Reklam

Resultat 1 till 2 av 2

mne: En olycka hnder s ltt

Standard En olycka hnder s ltt

Under sndagen var jag ute och flg p Janlanda, Vitaby, Kivik. Efter att ha flugit en laddning med min F/A 22 Raptor tog jag en kort paus och njt av vdret.

Efter vilan fick jag terigen suget efter fart och flkt och tryckte drfr in en frsk nyladdad ack i Raptorn och gick ut p fltet fr start. Vinden var lite byig jag bestmde mig d fr att kasta den i en lite brantare vinkel n vanligt. Varvade motorn till 3/4 och greppade modellen i tyngdpunkten och kastade den brant uppt varp den helt pltsligt vnde nosen ner och jag panik landade. P vg fram fr att hmta modellen frgade de frn depn om jag behvde papper. Helt ofrstende tittade jag frst p modellen sedan p mig sjlv. Jag upptckte d ett djupt jack i min arm 3 cm nedanfr handleden p utsidan av armen. Blodet rann friskt och ven om man r en kall kille sades det att jag var en aning blekare n vanligt.

Det slutade med ett hrt tryckt frband och illfart till sjukhuset. Efter en god spruta bedvning, massor med koksaltlsning, 5 trklade stygn och en stelkrampssputa senare var jag som ny eller tminstone bttre begagnad.

Ville dela med mig av denna hndelse drfr att det r s ltt hnt att man inte tnker sig fr och nr olyckan r framme s gr det fort. Speciellt med en propeller som spinner 15.000 rpm.

Tumma inte p skerheten och tnkt er fr.

MVH

Carl Johan Schedvin

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Inte kul att bli uppsprttad av en propp...
    Frr var det ju oftast vid handstart av metanolrovor som olyckan kunde vara framme men elrovorna r egentligen lite lmskare eftersom krran r tyst och fin ven d den r "armed"... men sen rkar man komma t trottelspaken och d kommer den hastigt till liv - d gller det att inte ha nn kroppsdel i vgen.. Men kaststart av vingar o liknande r som sagt lite smfarliga fr armarna...
    Min lunchflygning i hrligt, vindstilla vder med min Mini Ultra Stick slutade ocks lite snpligt. Gjorde en lugn och fin inflygning och satte krran i en fin 3-punktare men dm om min frvning nr jag insg att jag pltsligt hade infllbart stll.. Den lilla plywoodbit som var fste fr det hgbenta stllet lossnade allts - orsaken var knappast dagens landning utan det mste varit nn form av "utmattning" i limfogarna sen tidigare flygningar.
    Nja - ingen strre skada - lite PU-lim och en liten bit plastfilm s r krran nstan i nyskick igen.. Synd bara eftersom det var idealiska flygfrhllanden. Men igr i halv storm d funkade det minsann..
    Hlsningar och krya p dig
    Roger

Liknande mnen

1. Tragisk olycka med Red Arrows
    Av Mr J i forum Allmnt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2011-08-20, 22:14
  2. Vad hnder?
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2008-07-02, 11:08
  3. Mla propellerspetsar efter olycka....
    Av Dj runar i forum Allmnt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2007-09-28, 22:17
  4. Otck F1 olycka
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2006-05-23, 10:32

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg