Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Acromaster!

  1. #61

    Standard Vindstyrka

    Jag har flugit acromastern i 9 s/m det var inte roligt alls acromastern kändes som en drake i vinden, den drog i väg 5-6 meter med vinden ibland samt var det grymt svårt att landa...
    Fredrik

  2. #62

    Standard

    Kan, efter att ha "lärt känna" Acromastern, nu säga att jag inte känner igen mycket ifrån flygningen i simulatorn Phoenix Rc.

    Tyvärr

    Men det är ju en rolig kärra i alla fall, trots allt

  3. #63

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    Kan, efter att ha "lärt känna" Acromastern, nu säga att jag inte känner igen mycket ifrån flygningen i simulatorn Phoenix Rc.
    Om det överhuvudtaget går att besvara....vad tycker du skiljer sig mest från verkligheten?

    Är lite sugen på att köpa Phoenix RC, och är lite sugen på att även sen kanske köpa en Acromaster.

  4. #64

    Standard

    Största skillnaden är enligt min mening att den är mera "svårflugen" i verkligheten än i simulatorn. Inte för att den är särskillt svår att flyga "på riktigt" men det kräver mer av den som flyger än i simulatorn.

    Sen tycker jag att man inte alls får samma "tyngdkänsla" i simulatorn som i verkligheten, men det kanske inte är annat att vänta sig.

    Phoenix RC är dock den enda simulatorn som jag testat, det kanske skiljer sig mellan olika simulatorer!?

    Hur som helst så tycker jag att Acron är riktig rolig att flyga

  5. #65

    Standard

    Kör du version 1.04i av Phoenix?
    Powered by Joy and a LiPo pack

  6. #66

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    Största skillnaden är enligt min mening att den är mera "svårflugen" i verkligheten än i simulatorn. Inte för att den är särskillt svår att flyga "på riktigt" men det kräver mer av den som flyger än i simulatorn.

    Sen tycker jag att man inte alls får samma "tyngdkänsla" i simulatorn som i verkligheten, men det kanske inte är annat att vänta sig.
    Det går inte alla "pilla" lite på modellkonfigurationen så att den blir mer verklig då? Kanske öka tyngden eller så? *nyfiken*

  7. #67

    Standard

    Jo jag kör version 1.04i av Phoenix.

    Jag har bara testat att flytta runt tungdpunkten i inställningarna för modellen, men det kanske går att ge den "rätt" tyngdkänsla om man gör flera ändringar.

    Tycker ändå att det borde ju kännas rätt från början...

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    J
    Tycker ändå att det borde ju kännas rätt från början...
    De har inte möjlighet att testflyga alla modellerna som de lägger till utan utgår ifrån specifikationer från tillverkaren. Visst borde detta vara "close enough" men jag vet från andra diskussioner (ang andra simulatorer) att specifikationerna sällan räcker. Det är därför de gör modellkonfigurationen tillgänglig att pilla på.

  9. #69

    Standard

    Måste säga att det känns helt galet att behöva betala en viss summa pengar för att flyga simulator utan "närvarokänsla", det är ju det man betalar för!!!

    Och att bara utgå från specifikationer från tillverkaren utan att testa modellerna är ju rent tjänstefel...

  10. #70

    Standard

    Visst kunde man önska att de skulle modellera alla modeller efter den "riktiga" maskinen och tweaka inställningarna tills simulatorn kändes precis som den riktiga. Men det finns flera problem med detta.

    1. Det skulle förmodligen vara väldigt få modeller tillgängliga i simulatorn.

    2. Två plan av samma modell kan kännas en hel del olika, beroende på tyngdpunkt, servoutslag etc. För att inte tala om att en och samma modell kan kännas helt olika beroende på vilken sändare man kör med.

    3. Simulatorn skulle säkert kosta en hel del mer eftersom det både skulle krävas pengar för att köpa in modellerna och inte minst för att ha ett antal resurser som ska provflyga och jämföra.

    Sen finns det saker som en simulator aldrig kan simulera. T.ex. att man är betydligt mer nervös för att krascha ett riktigt plan. Att bli bländad av solen är inte heller något som går att simulera på ett riktigt sätt.

  11. #71

    Standard

    För att återgå till Acromaster i verkliga livet.

    Är den lätt att flyga?

    Skulle en total nybörjare (med bara en massa simulatortimmar) kunna hålla den i luften och landa hyfsat kontrollerat?

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wmjoers
    För att återgå till Acromaster i verkliga livet.

    Är den lätt att flyga?

    Skulle en total nybörjare (med bara en massa simulatortimmar) kunna hålla den i luften och landa hyfsat kontrollerat?
    Hej,
    Jag har visserligen en Acromaster men den ligger fortfarande i lådan. Dock tar jag mig friheten att kommentera frågan lite generellt utgående från den flygmaskinstyp som Acromastern representerar.
    Och då är som jag bedömer det frågan mycket svår att besvara. En "naturbegåvning" som flugit mycket SIM innan klarar säkert den typen av kärra. Vi lite mera vanliga har ofta mera glädje av en lite mera trainerbetonad kärra. Acromastern har ju den fördelen att den är hyfsat tålig mot misshandel vilket den säkert kommer att utsättas för.
    Den går ju att flyga rätt långsamt vilket också kan vara en fördel för en nybörjare.
    Dock skall man vara medveten att denna flygmaskinstyp flyger dit rodren pekar.. Det gör väl visserligen en trainer också men vissa av dom är i vart fall lite mera förlåtande för smärre "felnavigeringar".
    Och vad blir då svaret ?
    Ja, har du möjlighet att få hjälp med första flygningen och får kärran intrimmad så den inte är alltför nervös så visst kan det fungera. Allrahelst om ni också kan köra dubbelkommando några flygningar medan du bekantar dig med kärran.
    Kan du inte få hjälp så är jag tveksam - då finns det nog bättre kärror att börja med.
    Hälsningar
    Roger

  13. #73

    Standard

    Min plan är att börja med en Multiplex EayStar som enligt uppgift ska vara en riktigt bra (och förlåtande) nybörjarmaskin.

    Men jag börjar redan fundera på maskin nummer två och eftersom multiplex-modellerna verkar tåla en del har jag ögonen på en TwinStar II eller en Acromaster.

    Då kanske EasyStaren blir konverterad för flygfoto eller om någon av barnen blir intresserad så får den bli deras första maskin när pappa går vidare till lite mer vågade modeller *flin*

  14. #74


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Då tror jag mycket väl att Acromastern kan fungera som din andramaskin.
    Lycka till med flygandet hälsar
    Roger

  15. #75
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flyger AcroMastern som 4:e kärra, har flugit två bränslekärror och en tidigare elkärra. AcroMastern går lite snabbare än en trainer så jag tror att det är ett måste att ha trainervanan inne innan du kan flyga AcroMastern.
    Som tidigare sagts så fortsätter den dit du pekar, och pekar du ner i marken så flyger den dit. En trainer brukar räta ut sig själv om man släpper spakarna, acromastern störtar om du gör samma sak {om den ej är väldigt vältrimmad och lämnad i absolut planflykt}.

    lycka till med AcroMastern som andra plan. Tränar du bara landningar i hög fart med tidigare modeller och i simulatorn, borde det gå vägen.
    m.v.h, //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Otrevlig Acromaster
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 23:12
  2. Acromaster i minusgrader
    Av freddan_6 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 14:56
  3. Mpx Acromaster- Cyclon= kul!
    Av Joacim i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:38
  4. Acromaster vs Above All 120 cm!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 22:42
  5. Multiplex AcroMaster
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •