Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Svällda LiPo's

  1. #21

    Standard

    Ska kolla om jag kan progga mitt reglage att 'signalera' med lite lägre varv då det är dags att landa.

  2. #22
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #23

    Standard

    Glawe: Tack, men den där är för 2s, mina helikopterpack kommer alla att vara 3s 11.1V 2200mah.

    Hursomhelst, som el-newbie tar det lite tid att sätta sig in i prylarna, men jag ska föfrsöka fixa så fartreglaget talar om när det är dags att landa.
    Att göra en effekt-watt-beräkning ligger i framtiden då man kan mer om elflyg.

  4. #24
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ahh, sorry det missade jag. Men det borde ju finnas för 3 celler med (Är själv lite intresserad efterssom jag precis börjat med el)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #25

    Standard

    Hittills har jag lärt mig det här för att inte svälla LiPo'sarna

    -Överladda inte
    -Ladda inte ur för hårt
    -Låt inte spänningen gå för lågt
    -Förvara med 50% laddning


    ...Och jag som trodde det skulle vara enkelt att köra elektriskt, verkar ju vara ett heltidsarbete att lulla med batterierna så de ska hålla.
    Mja, kanske blir ett kort besök på elsidan om mina dyra LiPo's börjar jävlas
    En metanolstånka sparkar man ju igång på en kattblink.

  6. #26
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard ånge

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Ahh, sorry det missade jag. Men det borde ju finnas för 3 celler med (Är själv lite intresserad efterssom jag precis börjat med el)
    posten i ånge brukar oxå missa en del saker.....

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Hittills har jag lärt mig det här för att inte svälla LiPo'sarna

    -Överladda inte
    -Ladda inte ur för hårt
    -Låt inte spänningen gå för lågt
    -Förvara med 50% laddning


    ...Och jag som trodde det skulle vara enkelt att köra elektriskt, verkar ju vara ett heltidsarbete att lulla med batterierna så de ska hålla.
    Mja, kanske blir ett kort besök på elsidan om mina dyra LiPo's börjar jävlas
    En metanolstånka sparkar man ju igång på en kattblink.
    Ett par små kommengtarer bara:

    -Överladda inte

    Laddning skall ske med max 1C. Dvs i ditt exempel med 2200mAh
    så laddar du med max 2.2A

    -Ladda inte ur för hårt

    Ackarna skall tåla det antal C de är specifierade med. Exempelvis om du i ditt fall har 2200mAh 20C
    20X2200mAh = max 44A kontinuerligt
    (Tyvärr glädjespecar vissa ackarna så man får ta "C" värdet med en liten nypa salt om leverantören inte lämnar garanti)

    -Låt inte spänningen gå för lågt

    En tumregel säger ladda ur max 80%. I ditt exempel med 2200mAh:
    2200mAh X 0.8 = ~1700mAh

    -Förvara med 50% laddning

    Jag har alltid 100% laddning eftersom jag vill kunna ta ett ack och dra ut och flyga när tillfälle ges. Vet ej hur det har påverkat mina ackar men skall man förvara dom inaktiva under längre tid så verkar 50-70% vara en tumregel
    (De brukar komma levererade laddade med ca 70%)

    Det här var väl enkelt?:-)

    Ett oumbärligt verktyg när man kör el är ett instrument att mäta dc (likström) med. Med ett sådant kan man dels kolla hur mycket sin setup drar, dels räkna ut hur lång körtid man ungefär har för att inte överskrida urladdningstiden så att man kommer över 80%

    /Håkan

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Vart hittar man en vettig amperemeter då? Alla jag har sett har kostat en förmögenhet och bara klarat runt 20A. Hur kopplar man in en sån som inte har tång utan två tåtar.

  9. #29

    Standard

    ...Om man kortsluter en LiPo då?

    Jag lödde precis dit en Multiplexkontakt och kom åt med en tång mot stiften. Sprakade och flög gnistor och jag blev jätterädd
    Acken funkar när jag tvärtestade den i helin, men har den försämrats eller kommer den att börja brinna när jag ligger och sover?

    ....Shit pommes vad överraskad jag blev

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det viktigaste instrumentet för elflygare är en tångamperemeter som klarar likström.
    Det finns en på Biltema som fungerar helt OK - http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91949
    Som synes kostar den 419 kr och det är väl investerade pengar.
    Jag har jämfört mätresultatet med lite mera "sofistikerade" mätutrustningar och noggrannheten är fullt tillfredställande.
    "Att mäta är att veta" säger man och det gäller i allra högsta grad inom elflyget.
    Hälsningar
    Roger

  11. #31
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    ...Om man kortsluter en LiPo då?

    Jag lödde precis dit en Multiplexkontakt och kom åt med en tång mot stiften. Sprakade och flög gnistor och jag blev jätterädd
    Acken funkar när jag tvärtestade den i helin, men har den försämrats eller kommer den att börja brinna när jag ligger och sover?

    ....Shit pommes vad överraskad jag blev
    Gjorde något liknande härom dagen. Kastade ner accen i en låda och hade glömt sätta min krympslangbit över ena pinnen. Båda kablarna kom åt en vingelhake och det spakade till som fasen med, men inget annat hände och jag har flugit 2ggr på accen sen dess. Säkert inget att oroa sig för
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #32

    Standard

    Jag investerade i en DPR100, en liten bit ner på sidan:

    http://www.battlepack.com/SALE.asp

    Mer info om denna här:

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...&highlight=dpr

    I stort sätt samma pris som en tångamperemeter från Biltema fast mycket mer sotifikerad. Enda fördelen med tångamperemetern och denna är att man inte behöver bryta strömslingan. I mkitt fall spelar det ingen roll då jag har standariserat med samma typ av kontakter. Bara att stoppa DPR'n i mellan så att säga.

    /Håkan

  13. #33
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard svets

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Citat Ursprungligen postat av T5
    ...Om man kortsluter en LiPo då?

    Jag lödde precis dit en Multiplexkontakt och kom åt med en tång mot stiften. Sprakade och flög gnistor och jag blev jätterädd
    Acken funkar när jag tvärtestade den i helin, men har den försämrats eller kommer den att börja brinna när jag ligger och sover?

    ....Shit pommes vad överraskad jag blev
    Gjorde något liknande härom dagen. Kastade ner accen i en låda och hade glömt sätta min krympslangbit över ena pinnen. Båda kablarna kom åt en vingelhake och det spakade till som fasen med, men inget annat hände och jag har flugit 2ggr på accen sen dess. Säkert inget att oroa sig för
    pröva o skaffa er en svets dom sprakar o gnistrar som bara den... tror posten i ånge har en sån oxå

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #34
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Posten i ånge verkar vara lite som biltema (har det mesta utom grejjer till bilar)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kortslutna ackar - ja, dom kan fungera efteråt... Det gjorde min P-Q XP 3S1800 - hela hösten ifjol. Men i våras fanns det en svag "ballong-effekt" och kapaciteten var i det närmaste noll... Och orsaken var INTE överbelastning under den normala flygningen - det måste ha varit min 0,5 sekunders kortslutning som sög musten ur den.
    Beträffande att mäta så håller jag ändå på tångamperemetern. Även jag har andra, speciella "elflygmätare" men inget slår tången p g a enkelheten och snabbheten. Ofta vill man bara se vad t ex ett proppbyte får för konsekvenser och det mäter man synnerligen enkelt med tången. Och man slipper göra adapterkablar till de olika kontakter man har..
    Men smaken är som baken - och valet är lyckligtvis fritt..
    Hälsningar
    Roger

  16. #36

    Standard

    Nu har jag acken på laddning och hoppas få in första flygningen på Minititanen idag.
    Vi har ett strålande väder, djupblå himmel och helt vindstilla. En fantastisk höstdag som ska avnjutas på flygfältet.


    Ang. elflyg så kanske jag hade lite fel uppfattning, jag trodde det skulle vara simpelt, dvs. ladda och flyg, plug n' play.
    Jag har en automatladdare utan display, ingen tångamperemeter och absolut ingen aning om förbrukning etc. i min heli.
    Det blir att lära sig mer om batterier etc...men det verkar ingalunda vara så fire and forget som jag trodde...

    Iaf, nu ska jag se om strömmen som (förhoppningsvis) har laddats i acken kan komma ut genom motorn i helin

  17. #37

    Standard

    Liten dagsrapport.
    Det blev lite av ett antiklimax idag då hela dan var dedikerad till heliflygning.
    Kom ut till fältet och där var det hotfulla moln och tilltagande vind (var tog mitt fina höstväder vägen???).
    Flög en tank med 600N helin och tog fram MiniTitanen.

    Min testpilot Jani infann sig och gjorde en 1sekundsflygning. Jag hade reverserat gyrot och MT'n gjorde en sorglig 'flipp & rull' innan den la sig ned och dog.
    Regnet började ösa ned och åskan mullrade så jag körde till RCshoppen och köpte delar. Satt inne i deras kök (VIP ) och lagade helin och fick lite fina tips och råd av hobbyshoppersonalen som också flyger MT.
    De gjorde även en testflygning inne i butiken och fipplade lite med trackingen.

    På väg hem från shoppen med helin lagad svängde jag förbi fältet igen, men det var blåsigt och trist väder. Kände inte för att riskera helin så jag åkte hem.
    Nu på kvällen har vädret lugnat ned sig och jag gick ut och hovrade en ack. Allt funkar bra och den är förvånansvärt stabil, hovrar hands-off i ett par sekunder och känns allmänt pålitlig.
    Nu sitter LiPo'n på laddning och jag hoppas få in en flygning innan mörkret

    Känns smidigt med den här lilla helin och då jag skaffat några till ackar lär den bli mycket populär då man bara kan gå utanför dörren och flyga lite utan att åka till klubbfältet.


    På inköpslistan står en riktig laddare och en handfull 3s LiPo ackar.


    Horray!

  18. #38
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det är riktiga tag det, att kvadda en helikopter och flyga på nytt samma dag :-D

    Lycka till med elflygandet, själv har jag mer eller mindre lagt av - mina små elmodeller står och samlar damm. Turmoilen tar jag väl till heders igen när höststormarna kommer och jag får flygabstinens. Just nu är det nog fältet och Yaken som gäller :-)

    Har 6 st 3-cellsbatterier liggandes till ingen nytta, men de är nog för små för din helikopter. (1 st 1250 mAh, 2 st 840 mAh och 3 ännu mindre 350 och 400 mAh för Turmoilen).

  19. #39

    Standard

    Det är riktiga tag det, att kvadda en helikopter och flyga på nytt samma dag
    Yep, det blev en liten kalldush att byta: Stjärtbommen, vert.fenan, länkar i rotorhuvudet, bladhållare, "feathering shaft etc... efter typ 1 sekund i luften och ett höjdrekord på 40cm
    Trots att jag köpte MT'n beggad och inte har byggt den själv var det lätt att laga.
    Den har förvånansvärt få delar och enkel uppbyggnad...

  20. #40

    Standard

    Oh yes,,, laddning två körd och det går som tåget.
    Den här helin kommer att få jobba en hel del, det känns Skitkul och enkelt att bara ta radio och heli och flyga 10min när som helst.




Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •