Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: GeeBee 3D Art-tech

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    26
    Jobb
    Servicetekniker

    Standard GeeBee 3D Art-tech

    Hej

    Har en kort fråga?
    Nån som vet vart tyngdpunkten ska ligga på denna kärra.

    mvh
    Peter

  2. #2

    Standard

    Ha en sån kärra, och tungdpunkten borde ju vara självklar eftersom det bara är att fästa accen på den platsen där kardborrebandet sitter på modellen.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är ju trots allt inte säkert att TP hamnar rätt bara för att man placerar ut grejorna enligt fabrikantens anvisningar...sådana fel är ju i så fall inte första gången dom inträffar. Men som vanligt är ett bra utgångsläge vid provflygningen ca: 30 % av kordan från framkanten räknat. En 3D-kärra brukar dock trivas bäst med lite längre tillbakaflyttad TP - i vart fall om man skall hovra och göra andra 3D-manövrer. Och dom brukar inte heller vara kritiska för en tillbakaflyttad TP.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard cg

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    Ha en sån kärra, och tungdpunkten borde ju vara självklar eftersom det bara är att fästa accen på den platsen där kardborrebandet sitter på modellen.
    satte dit på en liknande kärra exakt som fabrikanten sagt o tyndpukt blev då inte i närheten mot var den skulle va så bäst är nog att utgå från en tredjedel av vingen o sen prova sig fram allt kan ju flyga framtungt men allt kan inte flyga baktungt....

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5

    Standard

    Jag hade nog tur då .

    TP hamnade helt rätt från början när man satt dit accen på kardborrebandet på planet. PDT_Armataz_02_44

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard jo

    grattis du vann högsta vinsten cg blev rätt hurra

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    26
    Jobb
    Servicetekniker

    Standard Hej hopp

    Tp

    Stämmer som wesse säger c:a 30%, de som gjorde att jag frågade var att jag bantade min GeeBee 3D. då den var en aning tung, 375gr med acc.
    Självklart kollade jag inte innan vart TP låg... Efter bantningen, och med tp på c:a 30% så flög den helt ok. Slutvikten efter bantning vart 265gr med acc, och den blev klart trevligare att flyga.

    /Peter

  8. #8

    Standard

    Tackar Wesse - du verkar vara en kul kille...

  9. #9

    Standard

    Hej!

    Jag har precis fått ett Gee-Bee från en kompis som 30-årspresent, dock inte från ArtTech. Det verkar finnas en uppsjö av olika Gee-Bees..tror denna modell heter NR2101, det står iallafall på vingen.

    Igår försökte jag och presentgivaren, som f.ö. båda är civilingenjörer, sätta ihop planet (som är ett ARF). Assemblyinstruktionerna är otroligt dåliga, och vi stötte på problem redan i början..

    Min fråga ut i etern är; Är det någån som har några bra bilder/instruktioner för att sätta ihop detta plan?? Bilderna som följde med var oerhört undermåliga, och det är mycket som inte är självklart för en nybörjare!

    Vore oerhört tacksam för hjälp, och jag hör säkert av mig fler gånger på detta eminenta forum (t.ex första gånger jag krashar planet).

    Tack på förhand!!

    /David

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Roslagens flygklubb

    Standard

    Om du ska flyga en gee-bee som första plan, glöm inte att filma och lägga ut på tuben åt oss andra.

  11. #11
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stompan
    Hej!

    ..tror denna modell heter NR2101, det står iallafall på vingen....
    Är det någån som har några bra bilder/instruktioner för att sätta ihop detta plan?? Bilderna som följde med var oerhört undermåliga, och det är mycket som inte är självklart för en nybörjare!
    Försök ta reda på vad det är för tillverkare (lär stå på kartongen) så är det betydligt enklare att hitta en manual. Sen brukar de flesta manualer ge utrymme för "egen kreativitet". Dvs de målar inte en på näsan hur allt ska monteras.
    Förklara gärna var i bygget du kör fast så kan flera här på forumet ge tips.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  12. #12

    Standard

    Tack för svaret Brauer,

    vi kollade upp hemsidan, men manualen vi skrev ut var inte mycket bättre än den som följde med..

    Problemen är väl t.ex, och URSÄKTA språkbruket,

    att jag inte hajar hur jag ska skära vingen så att flärparna både rör sig uppåt och nedåt

    hur motorerna som styr alla flärpar ska fästas

    var alla limpunkter skall vara

    och lite annat som jag inte kommer ihåg.

    Det skulle vara grymt om det var nån som hade bilder på ett liknande plan, och hur det skall sättas ihop.. jag tycker iofs det är kul att knpåa lite själv, och inte få allt skrivet på näsan, men eftersom det är mitt första plan så vet jag inte hur saker i allmänhet fungerar.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SMOKE`n
    Om du ska flyga en gee-bee som första plan, glöm inte att filma och lägga ut på tuben åt oss andra.
    Menar du att det är ett svårt förstaplan?

  14. #14
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Det skulle vara grymt om det var nån som hade bilder på ett liknande plan
    Ingen här vet ju hur DITT plan ser ut! Fabrikat, storlek, material.
    Du har fortfarande inte gett speciellt mycket info om planet (eldrift? metanoldrift?) En bild skulle hjälpa oss att ge dig rätta svar. Det är stor skillnad i byggteknik om planet är gjort i balsa (trä), depron ("köttkartongsmaterial") eller frigolit.

    Eftersom du säger att du ska skära ut rodren så blir min gissning att det är en depronkärra.

    HÄR hittar du en manual till ett flygplan som byggs i depron om du vill titta på jargongen.
    Om ditt plan är av depron kan ett sätt att lösa roderproblemet vara att skära loss rodren, fasa av kanten som ligger an mot vingen i typ 45grader (använd vass kniv / rakblad) och sedan tejpa fast rodret på både ovan och undersida längs med rodret.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av stompan
    Menar du att det är ett svårt förstaplan?
    Hej,
    Om det är en "riktig" balsakärra så kan man nog definitivt påstå att det inte bara är svårt utan riktigt ordentligt svårt - i vart fall för en nybörjare.
    Men är det en lätt depronkärra så spelar det nog inte så stor roll - då är den nog inte mera svårflugen än nån annan liknande. Allt bygger dock på att du måste bygga lätt och utrusta den med rätta och lätta grejor. Sen är inte heller depron speciellt hållbart - då är EPP ett bättre material för en nybörjarkärra. Fast å andra sidan är depron hyfsat enkelt att laga. Du kan limma det mesta på en depronkärra med UHU Por - det är ett kontaktlim som fungerar på depron (=käkar inte upp materialet). Undvik tunga lim som epoxi eller smältlim. Vid t ex motorfästet kan du dock behöva använda epoxi för hållfasthetens skull.
    Men som någon annan sagt - vi kan bara gissa till dess du lagt ut någon länk eller någon bild på kärran.
    Här kan du kolla på en annan bygganvisning till en depronkärra - http://www.fullkontroll.se/pdf/Tribalenglish.pdf
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Tack för tipsen allihopa! Planet är i depron.

    Planet är beställt på denna sida;

    http://www.bananahobby.com/1231.html

    Ledsen att jag inte bifogade länken innan jag skapade tråden=) Det finns en manual på tillverkarens hemsida som jag laddade ner, men den säger verkligen inte mycket, typ 5 övergripande bilder från start till slut utan text. Jag kan återkomma med tillverkarens hemsida ikväll.

    mvh

    /David

  17. #17

    Standard

    Hej!

    Nu har jag satt ihop mitt GeeBee 3D depronplan, och flugit ett par gånger med det (efter att ha spelat flygsimulator på min dator några timmar..) Det gick helt ok för att vara första gången, dock ett par krascher där bl.a propellern gick av.

    Jag undrar över en sak; Planet tenderar att stalla (heter det så när fören reser sig rakt upp?) när man gasar, fast jag har fart och inte styr uppåt.. jag har redan försökt trimma bakelevatorn så att den pekar lite nedåt i normalläget, men det hjälpte inte så mycket. Det är ganska jobbigt att behöva styra ner planet med elevatorn hela tiden när man flyger..nu har vi försökt att sätta motorn så propellern pekar lite nedåt..är det en bra idé?

    Enormt tacksam för all hjälp, maila gärna mig på;

    davidlaik@yahoo.se

    mvh

    /David

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Låter som om planet är baktungt om de stallar, pröva att flytta fram acken lite i taget. kanske max 1cm åt gången för att flytta fram tyngdpunkten.

    /Martin

  19. #19

    Standard

    Acket är så nära motorn det kan vara (kardborre), och eftersom motron väger tungt i förhållande till resten av planet så tror jag inte att det är ett tyngdpunktproblem, det känns när man håller i det.

    Åstadkommer man något genom att rikta ned propellern något?

    Tack!

    mvh

    /David

  20. #20

    Standard

    ja det gör det. Men det inte så vanligt på depronplan då många kör lika mycket uppoch ner som vanligt och då kan den börja dra konstigt i till exempel hovring mm. Men testa med att vinkla ner den ganska mycket allltså så att man ser direkt att den är nedåtriktad annars hjälper det inte. De flesta el plan som bara ska flyga vanligt brukar man montera motorn nedåt. På min ellajban har ajg vinklat motorn lite nedåt med hjälpa av små brickor mellan motor och motorfäste. Om detta inte var ditt problem kanske du ska testa med vikter för att få fram tyngdpunkten mera.

    /Mattte

Liknande ämnen

  1. Billig GeeBee R2?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 19:18
  2. GeeBee R3 - Crap edition
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 20:10
  3. Min nya GeeBee sportster
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 09:43
  4. GeeBee R3
    Av Glawe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 13:25
  5. GreatPlanes GeeBee
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •