Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lama V3 med "Ballongackar"

  1. #1

    Standard Lama V3 med "Ballongackar"

    Hej

    Har en Lama V3 med "Ballongackar"
    Ackarna har fungerat bra ett flertal flygningar, men nu har en ack jäst upp ordentligt och mina andra 2 ack paket visar en tendens till att vara lite "mjuka"
    Jag mätte då lite strömförbruknig och laddspänning, Heli´n drar som max 7,5A och ackarna är 800mAh på 10C så där borde det inte vara något problem då jag under normal flygning alldrig behöver gasa fullt, utan mest pyser runt på 2-5A.
    När jag mätte laddspänning så fick jag andra siffror, spänningen vandrade sakta uppåt för att stanna på 8,50V ?? (hann ej fota)laddaren är den medföljande med balanseringskontakt.
    Efter avslutad laddning med laddaren bortkopplad kan man mäta 8,45V (efter ca 3-5 min)


    (spänningsmätningarna är gjorda med en Fluke)



    Min fråga, är det denna överladdning som gör att ackarna sväller eller är det inom toleranserna ?

    /Håkan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Mr Bigg,
    Jag har en snarlik kopter som jag kört med ett likadant batteri. Skillnaden är att jag aldrig laddat med den laddare som medföljde utan med en (eg två) som ger max 8,40 V i slutspänning. Hittills inga som helst tendenser till "balooning"..
    Har även kört koptern på 2S460 och även dom ackarna har hållit.
    Jag tycker att du skall reklamera ackar + laddare - helt klart laddar den med för hög spänning.
    Hälsningar
    McR

  3. #3

    Standard

    Tjenixen

    En annan sak som kanske är värt att nämna är att laddaren pulsar på slutet av laddningssekvensen, det kan ju aldrig vara bra för LiPo´sar,
    den mätbara spänningen är ju inte mer än 8,50V men det finns ju oftast en "spik" i början som är utanför effektivvärdet som inte instrumentet hinner mäta.
    Laddaren börjar pulsa vid 8,40V och håller på så till 8,50V då den gröna laddningslampan slocknar.

    /Håkan

  4. #4

    Standard

    Håller med McRegor, tycker att du ska reklamera allt.
    Lite dyrare laddare går (vad jag vet) aldrig över 8,4V.

Liknande ämnen

  1. "Lama V3" 3ch
    Av fesoj_92 i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 09:15
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 10:37
  3. Lama v3 "lock collar" problem...
    Av atompa i forum Helikopter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 11:35
  4. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 08:22
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •