Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Svällda LiPo's

  1. #1

    Standard Svällda LiPo's

    Hallå, helt ny på elflyg här.
    Fick hem en beggad helikopter idag tillsammans med tre LiPo batterier.
    Två av batterierna är lite ovala och jag undrar om de ska vara så eller om de svällt upp?
    Det tredje LiPo batteriet är helt stenhårt och fyrkantigt, det är nytt och har aldrig varit laddat.
    Det jag undrar är om det är normalt att ackarna är lite runda om magen eller om man ska kassera dem om de inte är helt kvadratiska?

    Har hört att LiPo kan börja brinna? Är det bara vid överladdning eller kan de spontanantända om de är lite uppsvällda?

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag skulle skicka dom till posten i ånge...eller så skulle jag lägga dom i grannens postlåda för hemma vill jag ej ha svällda batterier...

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3

    Standard

    Så det ska alltså vara 100% plant och fyrkantigt för att vara OK?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, generellt så har nog Wesse rätt. Och Ja - det skall vara plant och "fast".
    Men allt är ju inte svart eller vitt - är de bara en aning "uppsvällda" och cellerna är bra i balans så kan dom fungera hyfsat ett bra tag till. Men balanseringsladda alltid och förvara ackarna helst i en s k LiPo-säck eller annat som inte är brännbart - under laddningen likväl som under förvaring och transport.
    Men grundregeln om man är osäker är att åka till sin Återvinningsstation och lämna in dom för destruktion.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jag kasserade dem, de ligger i en blomkruka i trädgården och går till miljöstationen imorgon.
    Fick med ett helt nytt batteri som jag ska löda kontaktstift på imorgon och ladda.
    Drar förhoppningsvis igång min nya heli imorgon


    Var beställer man billiga LiPo's tycker ni? Skulle vara bra med ett par extra.

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard posten

    kolla om posten i ånge har några......annars är det mft som gäller dom är snabbast i världen på leveranser...billigast ja då får du kolla på second hand i ånge ijämte postkontoret...

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7

    Standard

    Dude, vad är det med dig och postkontoret i Ånge?

  8. #8

    Standard

    Det är i Ånge som många postpaket blir liggande eller försvinner och det är kanske det som är förklaringen till Wesses fixering.

    Vad gäller LIPO-ackar så är de här populära bland de som flyger Trex 450 i vår klubb. Billiga och bra men tyvärr inte i lager för tillfället.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  9. #9

    Standard

    Wow, 30usd, det var billigt.

  10. #10

    Standard

    Var noga med att inte flyga dina ackar helt tomma för då får du snart fler som ser ut som ballonger. Det är lätt att överbelasta Lipo ackar i en helikopter.

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard tomt

    Citat Ursprungligen postat av Ekis
    Var noga med att inte flyga dina ackar helt tomma för då får du snart fler som ser ut som ballonger. Det är lätt att överbelasta Lipo ackar i en helikopter.
    okey nu förstår jag varför min tank är så svullen jag flyger ju alltid tomt

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Re: tomt

    [quote="wesse"
    okey nu förstår jag varför min tank är så svullen jag flyger ju alltid tomt [/quote]
    Byt tanken mot en ballong så är den som ett russin när du landar.
    Tyvärr så är det tvärtom med LiPo - Ballong när man landar
    /Patrik

  13. #13

    Standard

    Jag har bara en automatladdare utan display så jag kan inte se hur mycket ström som finns kvar.
    Nån som kan tippa hur lång tid jag bör flyga min Mini titan utan risk att tömma acken helt?

    TT Mini Titan med standard motor och ACE 40 fartreglage
    2200mac 11.1V LiPo

  14. #14
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jag har bara en automatladdare utan display så jag kan inte se hur mycket ström som finns kvar.
    Nån som kan tippa hur lång tid jag bör flyga min Mini titan utan risk att tömma acken helt?

    TT Mini Titan med standard motor och ACE 40 fartreglage
    2200mac 11.1V LiPo
    när rotorn slutat snurra då är batteriet slut

    själv slutar jag flyga när efekten har avtagit så pass att det är märkbart o jag har än inte lyckats svälla en lipocell fast det har nog posten i ånge lyckats med

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Flyger visserligen inte helipeter men på mina inomhus plan slutar jag flyga när fartreglaget bryter . Mina accar är inte svullna 8)

  16. #16

    Standard

    Mja, vill helst inte att fartreglaget ska klippa i luften. Säkrare att landa med ström i motorn
    Tänkte bara om nån hade en uppskattning på X minuter innan jag ska ladda.

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Nu skall jag inte säga allt för mycket. Men borde du inte kunna koppla in en summer som börjar väsnas kankse 0.3=>0.4 volt innan fartreglaren tycker att accen är tillräckligt urladdad ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Mja, vill helst inte att fartreglaget ska klippa i luften. Säkrare att landa med ström i motorn
    Tänkte bara om nån hade en uppskattning på X minuter innan jag ska ladda.
    Mjo menade inte att du skulle köra slut på strömmen i luften utan att batterierna brukar klara sig ganska väl om man slutar när reglaget bryter. Iaf gör jag så med mina och dom har klarat sig i 2år utan nårra problem.

  19. #19

    Standard

    Många fartreglage brukar sänka varvet lite grann när man börjar ligga runt 3V/cell har jag för mig för att sen stänga av det för att inte skada LIPO-acken.
    Det står inget om det i manualen för ditt fartreglage?

    Annars skulle man väl behöva försöka mäta hur mycket ström motorn drar så man kan räkna ut ungefärlig flygtid.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  20. #20

    Standard

    Hittade följande info i Jetis manual, de verkar ha 2 CutOff lägen
    These controllers have automatic cut off with auto detection for the number and type of cells. This circuit
    provides the correct cut off for all types and number of cells. If the brake is on, the low voltage motor cut-off
    is sudden (controllers with BEC) leaving the remaining capacity for a safe landing (soarer mode). If the
    brake is not active (aerobatic mode or “opto” controllers) the ESC automatically provides a gradual low
    voltage motor cut-off. A gradual low voltage motor cut cut-off is preferable with an aerobatic model to avoid
    a sudden loss of power which would inevitably happen down wind and at low altitude.
    Powered by Joy and a LiPo pack

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 17:42
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 17:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •