Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nerver eller ringrostig.....

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    reservdelsgubbe
    Klubb
    Östhammars modellflygklubb

    Standard Nerver eller ringrostig.....

    Var till Norrtälje på deras modellflyg dag och hade tagit med två kärror
    för att evt flyga om jag nu skulle våga.
    Den här sommaren kan jag nog tyvärr räkna mina flygtillfällen på en hand.
    Väl på plats så plockade jag ur grejorna ur bilen å kollade läget lite,radiobord,depå mm.

    Jaha skulle man våga flyga eller .... äh nångång så måste det bli den första gången man flyger på bortaplan tillsamans med folk som man inte känner.

    Startar upp en av kärrorna och får hjälp av kompisen att bära ner kärran till fältet då jag inte ville taxa bland allt folk.
    Efter att han gått några meter stannar motorn,tillbaka för att starta om och justera om motorn,då klantar jag till det å lyckas på något sätt dra proppen i backen så det flyger träflissor från proppen(å vad jag skäms ops: )

    Väl nere på fältet så känns det ok så upp med kärran å det går väl sådär men när det är dags att landa blir det svårare lite sidvind men lyckas landa på banan ivarjefall.puh..

    Tar sedan upp min lågvingade kärra å då blir det jobbigt har ställt in för stora utslag på skevrodren,rättar snabb till det med knappen på radion
    men tycker att planet flyger som en skadeskjuten mås.

    Lyckas ivarjefall att få ner eländet med en puls på 200 efter 3 inflygningar,
    hade nästan lust att be någon hjäpa mig att ta ner eländet då fingrarna skakade precis som när man gjorde sina första soloflygningar.

    Nu började man fundera på om det var någe fel på planet eller om man var så dålig på att flyga,visst blåste det men så mycket blåste det väl inte ?

    Nu i helgen så tänte jag att jag måste prova kärran igen när det inte blåser så mycket och nu gick det bra,antingen var jag nervös eller så tål kärran inte att blåser lite(SkyRaider mach2)

    Självförtroendet är tillbaka ivarjefall, skönt.
    Har insett att jag måste fösöka att att flyga mer så att man blir mer säker på hur kärrorna beter sig när det blåser.

    hopps ! blev visst en halv bok.

    /Anders

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det där med att vara skakig när man inte flugit på länge känner jag igen. Själv börjar jag alltid flyg-året med någon av mina mer lättflugna kärror. Huvudsaken är ju att dina plan kom ner hela! Då har du ju visat att du kan flyga fast där är lite publik och att det blåser!
    Väldans welldone tycker jag!

    Starkt att kunna erkänna sin nervositet. Jag vet en del som är så nervösa vid varje flygning att knäna skakar som asplöv & de håller på att göra i byxan men de skulle aldrig våga erkänna det för någon.

    Sen finns ju de som hittar på allsköns undanflykter och anledningar för att slippa flyga. (varför man nu vill det?) Antingen blåser det för mycket eller för lite, åt fel håll eller så står solen fel, motorn går orent eller så är det för mycket eller för lite moln.. osv..osv.. Då förstår jag inte varför man ger sig in i flyghobbyn överhuvudtaget. Om man nu uppenbarligen tycker att det är obehagligt.

    Det finns ju bara ett botemedel mot flygnerverna... flygaflygaflygaflygaflygaflygaflyga & åter flyga.
    / Christian Olsson

  3. #3
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Lägg ett gyro på skevrodren! Fågeln blir otroligt stabil i sidled då...! Sen aktiverar du lite E.X.P i din dosa! Om du har! Sen kommer dina flyg ner lika stabilt som en stor svan....

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Har byggt ut huset i sommar med extremt lite flyg som följd. Samma sak här: svårt att hantera blåst, skakiga knän/händer, strulig i depån, flera inflygningar innan landning, osv...

    Men förra veckan fick jag till nästan en heldag på fältet, och efter 6-7 flygningar så började allt lugna ner sig och det kändes stabilt igen. Så för mig är det viktigt att flyga kontinuerligt för att inte "tappa" lugnet.

    När man har ny kärra och ska ta upp den för första gången då spelar det ingen roll hur mycket jag flugit innan, det är jämt nervöst..

  5. #5

    Standard

    Skyraider M2 har jag själv haft ett par stycken(ja ni vet, de går ju åt ibland...) och jag tycker att den är väldigt bra att flyga då det blåser. Jag tror att det var lite ringrost som ställde till det för dig. Att flyga med nya människor runtomkring sig gör det inte bättre för mig heller. Man tycker att de kollar extra noga på en. Ska du ha ett gyro så ska det vara ett som är anpassat för flyg. Använd INTE ett helikoptergyro! Du får svårt att skruva ner gainen tillräckligt. Tro mig, jag har provat.

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Är det ett sk. axligt gyro ?


    Jepp, min skyraider har jag haft uppe i kuling, inga problem förrutom en något skakig landning
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Att vara lite skakig när en ny maskin ska upp i luften kan vi väl vara lite till mans. Jag tog upp min Stearman PT-17 (spännvidd 2,5 meter)i tisdags efter att ha byggt den under 10! Års tid. Varför så lång tid? Tja det där med jobb är ju en del av förklaringen.

    Nu flög den alldeles förbaskat bra, men visst var första flygningen skakig inget snack om det. Dom andra flygningarna var som vanligt, dvs helt lugnt. Jag var egentligen aldrig orolig att den inte skulle flyga utan då mera att motorn (70 ccm) skulle lägga av i starten, men den gick som en klocka.
    Man måste alltid vara 100% säker på sig själv när en ny maskin ska upp annars är det bättre att låta bli. Be hellre en skicklig kompis ta upp den åt dej första gången, och förhoppningsvis så förblir den då hel.

    Oj, det blev visst mycke det här också.
    /Lelle




  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Försökte att skicka några bilder men det blev inge bra. Ni kan kika på dom i "album".

    /Lelle

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Försökte att skicka några bilder men det blev inge bra. Ni kan kika på dom i "album".

    /Lelle
    Du hade råkat länka till "Thumbnailsen", det funkar inte, öppna bilden i stort format och ta adressen från det fönstret i stället.

    Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg så att bilderna syns...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Otroligt fin kärra Lelle!
    / Christian Olsson

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Skitsnygg. Du har verkligen gjort ett bra jobb
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Grattis! Så läcker! PDT_Armataz_02_44
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Kan bara hålla med, jättefin!

  14. #14

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för era omdömen. Det värmde verkligen. Nu ska jag flyga in mej på den så mycket det bara går så att andra kan få se och framförallt höra den i luften. Den spinner med en otrolig sång.
    Bokis; du såg den på modellflygets dag i Södertälje. Lovar dej att du ska få se den i luften nästa år. Du kommer väl!

    / Lelle (Speakern.)

  15. #15

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag var också i Södertälje tidigare i år och såg Din fantastiska Stearman.
    Kul att den äntligen har fått luft under vingarna!!

    Oerhört snygg modell och väldigt imponerande motor! Kan tänka mig att det var lite extra spännande att släppa iväg den längs startbanan efter så lång byggtid.

    Jag siktar på att hälsa på Er även nästa år och har nu verkligen något att se fram emot..

    Mvh,
    Lars Westin
    Tranås MFK
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    reservdelsgubbe
    Klubb
    Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Snor tillbaka min tråd !

    Har nu flyget ett par gånger sen senast och kan nog säga att det var nog nerverna som spelade mig ett spratt i Norrtälje.

    Men jag är inte lika självsäker som jag var för 2 månader sedan.

    Jag lyckades då att sätta en kärra rakt ner i backen efter lite våghalsig flygning,inverterad flygning i högfart på 4-5 meters höjd tja ni vet:upp blir ner ner blir upp :roll: .

    Gjorde igår första inverterade flygningen sen krachen,innan krachen gick det hur bra som helst men nu är jag väldigt försiktig.

    Man har lessnat på att laga kärrorna stup i kvarten så man är väl lite fegar nu. ops:

    /Anders

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Ner blir upp och upp blir dyrt...

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 17:39
  2. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  3. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33
  4. PPM eller PCM!
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •