Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: jag blir galen vilken motor ska jag välja???

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard jag blir galen vilken motor ska jag välja???

    jag har en depron park jet som väger ca350g utan motor, batteri eller esc med detta tror jag att vikten skulle hamna någon stans mellen 550 och 650g beroende på vilken setup ni förestår.

    en länk till ritningarna
    http://www.parkjets.com/t-38.html
    det är T-38 120% jag bygger.

    skulle vilja veta setup med motor batteri och esc och var man kan köpa det någonstans (vill köpa det inom Sverige).

    Jag vill ha en snabb modell

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tips, www.unitedhobbies.com har löjligt låga priser och knappt ngn frakt. Bra kvalité på sina prylar och du har oftast grejjerna snabbare än om du beställer inom sverige.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    AXI 2217/09D

    Driftspänning 2-3x Li-Poly
    Varv/volt 1880 rpm
    Max verkningsgrad 84%
    Ström vid max verkningsgrad 17-27A
    Max belastning 34A/60s
    Inre motstånd 39mOhm
    Mått (ØDxL) 27,7x35mm
    Axeldiameter 3,17mm
    Vikt 69,5g
    Rekommenderad modellvikt, ca 600-800g
    Propellerområde 2s Li-Poly 9x5"
    3s Li-Poly HELI





    kan detta motor val vara bra???
    Jag vill inte råka ut för att den är för svag jag vill inte heller att den ska vara för stark och bara drar runt modellen, därför frågar jag er experter .

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    låter som ´mycket motor ..... men jag är ingen el expert Mcgregor !!! halo var är du med dina fina tips !!??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Mcgregor det ryktas om att du är en expert på det här men el-flyg, vad har du för åsikt om mitt motor val???

    jag har titta runt lite själv och funderar på om detta är en bra setup eller om det är för mycket motor??

    motor: AXI 2217/09D (samma som ovanstående)
    ecs: JETI 30A - Advance "PLUS"
    batteri: E-power li-po 2celler 20-30C 1800mAh 110g
    prop: APC 7x5"E eller APC 9x4,5"E

    modellen väntar bara på motor så det är bara att köpa och slänga in och flyga

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det var ett attans tjatande... PDT_Armataz_02_05
    Nja, expert var nog att ta i - entusiast snarare.
    Dock tror jag att jag passar din fråga vidare till andra "experter" när det gäller denna typ av maskin.
    Men läser man din länk till ritningen så har du ju ett par rekommendationer där - Axi 2212-20 (KV=1150) resp Hacker A20-20L (KV=1022) . Sen har man också blandat in Hacker B20-15L (KV=3704) samt Himax 2015-4000 (KV=4000 ?)...
    Som ni ser så är spännvidden på KV rätt stor vilket gör mig en aning konfunderad.
    Generellt är det ju så att vill du flyga fort så måste propp-diametern ner och stigningen upp. Det talar för lite högre KV än det som t ex Axi 2212-20 har (jag gissar att du vill köra på 3S LiPo).
    Storleken på rovan skulle jag gissa runt 60-80 g med tanke på din totalvikt - och ditt eget förslag på Axi-rovan kan nog vara rätt hyfsat om du vill åka fort.
    Men som sagt - jag avstår vidare gissningar. Det överlåter jag till dom som vet - så du får säkert svar snart ... PDT_Armataz_02_11
    Hälsningar
    Roger
    PS: Vid lite större effektuttag så håll uppe spänningen till förmån för lägre ström - kör alltså minst 3S är mitt råd.

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nja nu stog det att om det att om man skulle ha 3celler på li-po skulle man ha motorn i en helikopter :?
    och att man skulle ha 2celler till flyg förstår dock inte varför 3celler inte skulle gå.

    men vad tusan det skulle väll gå lika bra med 3celler i ett flygplan eller????

    nu är det ju så att om man tittar på de andra ritningarna säger om motor val så tror jag att de är för små för jag bygger en t-38 som är 20% större och därför lite tyngre.

    men ni tror inte att edt blir förmycket motor det står att motorn ska klara en 700g 3D kärra och min park jet väger bara 630g med den setupen.

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag är väldigt ivrig på och få ihop denna kärran så jag uppskattar om jag skulle få något svar på om det är en bra setup att använda i modellen så fort som möjligt.




    motor: AXI 2217/09D
    ecs: JETI 30A - Advance "PLUS"
    batteri: E-power li-po 2celler 20-30C 1800mAh 110g
    prop: APC 7x5"E eller APC 9x4,5"E

  9. #9

    Standard

    Satsa på en inrunner, med kv ~2500-3000 så blir det bra med fart.
    Du vill inte ha en stor propeller på en sådan modell då den kommer att vrida planet vid gaspådrag.

    Exempel:

    MEGA ACn 16/15/3 ,borstlös elmotor
    Diam 28 x 36mm
    Antal lindningar 3
    Antal celler: 6- 8
    Varv per volt utan last 3000 varv/ 1V
    Max ström: 30A
    Resistans: 13,5 mOhm
    Vikt: 76 gram
    Lämplig för fläkt 65-75mm och pylon modeller (5,5x5,5 prop)
    Regulator: 30-40A

    Jeti 30A reglage

    3SLiPo 1800-2200 mAh

    Börja med 4.1x4.1 prop och öka till 5x5 när du vill dra på för fullt...

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag beställde en laddare ifrån umearc i tisdags och idag kom den.
    det var väldigt snabbt PDT_Armataz_02_44

    ingen som har någon komentar

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    oj jag måste vara blind jag såg inte att du hade skrivit jensj

  12. #12
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    humm verkar vara en ganska tung motor (76g).
    det verkar också vara en motor till större modeller än den jag hade innan
    (jag kan ha fel inte vet jag).

    modellen är ju bara gjord av depron och inte så extremt styv.

    men som sagt jag vet ingen ting om det här med vilken motor och modell som passar bäst ihop.

    så en propeller som är 7x5 är för stor och skulle dra runt modellen.

    modellfakta
    spänvidd: 82cm
    längd: 137cm
    vikt: mellen 600 och 700g(med motor ,batteri och esc)

  13. #13
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hallå

    humm jag trodde att AXI 2217/09D var en inrunner.

    är det inte en inrunner när det är magneten som snurrar och en outrunner är det väll klockan som snurrar eller har jag fel??

    vill fort farande ha svar på de ovanstående frågorna.

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nu är grejerna beställda ifrån mft

Liknande ämnen

  1. Vilken motor & propeller ska jag välja?
    Av Skrotiz i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 21:48
  2. Vilken setup bör jag välja?
    Av loop i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 12:57
  3. Vilken OSD ska man välja?
    Av Ålänning i forum FPV OSD
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 22:00
  4. blir galen på dom jävla mottagarna snart!
    Av LAMEandre i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 12:23
  5. Dilemma med att välja vilken motor och kärra
    Av teamfj i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •