Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Acromaster!

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den fysiska storleken på servona i främst kroppen är synnerligen viktig eftersom det finns ett begränsat utrymme då dom sitter mittemot varandra. Sen är ju inte kärran speciellt stor så min bedömning är att passar servona hyfsat i de gjutna hålen så räcker nog servokraften - en långsam kärra på ca: 1 kg drar inte så mycket servokraft.
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Standard

    Har fyra nya servon liggande som jag tänkte använda till Acromastern.

    Frågan är om de blir för svaga för sid- och höjdroder då de bara har en dragkraft på 1.5kg??

  3. #23

    Standard

    Besvarar min egen frågeställning enligt Skånehobby; 1.6 kg dragkraft är rekommenderat, men 1.5 kg är helt okej :supz:

  4. #24
    Tommys avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    39
    Jobb
    Kraft Foods
    Klubb
    Bålsta MFK Busybee

    Standard

    Ni som har acromastern är ni nöjda med planet. Jag är lite skeptisk till "foam" material. Är det hållbart!. Försöker att övertyga mig själv att så är fallet. Går det bra att starta från gräs med den? hur stora är hjulen?. Det är mycket sådana frågeställningar som jag har.
    Tacksam för lite övertygelse!!!!!
    Mvh. Tommy

  5. #25

    Standard

    Håller på och bygger Acromastern nu.

    Undrar om det är någon som vet var man kan ladda ner manualen från nätet till modellen?

  6. #26
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #27

    Standard

    OK!

    Problemet är att det inte går att kopiera texten i PDF:n för att översätta den till svenska i Babelfish.

    Det är ju lättare att bygga efter en manual på svenska än Engelska, alla fall för mig som är lite knackig på engelska

  8. #28

    Standard

    Såg precis att det inte gick att översätta från Engelska till Svenska i Babelfish.

    Någon svenska manual finns väl knappast att ladda ner på internet PDT_Armataz_02_06

  9. #29
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skulle inte tro det, Sverige är nog en för liten marknad, dessutom betraktas Svenskar i allmänhet tillräckligt bra på Engelska för att inte behöva en manual på det egna språket.

    Men om du har problem med översättning så fråga här vetja, här finns massor med kunnigt folk som gärna hjälper till...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #30

    Standard

    Har nästan byggt Acromastern färdig nu.

    Blev dock lite konfunderad när jag skulle montera vingen, enligt manualen ska den bara skjutas ihop med kolfiberrören inuti vingen.
    Inget lim alltså!

    Kan det verkligen vara rätt??

    Ni som har byggt modellen kanske kan hjälpa mig...

    Drog förresten åt muttern som håller fast propellern på motoraxeln för hårt så gängan gick av. Men det borde väl gå att köpa enbart en sån ny väl?

  11. #31
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    De Acromaster jag har sett har haft avtagbara vinghalvor, men hur man sen låser dem efter att man har skjutit ihop dem har jag tyvärr ingen aning om...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Vingen är ju som ett pussel, så den håller nog. Problemet jag hade var att våga ta i tillräckligt för att den skulle gå ihop. Vet inte om det är tänkt att man ska ta isär dom.

  13. #33

    Standard

    Tänkte provflyga Acromastern nu i helgen och skulle ställa in roderutslagen.

    I manualen står det exempelvis 80 mm utslag för sidrodret.
    Minns inte hur det anges men är det från neutralläget det menas eller hela vägen sidrodret färdas??

    Dum fråga kanske men jag har glömt och då är det ju bättre att fråga PDT_Armataz_02_15

    Har ni förresten några synpynkter angående roderutslagen på Acromastern och även inställningar för flapsen??

  14. #34
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Har aldrig flugit en acromaster, men 80 mm måste vara från sida till sida, dvs 40mm åt varje håll. Själv brukar jag oftast konfigurera upp en dualrate med normala utslag enligt manualen och sen när jag switchar så har jag möjlighet till högre utslag inför första flygningen om det skulle behövas.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som vanligt skall man ju egentligen inte svara när man inte vet men jag drar till med en kvalificerad gissning...
    Roderutslagen brukar alltid räknas från neutralläge och ut mot max - alltså i ditt fall 80 mm "åt varje håll" mätt där du har största kordan på rodret. Men i ditt specifika fall med Acromastern så står det faktiskt 45 mm som "normalt" utslag och 80 mm som "3D-utslag". Och när det gäller premiärflygningen är det bara dumdristigt att köra med stora utslag - kör max med de "normala" - sen när du kännt på kärran så kan du successivt öka utslagen. Det är mycket ovanligt att man får strul relaterade till alltför små utslag - alltför stora har däremot förstört många kärror speciellt när man inte är influgen på kärran.
    Hälsningar
    Roger

  16. #36

    Standard

    OK!

    Börjar med de mindre rekommenderade utslagen då!

    Upptäckte när jag pulade med roderinställningarna att höjdrodrets neutralläge stannar ca 3mm från mittläget åt vart håll när man ger höjd- respektive dykroder på sändaren. Är ett ganska billigt servo som inte är särskilt exakt med andra ord.
    Frågan är hur mycket det påverkar flygningen på den här typen av plan?

    Kanske borde byta servo till ett mer exakt?

  17. #37
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Såna servon lämnar jag tillbaka till handlaren...
    Det är ganska störigt, eftersom det inte går att trimma in ett neutralläge.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av
    Vingen är ju som ett pussel, så den håller nog. Problemet jag hade var att våga ta i tillräckligt för att den skulle gå ihop. Vet inte om det är tänkt att man ska ta isär dom.
    PÅ både Easy star & Easy glider, ser vingen också ut som ett pussel där de möts i kroppen. På de modellerna går det väldigt trögt i början att trycka fast/ ta isär vingarna, men det funkar bättre efter några gånger.
    Cyklar själv ut till fältet, med planet i ryggsäcken, så några gånger har jag tagit isär vingarna, och de håller än..

  19. #39

    Standard

    Tips på vilka skidor som passar Acromastern bäst nu inför vintern?

  20. #40
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Otrevlig Acromaster
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 23:12
  2. Acromaster i minusgrader
    Av freddan_6 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 14:56
  3. Mpx Acromaster- Cyclon= kul!
    Av Joacim i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 12:38
  4. Acromaster vs Above All 120 cm!
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 22:42
  5. Multiplex AcroMaster
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •