Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: pontoner hur svårt?

  1. #1

    Standard pontoner hur svårt?

    har funderat på de här med pontoner, hur svårt är det att starta landa på vatten?
    har nämligen en sommarstuga vid kusten och undrar hur svårt det är att starta å landa. då det är näst intill vågfritt på kvällarna och har inget fält att flyga på därute...
    är som sagt nybörjare och har inte funderat på att försöka. (än)
    men kanske till nästa sommar om man har lärt sig flyga då.
    och vad händer när man störtar? går all elektronik sönder? eller går det att täta igen "elektronik rummet".

    /patric

  2. #2


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag har testat sjöflyg med lite olika trainermodeller och det är inte alls svårt. Men det är svårt att få det att se snyggt ut, Vid start brukar det suga fast i vattenytan tills modellen tvärsläpper och sticker rakt upp. Och vid landning så stannar maskinen på 5 meter.

    Det borde ju se bättre och mer skalalikt ut med en stor modell med lite tyngd i ? Är själv sugen att testa med Cmpro:s Cessna 182.

    Allt flyter ju bra så det brukar inte bli några vattenskador men man kan ju sätta mottagaren i en plastpåse.

  3. #3

    Standard

    Har flugit en del med pontoner, det är inte svårare än från land.
    Det enda man behöver tänka på är att "steget" på pontonerna är mitt under TP, att pontonerna skall ha ca två tre graders negativ vinkel och att stället måste vara stadigt! (Fladdrande pontoner är INTE skoj på en lite snabbare modell) Modellerna jag flugit var en supermarin S6 med en MOKI 10 cc och en Bernard HV 220 med en Picco 81" (Båtmotor! ) med pipa, som gick som ett troll och lät som en björn!
    Hmm... Bernarden har jag kvar... Kanske borde åka på någon sjöflygträff och skrämma ihjäl några måsar!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    12
    Klubb
    Arvika MFK S246

    Standard

    Jag flög en SK 78 med pontoner, det funkade hur fint som helst.
    Jag var tvungen att ge lite dyk roder i starten för att få planet att släppa från det bakre steget, och landningarna kunde bli lite studsiga men det är en träningssak.
    Lycka till med flygandet.
    // Andreas
    -----------------------
    Flyger: T-REX 600 NSP
    Radio: Futaba T12FG

  5. #5

    Standard tar upp tråden igen.

    tar upp tråden igen, (onödigt att göra en ny)
    finns det någon som har ritningar på pontoner, eller vet var man köper, ( har en Calmato 40)?
    tack på förhand :-)



    /Patric utan K

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    kyosho säljer annars pontoner till calmato trainer 40. Nu fram gick det ju inte av ditt inlägg ifall du hade en sport eller trainer.

    hmm SMFF har någon slags allmän ponton ritning (något ska dom väll vara bra för)
    http://www.modellflygnytt.se/flottorer.html
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7

    Standard

    Jag flög med pontoner för första gången "på riktigt" ifjol, köpte GWS pontoner till min E-Starter och det funkar bra om man får till vinklarna rätt.
    Måste säga att trots att jag flugit i drygt 10 år och en hel del olika flygplanstyper så var kvällarna med E-Startern på tofflor det mest rogivande jag någonsin gjort inom modellflyget

    En klubbmedlem har otroligt fina bilder på sin sida, här från en sjöflyg träff i Luleå:

    Bilderna tagna av Bo Häggkvist
    http://actionfoto.blasmark.nu/Knoppelasen/index2.html
    Lars Jonsson

  8. #8

    Standard

    har en trainer.
    tack för alla svaren
    puss på er

Liknande ämnen

  1. Pontoner
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 09:27
  2. Pontoner
    Av UlfB i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 23:03
  3. Cub på pontoner
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 00:13
  4. Pontoner
    Av matbos i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 16:45
  5. Pontoner
    Av Johan´s i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •