Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Urladdad lipo

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard Urladdad lipo

    Fasen, jag trodde inte mitt fartreglage drog nån ström när det var avstängt med strömbrytaren, men det gjorde det visst. Så nu har jag en sprillans ny urladdad LiPo-acc.

    Finns det nån chans att göra nåt åt den eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tyvärr känner jag igen misstaget...
    Fick en gång rådet av Johan på MFT att alltid plocka bort strömbrytarna på fartreglagen och det rådet har jag följt därefter - men det kostade dessförinnan en ny Kokam 3S1500 vilket var lite synd...
    Har du dragit ur acken till 0 V eller däromkring så är oddsen dåliga, tyvärr...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag laddade ur mitt så att det inte tog laddning. Tipset jag fick var att ladda det ett ögonblick bara med en ni-** laddare inställd på så låg ström som möjligt. Efter det gick det att ladda fullt som vanligt igen men jag har inte testat hur bra batteriet funkar. Det kommer tydligen inte att räcka lika länge som förut.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min Kokam laddade normalt och laddaren indikerade att acken tagit emot full "kapacitet" - men acken orkade definitivt inte mata motorn som tidigare - varken kraft eller drifttid. Sen tog det inte så lång tid inna den började "baloona"... Men det var min acke det - andra ackar kan ju uppträda helt annorlunda. F ö skall man vara försiktig med egna ladd-experiment med LiPo-ackar...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Skakar liv i denna tråd då jag haft 2st missöden senaste månaderna.
    Nr. 1 är en 3S500 acc som tog slut till videolänken. Den skrämde jag igång med Ni** laddning en kort stund för att få upp spänningen. Har ej testat hur den fungerar.
    Nr. 2 är en 2S5000 acc som råkades ligga med en lipo varnare inkopplad. Denna indikerade 0V men efter att ha legat urkopplad har den nu hoppat upp till ca 2.5V/cell. Har ej provat ladda denna ännu men funderar om det är någon idé då det är en bilacc så den kanske inte kommer orka nå längre?

    Har tidigare varit fri från bekymemr med lipo förutom svaga lödningar i kina accar men det fixades lätt.

    En 3s500 acc kanske knappt är värt att experimentera med me tanke på vad en ny kostar, vil dessutom inte att videolänken slocknar när jag flyger så den lär jag inte våga använda nå mer.
    Men en 2S5000 bilacc kostar ju några hundra iaf och jag var inte sugen på att köpa en ny så får se hur jag gör.

    Hur ska man förresten göra sig av med gamla lipoaccar? Ladda ur(eller tömma helt?) och i batteri insamlingen eller?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Citat från RC FLIGHT.Lägg accen i saltat vatten över natten för att tömma den på spänning.Sen lämnar man den till batteriinsamling

  7. #7
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Lipon som varit så urladdade är bara dumt att försöka få liv i. Riskerna med det är för stora.
    Det kan funka ett tag men det kan oxå poffa omgående.

    Har lipot blivit för urladdat så är acken skadad på alla möjliga sätt, det är bara att inse.
    Jag råkade själv tabba mig för några veckor sedan.
    Glömde timern på radion och flög till min tri dalade.
    TRODDE jag klarade acken efter som jag satte ner den direkt jag märkte av det, och laddade fullt sedan. Flög sedan igen och efter ca 50% av kapaciteten var den urladdad och ledde nästan till en krash. Acken blev bra mycket varmare än normalt och dessutom ballongade den vid sista flygningen.
    Är nu kasserad. en 3s2200mah acke.

    Har även dödat lipon i mina bilar och INGA har funkat ok efter en sån urladdning.

    Så skit i skadade lipon, det funkar inte.

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Då blir det saltvatten och tippen för dessa två, tyvärr.
    Alternativt så kanske jag provar att på ett säkert sätt elda upp dom genom missbruk och detta enbart för att få mera kunskap i hur dom beter sig, tror det skulle inge lite mera respekt för batterierna om man fick se en live på nära håll som ger upp.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Citat från RC FLIGHT.Lägg accen i saltat vatten över natten för att tömma den på spänning.Sen lämnar man den till batteriinsamling
    Man borde väl kunna lämna uttjänta LiPo-accar till batteriinsamling utan sådan förbehandling. För det är nog inte allmänt känt att batterier som innehåller litium är brandfarliga?
    /Leif

  10. #10
    Bmsones avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Reservdelsansvarig på Swecon i Sundsvall
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Man borde väl kunna lämna uttjänta LiPo-accar till batteriinsamling utan sådan förbehandling. För det är nog inte allmänt känt att batterier som innehåller litium är brandfarliga?
    Frågan är väl om man vill ev. orsaka en brand....

    Skickat från min GT-I9100
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Lipon som varit så urladdade är bara dumt att försöka få liv i. Riskerna med det är för stora.
    Det kan funka ett tag men det kan oxå poffa omgående.

    Har lipot blivit för urladdat så är acken skadad på alla möjliga sätt, det är bara att inse.
    Jag råkade själv tabba mig för några veckor sedan.
    Glömde timern på radion och flög till min tri dalade.
    TRODDE jag klarade acken efter som jag satte ner den direkt jag märkte av det, och laddade fullt sedan. Flög sedan igen och efter ca 50% av kapaciteten var den urladdad och ledde nästan till en krash. Acken blev bra mycket varmare än normalt och dessutom ballongade den vid sista flygningen.
    Är nu kasserad. en 3s2200mah acke.

    Har även dödat lipon i mina bilar och INGA har funkat ok efter en sån urladdning.

    Så skit i skadade lipon, det funkar inte.

    Jag håller med 100%, det är inte värt risken att försöka rädda eller skaka liv i en LiPo som har blivit urladdat för mycket, de tar ALLTID skada av det, det som kan va svårt att veta är hur mycket.

    Lägger också till med att alla LiPo batterier som svällt mer eller mindre bör kasseras direkt, finns inga undantag.

    För att göra det enklare och säkrare både för sig själv och de på återvinningen så är en hink med saltat vatten en bra åtgärd, stora batterier kan dock behöva mer än ett dygn på sig.

    http://web.mac.com/goransson/Watts_u...tery_fire.html

  12. #12

    Standard

    Lyckades också dra ur en rätt ny ack nyligen genom att använda en strömbrytarförsedd BEC.
    2,98 och 3.17V i cellerna efter att den fått stå en vecka, var under 2 i bägge första dagen.
    Men men... har använt hinken med saltvatten förr och det blir det igen. Tar ej risker.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34
  5. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •