Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Rcker denna setup fr att f upp en Typhoon 430 i luften?

Standard Rcker denna setup fr att f upp en Typhoon 430 i luften?

Tjoho!

r ganska ny p det r med rc-flygning och allt vad det innebr s jag tnkte att det nog r bst att frga lite innan man bestller s man inte glmt ngot vitalt och sitter dr med lng nsa nr man ska frska stta ihop grejerna.

Vad tror ni om denna setup? Fungerar den ens?

Modell: ST Models - Typhoon 430 (Modellen + motor): http://www.mft.nu/es/product/product...1513&visible=2
    Fartreglage: JETI 18A - ECO: http://www.mft.nu/es/product/product...7230&visible=2
    Batteri: 1000 mAh - 20-30C - 3 celler - 11,1V: http://www.mft.nu/es/product/product...3726&visible=1
    Laddare: e-STATION LP-4: http://www.mft.nu/es/product/product...3968&visible=2
    ZEBRA 4FM 35 mHz - FM. 4 kanaler (ink. 2 servon + motagare): http://www.mft.nu/es/product/product...0797&visible=2

Har ZEBRA 4FM elevon mixer? Hittar ingen info om det. Planet krven tydligen det. Eller mste man kpa en dyrare computer-sndare?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Fartreglage och batteri fungerar skert - i vart fall om du inte kr "jrnet" kontinuerligt. Vill minnas att min Typhoon drar ca: 18A i fullgas (mtt p backen) med ett 3S-LiPo.
    Dock mste sndaren ha mixningen som du skriver. Det finns visserligen separata enheter som gr sjlva mixningen men jag rekommenderar inte att du kper en spass enkel sndare att den inte klarar detta.
    F tycker jag inte heller att denna modell r lmplig om du r nybrjare. Det r en mycket snabb krra vilket i sig krver sin man. Skall du absolut flyga en vinge som nybrjare s r det min uppfattning att den lite strre och lngsammare "The Wing" r ett bttre alternativ .
    Du kan kolla lite om dessa och andra p min sajt under Elflyg-info - Setup:er - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Hlsningar
    Roger

Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlgg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslvs Flygklubb

Standard

Tjeanre,

Mr J kommer skert kommentera din setup p typhoonen s fort han ser ditt inlgg, men jag ge en annan kommentar:

Jag kpte mig en Zagi i fredags med en borstad motor i 300? storlek som kr p ett LiPo p 1350mAh. Jag har frvisso flugit segelplan i vldigt mnga r och r ganska van och har inga problem med "hger - vnster". Men Zagin r snabb, vldigt snabb (dyker man med fullgas frn 150meters hjd s kommer den skert upp i en bra bit ver 100) och jag kr inte ens med borstlst. Det jag vill sga r att du inte behver flska p en massa, typhoonen r snabbare n zagin med sin smala vingprofil och med bortlst s r den ett monster och jag tror det finns risk fr att du kan kvadda den om du inte r vldigt frsiktig innan kontrollen sitter i ryggmrgen.

Detta r absolut inte en avrdan till att inte kpa en typhoon, men innan du skall ta upp den i luften sjlv s br du ta med den till en klubb och och be dom hjlpa dig i brjan. P s vis kommer du skert f mycket roligare med den och slippa ondiga olyckor.

Ang. Sndare s rekomenderar jag dig att kpa en 6 kanalare, du kommer lngt p 4 kanaler med troligtvis kommer du vxa ur den sndaren om du blir biten av modellflyget. Jag har en Futaba 6exa som jag r vldigt njd med (betalade 1500 p mh). Den har bl.a elevon + en massa annat skit med som man har nytta av

Lycka till
    Mvh / Fredrik Glawe.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Detta med 4 kontra 6 kanaler - klart du skall ha minst 6. Bara att anvnda 2 skevservon - och d talar jag inte om att kra Y-kabel - krver normalt en 6-kanalare med mixmjligheter. Lgbudgetlsningen i detta fall r nog den populra Graupner MX-12. Mjligen skall du fundera p en av de nya 2,4 GHz-anlggningarna men dr r jag mera kluven eftersom alla har sitt eget system s man blir bunden att kpa mottagare av samma fabrikat framledes.
    Slutligen - mitt frslag p "The Wing" i st f Typhoon kvarstr - den r avsevrt lttare att flyga nr man r nybrjare. Men nnu bttre r nog en konventionell krra om man r helt ny inom detta med RC-flyg. Jag har faktiskt aldrig sett ngon som startat sin flygarbana med en Vinge - drmed inte sagt att det inte finns nn ..
    Hlsningar
    Roger

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard Re: Rcker denna setup fr att f upp en Typhoon 430 i lufte

Citat Ursprungligen postat av iqf
    Tjoho!

Har ZEBRA 4FM elevon mixer? Hittar ingen info om det. Planet krven tydligen det. Eller mste man kpa en dyrare computer-sndare?
    Det mesta r sagt men visst kan du ha en billig sndare om du kompletterar med en billigt V-tail-adapter.

Vingen behver egentligen bara 3 kanaler och man har jttekul med den.
    Visst flyger den vettigt med borstmotor som Glawe pstr men den setupen med borslst som du freslr ger en helt annan dimension i flygandet. Man kan "puttra runt" p kvartsgas eller dra obegrnsat rakt upp. Dyker du fr lngt med fullt pdrag kan det vara vrre - allt kan brja fladdra och spricka inuti cellplasten ;-) - drar man inte av tillrckligt snabbt s blir det till att limma.
    Vr vinge flyger lika bra trots att vi klippt bort fenan och ca 7 cm av ena ytterdelen av vingen - allts helt osymetrisk! Flyger lika bra allts.

Det skiljer mycket i pris p en billig Zebra och en mera avancerad 6-kanalare. Jag rekommenderar den billigaste radion med ett enkelt
    http://www.mft.nu/?pid=215549 fr 129:-
    Vingen r ju trots allt mera lek och bus n vad en strre krra med dubbla skevservon r.......

/Patrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Med risk att bli tjatig - men eftersom du inte ger ngon radio nnu s r sannolikheten att du r nybrjare rtt stor. D skall du inte vlja en Typhoon - den r dels mycket snabbare men gr inte heller att flyga lika lngsamt som t ex "The Wing".
    Men nnu hellre - ta istllet en titt p nt mera nybrjarvnligt - t ex en Multiplex Easystar - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=771
    Hlsningar
    Roger

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Med risk att bli tjatig - men eftersom du inte ger ngon radio nnu s r sannolikheten att du r nybrjare rtt stor. D skall du inte vlja en Typhoon - den r dels mycket snabbare men gr inte heller att flyga lika lngsamt som t ex "The Wing".
    Men nnu hellre - ta istllet en titt p nt mera nybrjarvnligt - t ex en Multiplex Easystar - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=771
    Hlsningar
    Roger
    s d e det min turatt vara messersmitt!! d jag fram till i pskas inte flugit p 15-20 r va hos kompisen s blev jag tillkastad radion i sker 6-7 meter vind modellen som flaxade i luften var just en typhoon 430 dock med en borst ls out runner samt mycketr strre propeller men maken till lttflugen modell det gick hur galant som helst och bjd inga verraskningar dock var den helt hysterisk om tp (tyngdpunkten) hamnade fel dvs fr lngt bak s med en annan motor.. (outrunner) s r det an aldeles ypperlig nybrjarkrra i mina gon ge gas kasta ivg vips s flyger den ....men alla har vi vl olika upplevelser
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    s d e det min turatt vara messersmitt!! ..... maken till lttflugen modell det gick hur galant som helst och bjd inga verraskningar dock var den helt hysterisk om tp (tyngdpunkten) hamnade fel dvs fr lngt bak....men alla har vi vl olika upplevelser
    Du r absolut inte ensam om att tycka att en vinge r en bra modell att brja med.
    ven om den inte r lika lttflugen som en "normal" trg multiplex s kan man "landa hrt" bra mnga gnger med vldigt lite skador - det r ocks ett stt att lra sig - och s kan denna modellen - till skillnad frn de trgare nybrjarmodellerna - flyga brutalt och inverterat och allt annat som man naturligtvis vill prova p ;-)
    Kr med simulatorn sen r det bara att ut och krascha ;-)
    Det r inte mnga modeller som r lika billiga att krascha med - om och om och om igen - sen s pltsligt kan man flyga.

/Patrik

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

En E-starter r en vldigt lttflugen modell med skevroder.

Standard

Tack fr tipsen, hrrni! Zebran funkar allts men det r att rekommendera t.ex FUTABA 6EX om man vill g in fr det lite serisare (och anvnda till framtida modeller ocks)?

Vntar nog lite med Typhoonen d jag kpt en F27B Stryker som jag frsttt r lite snllare n vingen men med ganska s lika flygegenskaper. Men nu vet jag iaf att setupen fungerar och vad det isfall kostar fr ett flygande Typhoon-kit!

Liknande mnen

1. Lipo 3c rcker det??
    Av wesse i forum Batterier och Laddare
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2010-01-19, 21:09
  2. Vilken modell till denna setup?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlgg: 2007-11-13, 00:39
  3. Klarar denna setup 6V ??
    Av loop i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9