Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Topaz 28

  1. #1

    Standard Topaz 28

    Hej alla glada!

    Har nu, efter 10 års "neretid" bestämt mig för att ta upp mitt modellflygade. Precis som alla andra som tappar intressert lämnar man kvar ett par modeller i nån skrothörna i källarn.
    Efter lite letande hittade jag rätt på en dubbeldäckare, låg och ett högvingar. tyvärr visade det sig att den förstnämnda är nog den enda som har en relativt bra chans att få flyga igen. Med sprittnya motorer till alla tre är det då lite oturligt att det endast är motorn till dubbeldäckaren som verkar vara paj, eller iallafall förgasaren, trotteln verkar ha tjärvat fast totalt, så jag tänkte höra om det är någon som vet om det går att köpa till en förgasare till just topaz 28 motorena längre? eller kanske nått tips på hur man kan fixa detta och som sagt, motorn har aldrig startats.

    tack på förhand

  2. #2
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Börja med att lägga förgasaren i lite metanol en dag och prova trotteln igen det brukat lösa det mesta när en motor har legat ett tag och geggat igen så att inget rör sig.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av loop
    Börja med att lägga förgasaren i lite metanol en dag och prova trotteln igen det brukat lösa det mesta när en motor har legat ett tag och geggat igen så att inget rör sig.

    mm, får testa det, men tycker det verkar konstigt att den skulle kunna gegga fast när det aldrig "paserat" nått gegg genom den.

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard Re: Topaz 28

    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    Hej alla glada!

    Har nu, efter 10 års "neretid" bestämt mig för att ta upp mitt modellflygade. Precis som alla andra som tappar intressert lämnar man kvar ett par modeller i nån skrothörna i källarn.
    Efter lite letande hittade jag rätt på en dubbeldäckare, låg och ett högvingar. tyvärr visade det sig att den förstnämnda är nog den enda som har en relativt bra chans att få flyga igen. Med sprittnya motorer till alla tre är det då lite oturligt att det endast är motorn till dubbeldäckaren som verkar vara paj, eller iallafall förgasaren, trotteln verkar ha tjärvat fast totalt, så jag tänkte höra om det är någon som vet om det går att köpa till en förgasare till just topaz 28 motorena längre? eller kanske nått tips på hur man kan fixa detta och som sagt, motorn har aldrig startats.

    tack på förhand
    köp nytt så du inte blir besviken när det skiter sig...du kan ju ha dom gamla prylarna o skruva på i vinter när ni har nostalogiträffar...

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5

    Standard Re: Topaz 28

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Citat Ursprungligen postat av Forzberg
    Hej alla glada!

    Har nu, efter 10 års "neretid" bestämt mig för att ta upp mitt modellflygade. Precis som alla andra som tappar intressert lämnar man kvar ett par modeller i nån skrothörna i källarn.
    Efter lite letande hittade jag rätt på en dubbeldäckare, låg och ett högvingar. tyvärr visade det sig att den förstnämnda är nog den enda som har en relativt bra chans att få flyga igen. Med sprittnya motorer till alla tre är det då lite oturligt att det endast är motorn till dubbeldäckaren som verkar vara paj, eller iallafall förgasaren, trotteln verkar ha tjärvat fast totalt, så jag tänkte höra om det är någon som vet om det går att köpa till en förgasare till just topaz 28 motorena längre? eller kanske nått tips på hur man kan fixa detta och som sagt, motorn har aldrig startats.

    tack på förhand
    köp nytt så du inte blir besviken när det skiter sig...du kan ju ha dom gamla prylarna o skruva på i vinter när ni har nostalogiträffar...
    jao, visst, men det skulle va kul om man kunde få till de gamla prylarna och nån besvikelse kommer jag inte känna:P men återigen, det finns inget ställe man kan köpa till en förgasare?
    nostalgi å nostalgi, är 20år i dag, var 10 när ja la av och "gubbarna" är väl på en 50+ så SÅ mycket nostalgi lär det inte ligga i luften hehe :roll:

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Jodå...

    Även en ny motor kärvar igen efter en tids oanvänding!
    Speciellt de billigare motorerna smörjdes med ren ricinolja direkt från fabrik och om den inte är körd på typ tio år så förvandlas oljan till harts.

    Lägg motorn i en burk med diesel/eventuellt med lite metanol i över natten så bör det släppa! Om du vill köpa nytt så sälj motorn till mig.

    Mvh Örjan.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  7. #7

    Standard Re: Jodå...

    Citat Ursprungligen postat av plutoorjan
    Även en ny motor kärvar igen efter en tids oanvänding!
    Speciellt de billigare motorerna smörjdes med ren ricinolja direkt från fabrik och om den inte är körd på typ tio år så förvandlas oljan till harts.

    Lägg motorn i en burk med diesel/eventuellt med lite metanol i över natten så bör det släppa! Om du vill köpa nytt så sälj motorn till mig.

    Mvh Örjan.
    haha, absolut vill jag ju kunna sälja den om det nu är så att ja inte får någon ordning på den, frågan är bara vem som skulle vilja köpa en "paj" rc motor, men nu är ju det problemet löst!!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har något "geggat ihop" i en motor som legat länga så brukar värme vara det enklaste. Lägg motorn framför t ex elfläkten till bilen eller nån annan värmefläkt och låt den ligga där en stund - så den blir genomvarm. Sen brukar "ricinoljeklistret" släppa och då kan du köra i lite färsk soppa för att rensa ur rovan. Jag har ju lite svårt att tro att trotteltrumman "skurit ihop" utan det brukar oftast vara ricinoljegegg som klistrat ihop den.
    Efter att du fått "igång" trotteltrumman kan det ju vara lämpligt att rengöra munstycken och sådant som också brukar gegga igen.
    Hälsningar
    Roger - också återfallsflygare men för många år sedan

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Skruva sönder motorn och gör den ren med en tandborste och t-röd. Brukar göra susen tillsammans med ett packningsbyte
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #10

    Standard

    tack för alla svar! postade denna tråd och en till (caliber vs raptor 50 titan) som mina första trådar här på forumet och redan nu, bara några timmar har mina funderingar blivit besvarade!! stor cred till er alla 8)

    ska ikväll försöka fixa till förgasarn med diverse rekommenderade metoder, skriver mitt resultat om nån dag

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Glöm inte att komplettera ditt svar med foton. Vi älskar foton här på rcflyg
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Glöm inte att komplettera ditt svar med foton. Vi älskar foton här på rcflyg
    absolut! om ja finner mod kommer jag nog att lägga upp nå bilder på dubbeldäckaren, eftersom den är byggd vid 10år ålder är kvaliten på bygget därefter, men med lite dekalar kanske, kanske kan ja få till nå bra bilder hehe.

Liknande ämnen

  1. Vikt på Topaz Esprit?
    Av tavelsuddaren i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 02:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •