Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Någon testat dubbla tankar?

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    14
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Någon testat dubbla tankar?

    Hej,
    Har en Yak 54 med en Saito 180 och den medföljande tanken är för liten för några längre flygninger med denna motor.
    Därför har jag kollat runt efter en större tank men det finns några problem...
    Eftersom min motor är monterad inverterad måste man ha tanken i botten av kroppen. Avståndet mellan fästet till stället och brandväggen är ca. 11 cm och jag har inte lyckats hitta någon större tank som passar in.

    Därför tänkte jag eventuellt koppla in en liten tank till i serie med orginal tanken. Det borde väl funka bra?

    Mvh,
    /Erland.

  2. #2

    Standard

    Det funkar, titta bara på alla metanolhelikoptrar som har en "header tank".
    Koppla din tank efter samma princip.

    Googlade fram den här bilden så du får en ide':

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    14
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Det var precis så där jag tänkte göra, helt enkelt serie koppla tankarna.

    Då verkar det vara beprövat...
    /Erland.

  4. #4

    Standard

    en undran bara, hur lång tid har du med std tanken?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tror inte du löser problemet med den tankinstallationen...inte med den stora tanken bakom den lillai alla fall...då kommer motorn att få svårt att kompensera för tryckskillnaden som uppståar när du stiger uppåt och när flygkroppen ligger horisontellt.
    Den tankinstallaltionen fungerar i en helikopter där tankarna ligger väldigt nära varandra och där man inte stiger med nosen rakt upp som i ett flygplan.

    Men varför montera motorn inverterat ?? Sämsta tänkbara installation!
    Nej! Montera motorn med cylindern liggande 90 grader åt vänster då slipper du all probem med tank och dåligt trottelrespons!

  6. #6
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag ser bara mer o mer fördelar med att vara YS körare, med en YS så kan ni ha en tank i varje hörn i modellen om ni vill.
    //Tobbe

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag har kört många modeller med motorn inv. Å har haft tanken rakt bakom motorn. alltså mitten på tanken i jämnhöjd med vevaxeln.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8

    Standard

    [quote="jaka"]då kommer motorn att få svårt att kompensera för tryckskillnaden som uppståar när du stiger uppåt och när flygkroppen ligger horisontellt.
    Den tankinstallaltionen fungerar i en helikopter där tankarna ligger väldigt nära varandra och där man inte stiger med nosen rakt upp som i ett flygplan.
    [quote]

    Min heli är konstig.. ibland stiger den med nosen rakt upp.. :-)
    dubbla tankar med lång slang är knappast ett probelm..

    inverterad motor funkar men strular oxo väldigt ofta... lätt att sura ner mm..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är väl bara att testa om det funkar...!!!
    Men...en 500cc tank räcker väl till en 30cc fyrtaktare...får du inte plats med en sån i kärran???

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om du lägger tankarna bredvid varandra (bör väl få plats) så är det inga problem att koppla dem i serie. Ett tips kan vara att använda så grov slang som möjligt eftersom tryckfallet i slangen avtar med innerdiametern upphöjt till 4 (!). Har testat två tankar i serie med tvåtaktarsmotor utan problem så det borde fungera utmärkt även för fyrtaktare.

    /Michael

  11. #11

    Standard

    Håller med Ludde! En helikopter flyger minsta av tiden på rätt köl. Rakt upp eller ner är inga problem. Kolla in en "Funnel" med nosen rakt upp hur länge som helst, så förstår du vad jag menar.

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag öppnar upp denna tråden igen efterssom jag mer eller mindre kommer bli tvungen att köra med 2 tankar. Jag kommer köra med en asp 61 4-takt. Är det någon som har riktig erfarenhet av 2 tankar i ett plan ? Exakt hur skall slangarna kopplas ? Jag blir inte riktigt klok på de blåa och röda linjerna
    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför två tankar? Vad är det för konstiga kärror ni har när ni måste ha två tankar.
    Man blir lite fundersam.

  14. #14

    Standard

    Som nämndes innan: Inom helikopter är detta inget ovanligt. Man har en huvudtank samt en "header"-tank (sub-tank).


    Enkelt förklarat så kopplas båda tankerna precis som en vanlig tank med en klunk i varje.

    Huvudtanken kopplas som vanligt till ljuddämparen för tryckmatningen. Inne i den matar klunken vidare till sub-tankens tryckmatning. Subtankens klunk matar i sin tur vidare till förgasaren.

    När man sedan tankar så sker detta genom slangen som går till förgasaren. Soppan pumpas då in i subtanken, när denna blir HELT full utan några luftbubblor så fortsätter soppan in i huvudtanken.

    Med andra ord håller sig subtanken full ALLTID så länge det finns soppa kvar i huvudtanken.


    (Blev visst en klyddig förklaring i .a.f)
    I vilket fall som helst. 2tankar i serie är den korrekta beskrivningen.



    Har man problem med luftbubblor eller annat matningsproblem så kan man installera en liten subtank i alla applikationer. En populär lösning är att köpa en subtank till en Raptor (rymmer ca 1dl) som placeras i höjd med förgasaren.
    Denna subtank håller sig då ALLTID helt full och man får jämnt flöde oberoende av hur mycket bränsle där finns kvar i huvudtanken.


    http://www.rcheli.se/phpBB220/album_pic.php?pic_id=9857

    (Får inte IMG-taggen att funka, så du får klicka)

  15. #15
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Varför två tankar? Vad är det för konstiga kärror ni har när ni måste ha två tankar.
    Man blir lite fundersam.
    Kolla min byggtråd så förstår du varför.

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6013&start=30
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pawel
    Som nämndes innan: Inom helikopter är detta inget ovanligt. Man har en huvudtank samt en "header"-tank (sub-tank).


    Enkelt förklarat så kopplas båda tankerna precis som en vanlig tank med en klunk i varje.

    Huvudtanken kopplas som vanligt till ljuddämparen för tryckmatningen. Inne i den matar klunken vidare till sub-tankens tryckmatning. Subtankens klunk matar i sin tur vidare till förgasaren.

    När man sedan tankar så sker detta genom slangen som går till förgasaren. Soppan pumpas då in i subtanken, när denna blir HELT full utan några luftbubblor så fortsätter soppan in i huvudtanken.

    Med andra ord håller sig subtanken full ALLTID så länge det finns soppa kvar i huvudtanken.


    (Blev visst en klyddig förklaring i .a.f)
    I vilket fall som helst. 2tankar i serie är den korrekta beskrivningen.



    Har man problem med luftbubblor eller annat matningsproblem så kan man installera en liten subtank i alla applikationer. En populär lösning är att köpa en subtank till en Raptor (rymmer ca 1dl) som placeras i höjd med förgasaren.
    Denna subtank håller sig då ALLTID helt full och man får jämnt flöde oberoende av hur mycket bränsle där finns kvar i huvudtanken.


    http://www.rcheli.se/phpBB220/album_pic.php?pic_id=9857

    (Får inte IMG-taggen att funka, så du får klicka)
    Tack för en bra föklaring! Jag skall testa så fort som möjligt
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    När jag ser din kärra så säger minerfarenhet att du har för stor motor (.61 fyrtakt). Dazzlern är ju gjord för en .40 motor!
    Du får 3D prestanda med en lätt .40 motor. En .61 fyrtakt blir bra tung och klumpig.

    8oz tank passar både till .61 fyrtakt som till .40 -.46 tvåtakt så varför trassla med två tankar?
    Jag skulle köra med en lätt tvåtaktare som en OS LA.40-.46 och 12x4 eller 12,25x3,75 APC.
    Sen skulle jag sätta i en 6-8oz Tettra "Bubblelesstank" eller en vanlig tank med Uniflow set-up (två klunkar).
    Några så råd i all välmening.

    Hälsningar!
    Jan K
    VäsbY MF

  18. #18
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    för mig det ska fungera med två Tankar självklart
    utan problem det ska pumpa in det går perfekt ändå lika bra för Båda med flyg och Helikopter

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tack Nexus,

    Alltid ett tydligt svar från dig !


    Hmm.. nu ställer ni till det för mig. Jag skall ju till Amerikat jag med i sommar. Kankse skall köpa mig en 46a där :>
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20

    Standard

    Vill inte "såga" Jans åsikt, men jag hade behållt .61an
    Smaken är som baken helt enkelt

    Jämför du en 2-takt mot 4-takt så måste du upp i volym för att få ut samma drag från 4-taktaren.
    Men det viktiga här tycker jag är just gassvaret/ljudet som en 4-takt erbjuder. Helt klart mer värt än en 40-taktare.

    Har flugit en Funtana (lille Funtanan) med en 4-taktare. En dröm att hovra med samt ett skönt ljud om man bara ligger nån meter ifrån sitt eget huvud.
    Med 2-takt-skriket orkar man inte hålla på att hovra änns.
    Kommer kännas som en skrikig trainer tror jag annars....

Liknande ämnen

  1. GPS tracker någon testat?
    Av Kenneth E i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 17:23
  2. Wrap 920 - någon som testat?
    Av LAN i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 09:29
  3. Aeolian motorer, någon som testat?
    Av Kaptenklister i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 22:33
  4. Någon som testat att flyga med joystick från HK??
    Av kamelkungen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •