Modell: Yak 54 ARF 90-size

Fabrikat: Seagull

Pris: 150€

Spännvidd: 161 cm

Längd: 156 cm

Vikt: ca 4,4 kg

Antal Servo: 6

Hur bra var manualen? Tydlig och bra
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo...ak54Manual.pdf

Svår / lättbyggd: Hyfsat lätt om man byggt en ARF tidigare

Byggtid: Jag är ganska långsam, kanske man kan få ihop den på några kvällar om man är en erfaren byggare.

Prisvärd: Mycket prisvärd!!!

Rekommenderad motor och propeller: .91-1.25 2-eller 4-takt
Jag använder en OS FS-120 Surpass III med pump och favoritpropellern är en APC 16x6.

Fördelar: Snygg klädsel, välbyggt och genomtänkt plan. Bra med pull-pull till sidrodret.

Nackdelar: Klipper direkt vid fullt höjdroderutslag (aerobatic - största rekommenderade utslag) men det kan bero på att jag ännu har modellen ganska framtung.

Övrigt / Flygegenskaper: Flyger mycket fint, alla manövrar går fint att utföra (suveräna snap rollar) och IMAC-programmen torde funka hur bra som helst (bara jag lär mig manövrarna :-) Med nuvarande tyngdpunkt funkar inte 3D så bra. Hovrar helt ok men den är ganska vinglig vid harrier. Ska så småningom sätta in en ny batterihylla längra bak i kroppen för att få tyngdpunkten litet mera bakåt. Motorn är jag mycket nöjd med även om den är betydligt tyngre än en Saito 125. Mycket stabil tomgång och bra drag, har 6½ timme i luften nu och aldrig en dead stick. Skönt med en motor som går pålitligt.