Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Zagi - Motor

  1. #21
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Ok, men det finns ju ingen anledning att ha motorn igång när man kastar.
    Jag kastar alltid iväg modellen med motorn avstängd, och drar på efteråt.
    Fungerar jättebra både med Zagi the wing och med Typhoon 430.
    Då är det ju ingen större risk att skada sig...

    Jag har funderat på att testa diskuskastmetoden men har inte riktigt vågat ops:
    hittade faktiskt en film med en annan kastteknik:

    http://files.websitewizard.com/files...w%20Launch.wmv

    Skall testa den ikväll
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #22
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Idag kom grejjerna. Efter en snabb inspektion kunde kom jag till slutsatsen: Wiwahwahwah. 241:- inkl frakt för detta. Helt otroligt egentligen. 25amps fartreglare och en skitshyst motor snyggt förpackad inklusive kontaktdon

    Fartreglaren är förvisso i största laget men jag tänkte framtidsäkra mig lite. Snyggt blev det inte heller efter allt tejpande, men funkar gör det hehe

    Var precis ute och testflög med fast det är halv storm. Fast jag bara har en 2 cells lipo så tyckte jag att prestandan var en aning bättre än min bortmotor, men förmodligen har jag fel propp på den och motorn gör sig nog mer rättvis med en 3 cells acc.

    Proppen jag har nu vet jag inte riktigt vad det är för någon, men det är den som följer med zagin som standard (4" mätte jag den till, stigning vet jag inte). Har ni något förslag på vad man skall sätta på den ? (det är inte plats för mer än 4.5" om jag inte skall karva)



    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #23
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    3 celler så är du helt säker på ett det är bättre ös än i originalen ;-)
    Köp ett gäng GWS proppar så är det bara att testa.
    4,5 tum går hur bra som helst och är nog att föredra till 2 celler.
    Jag har testat 4025, 4040 och 4530 till 3-cells 850mAh.
    De större funkar inget vidare på fullskaft men man kan ju dra ner en aning på spaken ....... och när man kör 2-cells så är det bra med de båda större modellerna.
    /Patrik

  4. #24
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det här var inte vackert Glawe...

    Lite synpunkter:

    Har du missat att där är skuret ett spår för antennen i vänstervingen? Ca: 10mm från framkanten. Ner med antennen där och sätt tejp över.
    Som den sitter nu är det rena luftbromsen...

    Likaså är där spår för servokablarna.
    Peta ner sladdarna där och tejpa över, jag ser att din mottagare är större än den jag använde, men det är ju frigolit... Får inte kablarna plats så är det bara till att karva lite.

    Sen är det bättre om du vänder fartreglaget 90 grader, dels får du bättre kylning, dels blir det mindre yta mot vinden.
    Dessutom är det lätt hänt att man får störningar när fartreglaget sitter så nära.

    Jag provflög en Typhoon som såg ut ungefär som din Zagi, den flög som en skadeskjuten kråka, efter att allt blivit gömt och övertejpat (servobrunnarna också) så flög den fasen så mycket bättre.
    Och betydligt fortare.

    Jag trodde inte att en gammal segelflygare som du skulle missa vikten av att ha vingens ovansida så slät som möjligt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #25
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Minsann, 4025 står det på den som sitter på. Tänkte skaffa mig 3 cells tills den, men iallafall minst 1300mAh.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #26
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Det här var inte vackert Glawe...

    Lite synpunkter:

    Har du missat att där är skuret ett spår för antennen i vänstervingen? Ca: 10mm från framkanten. Ner med antennen där och sätt tejp över.
    Som den sitter nu är det rena luftbromsen...

    Likaså är där spår för servokablarna.
    Peta ner sladdarna där och tejpa över, jag ser att din mottagare är större än den jag använde, men det är ju frigolit... Får inte kablarna plats så är det bara till att karva lite.

    Sen är det bättre om du vänder fartreglaget 90 grader, dels får du bättre kylning, dels blir det mindre yta mot vinden.
    Dessutom är det lätt hänt att man får störningar när fartreglaget sitter så nära.

    Jag provflög en Typhoon som såg ut ungefär som din Zagi, den flög som en skadeskjuten kråka, efter att allt blivit gömt och övertejpat (servobrunnarna också) så flög den fasen så mycket bättre.
    Och betydligt fortare.

    Jag trodde inte att en gammal segelflygare som du skulle missa vikten av att ha vingens ovansida så slät som möjligt...
    Det har jag faktiskt missat Mats, skall fixa, jag lovar

    Jag körde ca 20mins på fullskaft idag och fartreglaren va inte ens ljumen. Motorn va fesljumen och accen iskall. måste vara lite bra iallafall Men jag skall fixa kablarna, jag lovar hehe
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #27
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Btw. Vad är det för axeldiameter på din nya motor?
    Jag har en 4,75x4,75 prop med 2,3mm adapter som du gärna får prova.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #28

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ligger ditt KV på rovan runt 2500--3000 så borde t ex GWS 4,5*4" passa med 3S. Kör du 2S så får du öka på storleken lite. Men lite test med strömmätning skulle jag nog föreslå.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    2.1mm sa skjutmåttet
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #30
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det var ju synd, men jag har iaf ett par sådana proppar ifall du hittar en lämplig adapter.

    Och ifall du vill mäta vad setupen drar så har jag en tångamperemeter, om du inte har en själv.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #31

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Var det denna motor - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3849 - så är axeln 2,3 mm enl specen.
    Ditt mått på 2,1 mm har jag aldrig sett - det brukar vara 2,0 eller 2,3 när vi talar om dimensioner i den storleksklassen.
    Ser att detta är en motor med KV på 3400. Då skall du nog gå ner en aning i proppdimension jämfört med det jag nämnde i ett tidigare inlägg.
    Hälsningar
    Roger

  12. #32
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Denna va det:
    http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=4211

    (fast färgen stämmer överens med den som du visade)

    Hmm.. märkligt. Mitt skjutmått säger 2.3mm, jag som skrev fel i förra posten. Sorry :=). Vi får stråla ihop Mats så jag kan kolla om sakerna passar, sen får jag skicka iväg en beställning till mft eller ngn annan lämplig.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #33

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Glawe,
    Blev liiite lurad av färgen - trodde nog det var den på 2900 i KV men färgen stämde ju inte..
    Nåväl - då skulle jag testa nåt runt 4*4" eller 4,5*4". Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
    Hälsningar
    Roger

  14. #34
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
    Hälsningar
    Roger
    Det står max amp 12 enligt länken till UH.......
    Min mäter jag till mellan 8 A och 11 A beroende på vilken propp jag använder.
    Fast min är serien innan det blev flänsar på höljet.
    /Patrik

  15. #35
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Glawe,
    Blev liiite lurad av färgen - trodde nog det var den på 2900 i KV men färgen stämde ju inte..
    Nåväl - då skulle jag testa nåt runt 4*4" eller 4,5*4". Med bra acke så lär du hamna nånstans runt 20A på 3S.
    Hälsningar
    Roger
    Vem vet, jag har kanske fått fel motor ? Skall kolla när jag kommer hem om det står något på den.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #36
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Denna va det:
    http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=4211

    (fast färgen stämmer överens med den som du visade)

    Hmm.. märkligt. Mitt skjutmått säger 2.3mm, jag som skrev fel i förra posten. Sorry :=). Vi får stråla ihop Mats så jag kan kolla om sakerna passar, sen får jag skicka iväg en beställning till mft eller ngn annan lämplig.
    Eftersom motorn tål max 12A så funkar kanske 4,75x4,75 med 2 celler.
    Men jag är nästan säker på att det blir för mycket om du byter till 3 celler.
    Jag köpte den till min Typhoon för att jag tyckte att originalpropparna (4,5x4) var lite klena... Men eftersom ampereuttaget ökade från 12A till 17A så tyckte jag att flygtiden blev lite väl kort.

    Men vi kan ses någon kväll och testa lite, jag har ovannämda proppar att testa med, och en tångaperemeter.
    Och, om du har behållit min konfiguration med kontakterna så borde mina 3-cellsackar passa, isf kan vi ju prova det också.
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #37
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jupp, dom kontakterna var super så dom kör jag på

    Jag skall mecka med den ikväll, skall kolla vad det finns för planer inför kvällen när jag snackar med frugan.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #38

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kör en Typhoon med originalmotorn - ST2025 tror jag den heter. Har ett KV på 2500 och med GWS 4,5*4" tillsammans med Kokam 3S740 (20--40C) drar den runt 18A max på backen - alltså runt 180 W. Nu är det ju sällan man åker järnet men den tar säkert mera i luften eftersom den varvar ut ordentligt..
    Har inte upplevt några problem med den kombinationen ännu. Trots att ackarna saknar balanseringskontakt (monterade dock nyligen en kontakt på en av ackarna) så ligger cellerna exakt på 1/100 V när - ingen som helst diff vilket verkligen hedrar dessa små ackar - inte minst med hänsyn den max effekt jag drar ur. Sen tror jag inte att det är så kinkigt om man kortvarigt drar ur t ex 20 A ur din rova heller...men det är bara min gissning.
    Hälsningar
    Roger

  19. #39
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hmm.. jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av el, och det du säger där säger inte mig så mycket. Jag skall försöka locka hem Mats till mig idag så vi kan testa lite setuper och mäta lite
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #40
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Och här kommer test resultatet:

    Propp:::::::2 Celler::::3 Celler
    ----------------------------
    4x2,5:::::::::5,75a::::10a
    4,5x4:::::::::9,2a:::::15+a
    4,75x4.75:::12,2a


    Jag nöjde mig med 4.5x4 2cells setupen vilket gav mig lagom med prestanda och tillräcklig flygtid på min 1350mAh acc.
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Zagi eller nått...
    Av Glawe i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 02:57
  2. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 13:09
  3. Zagi
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 23:37
  4. Skrikande Zagi
    Av cj i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:48
  5. Zagi
    Av Glawe i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •