Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Borstlösmotor till Art-tech Cessna 182

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Borstlösmotor till Art-tech Cessna 182

    Hej hopp
    Är lite sugen på att uppgradera min Art-tech med en bortlös motor. Har försökt lista ut vad de är för effekt på den "480" motor som sitter i men inte hittat någon siffra på detta. En gissning är 80W ??

    kollla här och se om ni blir klokare http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=15445-

    Den känns lite klen iallafall och tänkte därmed försöka hitta en borstlös motor med lite mer kräm i. Till att börja med tänkte jag behålla min 8.4V acc och bara förse min modell med ny motor men i ett senare skede gå över till LiPo acc.

    Modellen innhåller ett 20A fartreglage i dagsläget, räcker detta till för till exempel denna motor ?
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=15445-

    Står ju max current 14A på den så de borde väl funka ?

    Effekten borde isåfall bli max = 14A*8,4v= 117,6W

    I dagsläget sitter de en 7x3 proppeller på modellen och jag blir inte riktigt klok på hur man kommer fram till om den funkar fint med den motor eller inte. KV värdet på motorn är 1250

    Någon som har en bra länk till de här med KV värden och uträkning av modellers motor storlekar ?

    Skulle man kunna gå ända upp till en motor med KV värde 1750 ? priset är ju dessamma för dessa motorer. frågan är bara om fartreglaget klarar detta då 1750 motorn har en max ström på 17A

    Effekten blir då 17A*8,4v = 142,8W nästan en dubblering från 80W om detta nu stämmer ?

    Tacksam för all hjälp är än så länge en nybörjare på allt de här .

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det kan vara mycket stor skillnad i dragkraft på 80 W inmatat i en borstmotor med hyfsat liten propp jämfört med 80 W inmatat på en lågvarvig, borstlös outrunner med avsevärt större propp.
    Jag förutsätter att det sitter en borstmotor i modellen som standard. Då måste du byta fartreglaget också om du skall köra borstlöst. Vad väger kärran idag ?
    Jag skulle rekommendera ett 3-cellers LiPo eftersom du då får högre spänning vilket vid samma effektuttag ger lägre ström.
    Kräver du inte raketprestanda skulle jag gissa att en vanlig borstlös s k 57 g-motor med ett KV runt 1000 skulle kunna passa - om du kör med 3S LiPo runt 1300 mAh alltså. Ett 18A borstlöst fartreglage kommer då att ge dig rätt ordentliga marginaler. Men detta är gissningar baserat på att kärran då kommer att väga runt 500 g.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej igen
    Tror den väger runt 550gram som den är nu.. det är en borstad motor som sitter i den orginal.

    Några raketprestanda är jag inte ute efter men att få lite mer fart på grejorna hade inte skadat som det är nu så stallar kärran om jag ger fullt höjdroder i rak planflygt. skulle vilja att det går att loopa och rolla utan att den stallar vid varje försök.

    Om de är möjligt så tänkte jag fortsätta med min NiMH acc ett tag till så jag slipper köpa allt på en gång.

    LiPo acc + motor + laddare = dyrare än hela kärran hihi.. är som sagt nybörjare än och har inte köpt på mig allt joxx än.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Problemet med din nuvarande ack är dels att den har låg spänning, dels finns det en uppenbar risk att den inte "orkar" ge så många A.
    Men visst går det men det får konsekvensen att du måste välja en borstlös med högre KV. Denna är då mindre lämplig att köra med 3S LiPo om du skulle ändra dig senare - det går men det är inte optimalt. Sen är frågan hur stor propp du kan sätta på med hänsyn till markfrigången. Har du mycket tillgodo idag så kanske du kan gå upp 2-3 " i diameter vilket vore önskvärt. Men det är bara att mäta och bedöma.
    Men en vanlig s k 57 g motor är nog det lämpligaste.
    Men tänk på att din nuvarande är klart tyngre och du måste kunna få till en bra tyngdpunkt också. Du skulle kanske sätta på en 70-80 g motor om du vill för att enklare fixa tyngdpunkten. Det är bara att gå ner lite i propellerdimension så kan du anpassa kraften.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De låter som jag får se till att köpa mig en LiPo laddare + acc + fartreglage + motor då för att få lite bättre fart på grejorna

    Dumt att chansa och krångla med den gamla accen om de inte funkar något vidare med den gamla accen.. eller så får jag helt enkelt se mig om efter en ny modell.

    Tackar för hjälpen så långt

    /Martin

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har en borstmotor i din Cessna.
    Du kan inte byta till borstlöst om du inte också byter fartreglaget.

    Vill du enkelt ha lite mera kraft så skaffa ett 8-cells batteri i stället för det med 7 celler som du har nu. Det är förvånansvärt vilken skillnad det gör.
    Halv trottel i planflykt mot full.
    Start från gräs som i princip inte går med 7 celler.

    Det allra billigaste om du vill uppgradera är ett "klockmotorpaket".
    Det räcker mer än väl för att göra om din cessna till en "raket".
    Du måste i så fall bygga om till ett helt annat motorfäste än det du har nu med borstmotorn.

    /Patrik

  7. #7

    Standard

    Art-Tech har ett helt färdigt konverteringskitt till Cessnan.
    Borstlös motor + borstlöst fartreglage + propellrar. Ett tips.

    http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=11663

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jo, visst var det ett kit men personligen tycker jag det var rätt högt pris med tanke på komponenterna som ingick...
    Men vill man göra det enkelt för sig så är det OK - men som vanligt kan man oftast få vettigare setup om man köper annat än "originaltillbehör". Dock har jag full respekt för att det inte är så enkelt när man är nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tackar Patrick för tipset med större batteri acc !! ibland är man bra korkad. de är ju de enklast tipset av alla så här lång, dessutom billigt. tror en sådan acc inte kostar mer än runt 200kr så de får nog bli något sånt så köper vi en helt ny modell sedan framöver när jag känner att jag klarar av att flyga cessnan någorlunda bra.

    Kör hårt med simulator träning och de ger faktiskt en hel del, man får bra koll på hur man ska dra i spakarna

    Så snart lär de nog bli en ny modell med lite mer kräm i motorn.

    McRegor: håller med dig om priset på den kompletta satsen till cessnan dessutom har jag inte sett några specificationer på den motorn som följer med de borstlösa paketet.. lite synd att de inte står.. man vill ju inte köpa grisen i säcken.

    /Martin

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Martin,
    Ja, givetvis kan du ju köra på 8 celler NiMh men störst effekt skulle du nog få i så fall om du hade en växel på rovan - så du kunde gå upp i proppdimension. Du har ingen "gammal" elflygare i närheten - i deras gömmor brukar det finnas diverse gamla, inte längre använda NiMh-ackar, motorer och växlar..
    För en ny NiMh + väx + propp drar ju iväg det med.
    Skulle bedöma att du kan köpa en väl fungerande borstlös setup - motor + fartreglage - och inkl 1 st 3S1300 LiPo för runt 350 kr om du handlar från t ex Hongkong... Vill du ha en LiPo till så får du väl slanta ca: 130 kr ytterligare. Detr finns ännu billigare lösningar men jag räknade på något hyfsat bra. Till detta kan tillkomma moms vilket man skall ta i beaktande men, men...det kan gå "bra" också..
    Hursomhelst önskar jag dig lycka till !!
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej igen

    McRegor har du någon trevlig länk till de där hongkong firmorna ?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Absolut !
    Här brukar jag handla - https://www.unitedhobbies.com/UNITED...e/uh_index.asp
    Tyvärr har det blivit så poppis så dom har numera problem med lagerhållningen. Lyckas du beställa grejor som finns på lager så tar det inte många dagar - men är grejorna restade så kan det bli en del väntan tyvärr.
    Dock brukar dom få in LiPo regelbundet så skall du ha LiPo är det bara att beställa - dom kommer om nån vecka.
    Jag har nu kört mitt Tower Pro 30 A reglage (ca: 16 $ vill jag minnas) i rätt många flygningar i min Mini Ultra Stick utan problem - hoppas det håller i sig.
    Kör även på deras ackar och har testat rätt många motorer, fartreglage, servon och mottagare - och mycket småtillbehör. Det mesta är helt OK men givetvis finns både ovanligt bra men även lite mindre bra grejor.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard Seriös!

    McRegor -

    Har kollat in lite på;

    https://www.unitedhobbies.com/UNITED...e/uh_index.asp

    Verkar ju vara ett kanonställe att handla ifrån.
    Har dock googlat lite på unitedhobbies och hittat en hel del negativa kommentarer om shopen.

    Har du handlat mycket därifrån och har det varit några problem??

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Re: Seriös!

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    Har du handlat mycket därifrån och har det varit några problem??
    Jag har handlat 17 gånger därifrån och en kompis i klubben har handlat runt 40 gånger därifrån.
    Enbart bra erfarenhet förutom för ett år sedan om man beställde något som var minus på lagerstatus kunde men få vänta "orimlig" tid på leverans. Nu verkar de problemen vara borta då man kan välja att stryka artiklar med lång leveranstid från listan.

    Men det är ingen "fullsortimentbutik" - man får handla det dom har hemma och vara snabb med beställningen när det finns plus i hyllan.

    /Patrik

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller på det stora hela med Patrik. Tyvärr är det idag många artiklar som har negativt lagersaldo och beställer man sådana så kan man få vänta någon/några veckor innan leverans. Dessutom är dom nog ett av få företag där man kan reklamera en LiPo som man använt en tid och ämdå få ett nytt batteri som ersättning...visserligen kan man få kosta på returporto men det må väl vara hänt.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard

    Är det någon som vet vad som är korrekt CG på detta plan?
    Flyger som en skadeskjuten kråka (planet alltså) tycker jag.

    /Peter

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ingen aning...men generellt brukar man lägga TP på ca: 30 % av kordan (från framkanten räknat) om man inte har några TP-uppgifter. Med det grundmåttet så brukar man inte få några otrevliga överraskningar.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    hmm förlåt en okunning nybörjare men vad betyder de forkortningar ni just började nämna här i tråden ??

    /Martin

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gissar att du avser följande:
    TP = tyngdpunkt
    Korda = "vingbredd"
    Om kordan är t ex 20 cm och fabrikanten inte angett var tyngdpunkten skall ligga på så kan du utgå från 30 % av kordan - alltså 30 % av 20 cm = 6 cm från vingens framkant (och bakåt).
    Försök alltså balansera kärran i längsled vid den punkten på vingen genom att t ex hålla en fingerspets under vardera vinghalva på detta avstånd från vingens framkant. Då ser du rätt klart om den är framtung eller baktung. Måste du flytta fram fingrarna jämfört med 30 %-punkten för att kärran skall vara i jämvikt så är kärran framtung - måste du flytta fingrarna bakåt på vingen så är den baktung vilket absolut bör undvikan när man är nybörjare.
    Hoppas detta förklarade lite....
    Hälsningar
    Roger

  20. #20
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tackar för dessa klargöranden

Liknande ämnen

  1. Borstlösmotor/ESC! Varvtals problem!
    Av Ronny i forum Helikopter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 10:20
  2. Spectrummottagare till cessna
    Av niklas83 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 11:21
  3. Art Tech Cessna 182 4CH svårflugen
    Av RagdollPete i forum Elmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 12:49
  4. Spinner till min Cmp Cessna 182
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 09:31
  5. En Cessna blir till
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •