Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Wham, bam, thank you mam.

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Wham, bam, thank you mam.

    Bilden säger väl allt ?



    En kort resumé:
    Startar motorn, taxar ut mot vinden.
    Ger full gas och lyfter. En 180 graders högersväng och sen upp och gör en immelman, nu flyger planet hyffsat rakt med en svag lutning neråt och 3/4 gas, ger lite höger-roder och höjd. Inget händer. Då slår jag av gasen, ger lite höjd och försöker få den att svara. Fortfarande ingen respons. 300-350 meter senare på ca 0 meters höjd över marken hörs en jäkla smäll och motorljudet tystnar.

    Efter ca 30 minuters utredning med haverikommisionen är det fortfarande lite osäkert vad som hänt. Men det lutar mest åt att någon form av stömavbrott. Det vi kunde se var att mottagare accen hade 4.8 volt bara fast den va nyladdad. Och när vi bankade på stömbrytaren under range-testet efter så fladdrade servona lite. Exakt vad som hänt kommer vi nog dock aldrig reda på, men det var ett fint plan..... ett mycket fint plan som förtjänade bättre.

    Det verkar som motorn och alla servos och mottagare klarade sig.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Va jösses du krasch efter den nu ???
    det var ett kort rekord tid för din plan var helt ny jösses ???

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fan vad trist!!!

    Kan bara beklaga... :cry:
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Beklagar Glawe..En sak som jag tänkte på när jag såg dina servolontakter..Är det verkligen hälsosamt med de snabbkopplingar du använde? Hur som haver,skit trist..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Faktiskt tror jag det. Dom kontakterna sitter fasen så mycket bättre än "vanlig" kontakter och sliter inte på mottagare stiften. Lödningarna var bra gjorda med och det var förmodligen inte dom som var orsaken. Det kändes mer som ett totalt stömavbrott (fast man vet ju aldrig).
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tänkte bara..verkade vara en misstänkt kortslutning av servokablar av din beskrivning att döma(bara en idé)..Men är det schysst så ska det inte behöva hända..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag utesluter såklart inte din teori bokis, men när jag lödade det så la jag krypslang runt varje enskild lödning för att just unvika kortis.. men som sagt, Murphy va säkert i Eslöv samtidigt som mig

    Sitter och spanar på ett annat plan nu. Är så jääkla velig på vad jag skall ha. Enda kravet just nu är att en asp 61-fyrtakt skall sitta i den. Har ju kollat på Great Planes Ultimate och Sig Smith miniplane, men nu är jag osäkert efterssom min SSE gick i backen.. kom gärna med tips (nä, ingen calmato, jag vill bygga den från kit!!)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Får börja med att beklaga att en så fin kärra har gått till de sälla....
    Men - även jag var på G att ifrågasätta dina skarvkontakter till skevservona - jag skulle absolut inte valt den kontakttypen. Det är mera än en gång som man upplevt glapp i den typen av kontakter. Var någon del av kontakten fast monterad i kärran ?
    Vanliga servokontakter fungerar - se bara till att skarvarna inte delar på sig genom att tejpa eller nån annan lösning. Dock behöver ju inte detta vara orsaken men mitt råd är att välja en annan lösning nästa gång.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Usch då, lider med dig...

    Angående slitage på mottagarstiften så använder jag en kort 3" servosladd till skevrodren på mina plan. De korta sladdarna sitter hela tiden i mottagaren och jag kopplar skevservona i den förlängningssladden.

    Sladdarna har jag märkt med R och L för att slippa reverserad skevroder :-)

    Och strömbrytaren - blir litet skakis själv. När jag beställde strömbrytare till min Yak fanns inte "heavy duty" i lager så jag har en vanlig strömbrytare till 5 st Futaba S3010 och ett S3003. Kanske skäl att byta strömbrytare innan det händer något.

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Får börja med att beklaga att en så fin kärra har gått till de sälla....
    Men - även jag var på G att ifrågasätta dina skarvkontakter till skevservona - jag skulle absolut inte valt den kontakttypen. Det är mera än en gång som man upplevt glapp i den typen av kontakter. Var någon del av kontakten fast monterad i kärran ?
    Vanliga servokontakter fungerar - se bara till att skarvarna inte delar på sig genom att tejpa eller nån annan lösning. Dock behöver ju inte detta vara orsaken men mitt råd är att välja en annan lösning nästa gång.
    Hälsningar
    Roger
    "honan" sitter fast monterad i skrovet. Allt är lödat, telepluggen är av låsmodell, vilket innebär att det sitter en liten fjäder och en kula i den som låser fast den. Men som sagt, det lutar mest åt strömbrytaren efterssom det blev servofladder när vi knackade på den.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag må ha fel men jag skulle absolut undvika ett fast montage i kroppen av ena halvan. Risken borde öka att t ex vibrationer orsakade av motorn kan fortplanta sig in i kontakten och då vet man aldrig vad som händer. Vi har ju sett exempel på att kontaktstift pulveriserats av dessa vibrationer.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Kommer absolut att tänka på det vid nästa bygge!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #13
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard men oj då

    rackans vad synd de e om dig tyck jag kanske skulle du börja med arf i stället o så ska du ju självklart ha en Calmato för de ha Bokis sagt..

    känns alltid värre när det ligger mycket tid bakom modellerna..

    tänk positivt en dag i sänder o i morgon är det en ny dag o nya möjligheter..


    ät mycket choklad i kväll så känns det nog bättre funkar då för mig..

    mvh wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om inte höjdrodret funkade heller så kan det ju inte ha varit skevroderkontakterna som felade.

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det där med lämpliga skarvkontakter kan man diskutera hur länge som helst, men att de skulle börja glappa redan tror jag inte mycket på...

    Om jag förstod dig rätt så var hela radion stendöd?
    Som jag ser det, om du har krympslangat varje separat ledare är ju risken för kortslutning ytterst minimal.

    Jag tror som du själv att strömbrytaren är den skyldige, dels för att jag själv har kikat på din installation utan att se några tveksamheter, dels för att jag själv har råkat ut för nästan samma sak med en hyfsat ny strömbrytare som aldrig varit använd i något annat plan än det som jag totalt förlorade kontakten med och gick lodrätt på fullgas rätt i backen.

    Det gjorde mig så in-i-h*****e förbannad att jag slängde grejorna på hyllan, och det tog tretton år innan jag plockade fram prylarna, upptäckte felet, reparerade planet och återupptog hobbyn...

    Sen det där med att det rycker i servona när du knackar på strömbrytaren pekar ju iofs i samma riktning, men det skulle ju faktiskt kunna bero på smällen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Nej!!!!!
    Fan vad synd på den fina kärran Fredrik.. jag & de flesta andra här vet hur det det känns... Hoppas att du tar nya tag iallafall! Det finns massor av fina modeller som väntar på att få komma upp!
    / Christian Olsson

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Faktum är att det inte känns så surt som jag trodde. Visst är det synd, men som ni säkert vet så tycker jag det är lika kul att bygga som att flyga så just nu spanar jag på lite andra modeller. Jag har te.x hört att en Sig Four Star 40 skall gå som tusan med en asp 61:a

    Nu lägger jag detta bakom mig och tar det som en erfarenhet, nästa plan skall få en powerknapp som inget annat plan har sett tidigare hehe

    MR J: jepp, hela planet dog, ingen respons på något. Jag hade ganska lång tid på mig att prova det mesta från marken innan den monterade ner sig själv igen mot marken hehe

    wesse: Det blir en arf över min döda kropp hehe
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du Glawe, det slog mig att du ju har byggt från kit, då har du väl en seriös ritning?
    Jag har haft betydligt värre tilltygade kärror som har kommit upp i luften igen... Men, det är ju upp till dig förstås...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Surt på en så fin kärra. Dock skall väll alla flygplan möta det ödet på något sätt :badgrin: .

    Kolla sladdarna till mottagaren.
    På min fd Sting så lossnade strömsladden under flygning.
    Som tur var så hade jag en väldigt sliten TT15 i den då, motorn stannade och planet gick mot sin död....

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det mesta blev pulver faktiskt, även om vingarna till synes ser bra ut på bilden så är nästan vaje sprygel antingen bruten eller sprucken... sen känner jag inte får att bygga ett exakt likadant på studsen. Det blir ett plan väldigt snart igen, men ingen SSE, det får vänta iallafall ett tag!
    Mvh / Fredrik Glawe.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •