utrustning som ligger låst på en frekvens inte längre att vara tillåten! Detta är alltså det sättet som Spektrum fungerar... Futabas system kommer inte att påverkas. XtremeLink kommer troligen inte heller att beröras då den ju kan byta frekvens om så erfordras. Om detta är sant så är Spektrum-systemet en återvändsgränd för oss i Europa. Den som lever får se...

    /Leif

  12. #52
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Dx-7 och Futaba har 130 miljoner kod för scanna ledig hittar så låst alltid inte problem !!

    behöver inte oroa för detta !!

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Det LAN menade var att Spektrum sänder konstant på två kanaler.
    Det kommer att bli olagligt enligt EN 300328 v1.71
    Det innebär att DX7 blir olaglig när EN 300328 v1.71 träder i kraft.

    Futaba byter kanal hela tiden, så den kommer att vara laglig.

    /Henke - Som fortsätter med 35Mhz ett tag till...

  14. #54

    Standard

    Postat: 2007-08-02 - 18:56:41 Rubrik:

    --------------------------------------------------------------------------------

    Jag har precis varit i kontakt med PTS och detta är deras svar:

    Citat:

    Hej !

    Tack för din fråga ...

    2,4 GHz är en fri radiofrekvens i många länder. Där sänder de flesta WLAN (trådlös data inom hem och kontor), Bluetooth-prylar m.m. Det är tillåtet med fjärrkontroller också, för t.ex. modellflyg. Det finns en liten risk att modellflygplanets radiomottagare på 2,4 GHz blir störd av WLAN-sändare i närheten.

    De "vanliga" radiofrekvenserna för modellflyg på 35 MHz får bara användas för modellflyg. Det bör vara säkrare.

    Den som sätter nya sändare på marknaden i Sverige (importerar och använder alt. säljer) blir ansvarig för att produkten uppfyller alla administrativa och tekniska krav enligt EU-reglerna. Att privatimportera är olämpligt eftersom det kan bli en dyr historia om produkten orsakar störningar på annan radiokommunikation. Det är bättre att köpa från ett företag som har butik i Sverige. Då är importören anvarig.

    Det är sändarens tekniska egenskaper som avgör om den är fri att använda eller om den kräver tillstånd. Det bör försäljningsstället kunna informera om. Se också PTS föreskift om fria radiofrekvenser 2007:4 "Undantag från tillståndsplikt" på vår hemsida www.pts.se > Dokument & författningar > Föreskifter & allmänna råd > Spektrum.


    / Christer Streiffert

    Post & telestyrelsen
    Radiotillsyn
    08-678 58 00




    Min egen tolkning är således att DX7:an inte är olaglig, men skulle den inte leva upp till kraven (jag vet ännnu inte vilka dessa är) så kräver den speciellt tillstånd för att få användas.
    Hmm... Det innebär att de sändare som sålts i Sverige av en auktoriserad återförsäljare bör vara OK - eftersom det är försäljaren som är ansvarig för att produkten är godkänd enligt de regler som gäller - men att de sändare som direktimporterats är föremål för tveksamhet...

    Kanske "Procar" kan hjälpa till här för att reda ut begreppen och ge råd om hur man kan kontrollera vilken version man har i sin hand...!?

  15. #55
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Jösses,Du fattar inte va ,henke ???

    den är inte olagligen heller !!

    läsa bakåt igen och nogga igen !!

    MVH Steve

    :? :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Läs mitt inlägg igen Nexus...

  17. #57
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    du fattar inte fortfarande ???

    Scanner olika dom !!

    vad är det med där :EN 300328 v1.71 ???

    var har du fått ifrån uppgifter ???

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Jag förtydligade bara vad LAN skrev, eftersom att du verkade ha missuppfattat det.

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN
    Hittade lite ny intressant info på RCGroups, som bl a förklarar lite om skillnaderna mellan hur man mäter uteffekt i USA och EU, men framför allt står det om de nya EU-reglerna som träder i kraft om cirka ett år (EN 300328 v1.71). Enligt inlägget så kommer då all utrustning som ligger låst på en frekvens inte längre att vara tillåten! Detta är alltså det sättet som Spektrum fungerar... Futabas system kommer inte att påverkas. XtremeLink kommer troligen inte heller att beröras då den ju kan byta frekvens om så erfordras. Om detta är sant så är Spektrum-systemet en återvändsgränd för oss i Europa. Den som lever får se...

    /Leif

    Kan du vara snäll att ge en länk?

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus
    Dx-7 och Futaba har 130 miljoner kod för scanna ledig hittar så låst alltid inte problem !!

    behöver inte oroa för detta !!

    MVH Steve

    Det här har du missförstått totalt.

    Spectrum kan använda 80 olika kanaler. Sändaren väljer två lediga kanaler när den startas och säder sedan på dessa kanaler så länge som sändare är påslagen.

    Att programmet använder 130 miljoner ID för "model match" har absolut ingen betydelse för om sändaren följer bestämmelserna.

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 17:39
  2. Är min flygning laglig här?
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 15:42
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  5. PPM eller PCM!
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •