Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken propeller till en Tiger 60?

  1. #1

    Standard Vilken propeller till en Tiger 60?

    Jag har en ThunderTiger Tiger Trainer 60 med en OS Max 61 FX 2-taktare.
    Flyget väger usch och nu har jag en 11x6 (som rekommenderades där
    jag köpte motorn!?). Och man måste köra full sula för att komma nånstans. Såå... skall jag gå på 11x8 eller är det 12x6 / 12x8 som gäller?

    Vad blir skillnaden om jag ökar längden på bladen kontra stigningen?
    Finns det formler? Diagram? Eller ska man köpa en uppsjö proppar
    och testa sig fram? Vilka tre ska jag köpa då?

    Jag har 8mm axel.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En 11x6" propeller är alldeles för liten för en 10cc tvåtaktare.
    Kör med en 12x6, 13x5 eller 14x4 APC prop.
    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

  3. #3

    Standard

    Du kan låna min varvräknare och pröva vilken prop som passar bäst.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  4. #4

    Standard

    Jag har 58 mm frigång nu...

    12" skulle ge 45mm, 13" skulle ge 32mm, 14" skulle ge 20mm. Så det
    finns ju utrymme.

    Skall man ha liten stigning på trainers och hög på lågvingade vidunder?

    Vilket varv ska propellern snurra när jag står på marken och håller
    emot och gasar fullt när den är rätt nålad? 17.000 rpm?

    Mr X, ta med den så provar vi!

    Dock har jag ingen propp att testa med...

    Iofs har jag en 12x6 trebladig. Hur är det med trebladigt och 2-takt?
    Finns det någon sorts jämförelsetabell mellan 2-takt och 4-takt samt
    2-bladig, 3-bladig, 4-bladig osv?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    En 11x6" propeller är alldeles för liten för en 10cc tvåtaktare.
    Kör med en 12x6, 13x5 eller 14x4 APC prop.
    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Va va det jag sa micke ....Inte undra på att ditt flyg är lite segt med så liten karda i näbben 8)

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning
    Finns det någon sorts jämförelsetabell mellan 2-takt och 4-takt samt
    2-bladig, 3-bladig, 4-bladig osv?
    Tvåtakt och fyrtakt vet jag inte (jag brukar gå efter manualens rekommenderade när jag väljer till mina motorer). Men konvertering till flera blad har jag hittat här:
    http://www.zingerpropeller.com/_2_blade_.htm

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    En 11x6" propeller är alldeles för liten för en 10cc tvåtaktare.
    Kör med en 12x6, 13x5 eller 14x4 APC prop.
    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Va va det jag sa micke ....Inte undra på att ditt flyg är lite segt med så liten karda i näbben 8)
    Jamen, jag följde ju din tabell och det dom sade från platsen jag köpte
    motorn! 1 - Man ska inte läsa tabeller. 2 - Man ska inte lyssna på
    försäljare ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vill man flyga sakta och ha bra stigförmåga ska man välja stor propellerdiameter och ha liten stigning. Så är regeln!
    Ta inte rekommendationerna i motorbroschyren så allvarligt! De är inte skrivna i sten. Man måste pröva sig fram lite.
    Men glöm allt vad tre och fyrbladiga snurror heter om du villl ha bästa prestanda.

  9. #9

    Standard

    2-takt ska ha två blad men med en 4-takt så fungerar tre blad ganska bra.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  10. #10
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Japp! En två takt varvar så mycket att den slår sönder luften med en 3-4 bladig snurra! En fyrtakt varvar ju hälften mindre! Så 3 bladig funkar bra på dem! Har ej hunnit testa 4-bladig än 8)

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    En fyrtakt varvar ju hälften mindre!
    Har inte så stor erfarenhet av förbränningsmotorer, men jag kan nog inte riktigt hålla med.
    Det låter som om en fyrtaktare varvar hälften mindre därför att den tänder vartannat varv, men det är nog knappast så att propellern snurrar dubbelt fortare på en tvåtaktare.

    Har också mätt varvtalet på mina motorer med tachometer och inte har jag märkt att min 23cc tvåtaktare skulle varva mer än min 20cc fyrtaktare.

    Tillverkarnas fakta om två av mina motorer:
    OS FS-120 Surpass III (fyrtaktare) 2000–12000 rpm
    Super Tigre G2300 (tvåtaktare) 2000–12600 rpm

    Bägge motorerna varvar knappt 10 000 rpm vid mätning på marken.

  12. #12

    Standard

    Min 4-taktare varvar (11.000-)12.000rpm max.
    Min 2-taktare varvar (17.000-)18.000rpm max.


    Påhittat exempel:

    Om man tex säger att en 2-taktare med 12x6 2-bladig propeller
    skottar 3 liter luft per sekund vid maxvarv så borde en 4-taktare
    med 12x6 2-bladig propeller skotta endas 2 liter per sekund vid
    maxvarv.

    Om man däremot sätter en 12x6 3-bladig propeller på en 4-takt
    så skottar den 3 liter per sekund den också.

    Eller hur?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag kör en 11x6 på min asp 61 takt som sitter på min sse och den går som en slemmig ål även om de flesta tycker att en 12x8 passar bättre till den motorn. Det finns nog bara ett sätt att få reda på vad som passar din modell bäst. Prova, sätt på en 11x6 och se vad som händer, blir det dåligt drag så sätt på en större.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Även om många tvåtaktare är specade att ge max effekt vid 17-18000 rpm så skulle jag vilja påstå att det enbart är på "speed-plan" man utnyttjar de varvtalen.

    Har man ett "vanligt" rcplan (t.ex. en calmato sport) och sätter en nog liten propeller på 46:an för att den ska varva 17000rpm så lever den om en dj*vla massa, men motorn känns rätt orkeslös i luften.
    Bättre då att sätta en större propeller på motorn så blir det en bättre matchning mellan hastigheten på och mängden luft som propellern ger.

    (Undantaget är riktigt små modellmotorer (<1cc) de brukar behöva varva 20000rpm (minst) för att komma till sin rätt.)
    Hals- und Beinbruch!

  15. #15

    Standard

    Jag har en 11x6 och den gör nästan bara nytta vid fullgas.
    Har beställt en 12x6 men ska nog ta hem nåt till. Synd att
    det tar så länge få hem grejer bara... =(
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Thunder Tiger trainer15 Eagle vilken motor?
    Av Janne M H i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:55
  2. Vilken propeller till min Octa?
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 20:58
  3. Vilken propeller
    Av cyberpete i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 13:19
  4. Vilken propeller? Os Max .40
    Av Tejp i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 23:58
  5. Vilken propeller till en 40-size Spitfire?
    Av Ålänning i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •