Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Edge 540 och Extra 300 av Kyosho

  1. #41
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag har vikt mitt ställ
    Fick motorbortfall precis vid start. Kom upp ca 3m och därifrån försöka glida ner den lite snyggt.
    Stället gav med sig och det blev mindre skador bara.

    (en tanke)
    Jag tror att för mycket förstärkning kan medföra att skadorna blir större och fortplantar sig vid liknande händelse. För nu var det rätt lätt och fixa. Det var i stort sätt bara plattan där stället är fastskruvat som lossnade i limmningarna. Samt två pinnar.

    Annars har jag lyckats att göra någon halvhård landning utan problem. Tycker faktiskt inte att det är så farligt på Edge:n.

  2. #42

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    2
    Klubb
    FK Spinn Söderköping

    Standard

    Ja det är möjligt att skadorna blir större men jag tyckte inte att min landning var särskilt hård så jag ska prova att sätta på ett rakt ställ och se hur det fungerar.

  3. #43

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Tjoho !

    Rattade upp min Edge idag typ 11mån efter den inhandlades.

    Inga problem, körde med en gx40n ( 11*6) som kom med calmaton, klart undermotoriserat men helt flygbart iaf, inge vertikalgrejor att snacka om

    Provstartade ett par repor på gräsfältet men den ville ju upp direkt så lite smyghöjd så var vi airborne å lite höger skev samt ett par klick på höjden så flög den finfint.

    Tre tankar senare så kunde jag konstatera,

    Inga klippningar hit å dit som man läst om, min niger framåt när den tappar fart, iofs provade jag bara en 4-5 gånger men ..... kändes snällt.

    Landa var busenkelt på calmatovis...... den trillar ned lite kortare än jag e van med på calmaton men det e bara bra så får man stötta med lite gas under inflygningen, 2 studsfria boookis-smoooothie landningar å e wesse-studsare på den sista

    Loopar, att den ska klippa ur där var inga probs...de var runda å fina å MYCKET tajtare än jag e van med, skoj !

    Skruvarna till landstället vibrerade upp såg jag när jag kom hem men det e väl mera taskigt underhåll (loctite) än flygplanets fel.

    Nu åkte Gx40n ur å i sitter en TT 54 4pluttare nu, som ska provas.....

    Efter det så åker YS63an i........ som det var tänkt från början, men det blir en annan dag

    Sällsam är väl ordet.....................hihi
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  4. #44
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hej
    tänkte köpa mig en utav kyosho extra eller edgen. men jag har inte bestämt mig än.
    Edgen har lite större roder än extran men gör det så mycket skillnad på flygegenskaperna?
    personligen så tilltalar extran mig lite mera för det är inte så många som har en, än så länge iaf. Jag vill dock ha en rolig kärra som man ska kunna göra det mesta med.
    Jag har en saito 72 soom borde passa ganska bra eller??
    Edgen verkar ha en massa problem med ställen och för dåliga limningar men det går ju att rätta till, men har extran samma problem??

    AAH svårt att bestämma sig.
    Skriv gärna vilka för och nackdelar de olika maskinerna har.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #45

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Tjo

    Spana Stigs råd i början av tråden...
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  6. #46
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    mmm vill ju ha en livlig modell. Ja nu har jag bara två frågor.
    Kan extran göra samma saker som edgen kan och lika extremt?
    Någon som vet var man kan finna en byggtråd av en extra?
    Tack i förhand Daniel
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #47

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    137
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Båda kärrorna är lika "Aerobatic" men allt som jag har erfarit talar till Edge fördel. Inte minst konstruktionen och möjligheten till att motorisera lite häftigare. Saito 82 är perfekt och Saito 91 funkar skitbra.

    Stig

  8. #48
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig Johansson Visa inlägg
    Hej igen

    Jag glömde av att jag även förstärkt bakom spant 2 (det vill säga bakåt i kärran) Jag tycker att det är lite klent med bara 4-kantslist på en så vital del av kroppen så därför la jag dit ett "golv" för att binda samman och stärka konstruktionen.

    Stig
    Någon som har bilder ??.. svårt att se detta, men lite bilder på de hela skulle underlätta.
    /Martin

  9. #49

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Tjo, dåligt med bilder men det går väl att fixxa en annan dag

    Jag tog ur GX40 ur min Edge å petade i en ThunderTiger 54a, då blev den roligare.... räcker hur bra som helst för looopar å annat hyss en nybörjare hittar på. Inga problem att starta heller.....

    Ja den får nog sitta kvar ett tag, YS63an får åka i när jag tycker 54 blitt för slö

    70-80-90 motorer borde göra en raket av den
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #50

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Talking

    Jo du Edgen den är riktigt trevlig.

    Råkade idag ut för att motorn dog i luften (saito .91, soppan tog slut) för första gången, och den gled ner så lugnt och fint ändå trotts den stora tunga motorn.

    Rekomenderas!
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #51

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Min Edge

    Tja

    Inte klar med alla 3kantslister men motorspanten framåt ligger det tre extra nu och golvet är i, sedan ska det på lite lister här å där är det tänkt....

    Så är har jag gjort iaf...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3889.JPG 
Visningar:	182 
Storlek:	944,9 KB 
Id:	117   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3887.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	216,7 KB 
Id:	118   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3886.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	239,7 KB 
Id:	119   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3883.JPG 
Visningar:	162 
Storlek:	918,5 KB 
Id:	120  
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  12. #52

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Oj, rackarns smidigt det var att klämma in bilder nu då

    Bra med forumuppgradering!!! Me Likey !
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  13. #53
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Ser bra ut de där förstärkningarna
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  14. #54
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    hej
    tänkte köpa mig en utav kyosho extra eller edgen. men jag har inte bestämt mig än.
    Edgen har lite större roder än extran men gör det så mycket skillnad på flygegenskaperna?
    personligen så tilltalar extran mig lite mera för det är inte så många som har en, än så länge iaf. Jag vill dock ha en rolig kärra som man ska kunna göra det mesta med.
    Jag har en saito 72 soom borde passa ganska bra eller??
    Edgen verkar ha en massa problem med ställen och för dåliga limningar men det går ju att rätta till, men har extran samma problem??

    AAH svårt att bestämma sig.
    Skriv gärna vilka för och nackdelar de olika maskinerna har.
    Jag säger som alltid. Det är enligt mig bara bra att den svaga punkten sitter vid landställsinfästningen. För det är riktigt enkelt att laga om man skulle sätta den för hårt. Förstärker du stället och sätter den hårt, då går den förmodligen sönder på ett annat ställe. Så frågar du mig (enligt mig) så låt den svaga punkten vara vid landställsinfästningen.

    När det gäller båda kärrorna så tror jag Extran har samma aerobaticprestanda som edgen. Då jag inte haft en Extra så kan jag inte riktigt uttala mig om det.

  15. #55
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda Visa inlägg
    Tja

    Inte klar med alla 3kantslister men motorspanten framåt ligger det tre extra nu och golvet är i, sedan ska det på lite lister här å där är det tänkt....

    Så är har jag gjort iaf...
    Är det balsa lister ? eller furu ? balsa känns lite klent tycker jag. Men tack för bilderna de är som sagt alltid lättare att förstå med lite förklarande bilder. Brukar själv förstärka på liknande vis på mina modeller fast med PU-Lim som skummar.

    /Martin

  16. #56

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hm, skulle tro det är balsa

    Jo, kanske klent men det väger typ nada, så jag håller på att peta dit lite 3 och 4kantslister nu där det ser ut att "behövas" ja...... så får det bli.

    Jag flyger med tyngdpunkten ca 8-10mm bakom det rek.....så det går ju att klämma in lite mera trä ifram, ändå kändes den helt okej i luften. Eller jaa, har ju bara flygit 4 tankar hittills.....

    Hm, jag har inge PU-lim......tog trälim från GreatPlanes....eller det enda jag har faktiskt "Pro WoodGlue" bara namnet gör ju att allt sitter som det ska hahah (ironi, för jag har ingen koll alls på lim)

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Är det balsa lister ? eller furu ? balsa känns lite klent tycker jag. Men tack för bilderna de är som sagt alltid lättare att förstå med lite förklarande bilder. Brukar själv förstärka på liknande vis på mina modeller fast med PU-Lim som skummar.

    /Martin
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  17. #57

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Smile Vad oväntat.......

    Jo men motorstopp (gummi-mojängen som sitter på tanken å man skjuter i tankrören till klunken osv var lös =tjuvluft) osså landade jag i höggräset precis 2m innan banan började.....typiskt....

    Dov duns å jag tänkte att nu blir det laga å lappa klädsel.....

    Men så hade "bara" träbiten för stället brytits loss å allt annat var finfint...

    Så nu till frågan när jag har gjort en "std edge med motor och landställsbortfall" vad ska jag limma dit "plattan med igen....inget gick sönder bara limmningen som släppte

    Jag har två lim hemma, 30min Epoxy å "pro wood glue" , eller ska jag ha is i magen å köpa någe annat ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02506.JPG 
Visningar:	136 
Storlek:	367,7 KB 
Id:	127   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3891.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	194,6 KB 
Id:	128  
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  18. #58

    Standard

    Har kollat in din tråd här om din Edge och jag ser att du har kommit fram till det som dom flesta råkar ut för med Edgen. På min byggtråd som ligger på Svenskt modelflyg så ser du mina tappra försök med Edgen och en masssa lagningar. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11 Ett antal krascher har jag gjort med den men den håller íhop ännu och jag skulle ha flugit idag om det inte vore för det dåliga vädret. Nu när jag har börjat att lära mig kärran så har det blivit mindre krascher.

    Till din fråga så skulle jag ha limmat med epoxin.

    FLy away in the sky with Division Fenix/Richard
    Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
    Ni läser väl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

  19. #59

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jo, jag har spanat i din tråd oxå massor faktiskt....

    Jag lagade med det andra limmet, sitter kvar än iaf......Har varit stormar å busväder här hittills så imorrn hoppas jag kunna ratta runt i luften igen. Blir sista flygningarna nu med TT54an innan YSen hoppar i där fram.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  20. #60
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Är det balsa lister ? eller furu ? balsa känns lite klent tycker jag. Men tack för bilderna de är som sagt alltid lättare att förstå med lite förklarande bilder. Brukar själv förstärka på liknande vis på mina modeller fast med PU-Lim som skummar.

    /Martin

    Hej Martin vad är det för fördel att använda lim sum skummar (PU-Lim)??
    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Liknande ämnen

  1. kyosho edge 540 gp
    Av Hyperboy i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 13:16
  2. Kyosho edge ep
    Av LAB i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 23:45
  3. Kyosho SQS Edge 540 GP
    Av Ludde i forum Byggdagboken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 21:02
  4. Kyosho SQS Edge 540 GP
    Av Ludde i forum Metanolmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 22:49
  5. Kyosho´s Edge 540 sqs
    Av Irokee i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •