Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Futaba T6EXP - kommer jag sakna nåt?

  1. #1

    Standard Futaba T6EXP - kommer jag sakna nåt?

    Hej på er alla glada flygare!

    Som ny på forumet är det väl nödvändigt att presentera sig. Jag heter Thor, är 30 år gammal och bor i Strömstad.

    Jag har under ett års tid haft ett ökande intresse för modellflyg/heli och har nu äntligen kommit till det punkt där inköpen står för dörren( efter många månader med RF G3.5 ). Tänkte börja med att köpa elektroniken då det är nåt som förhoppningsvis kommer att följa med ett tag framöver!?


    Dom två radioarna jag har kollat på är Futaba T6EXP 2.4 och Spektrum DX-7'an, när det kommer till dom flygande sakerna har jag siktat mig in på modellstorlekar typ: Graupner E-trainer 140 och Align Trex 450s/(600s).

    Det har skrivit's endel om Futaba och Spektrum radioarna i forumet, men det har lätt för att det blir lite rörigt för en rookie som jag , min fråga är därför -Är det nåt jag kommer sakna om jag väljer en Futaba framför en Spektrum? Går det att köra T6EXP/DX-7 ihop med min simulator?

    Mvh.
    Thor / rookie med frågor

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Svårt att säga....T6Exp är ju i grunden en enklare sändare än DX-7:an rent funktionellt. Snarare bör du jämföra Futaba 7C 2,4G med DX-7. Dock vet jag inte när den finns tillgänglig i handeln. Själv skulle jag rent tekniskt föredra Futabas FASST-system men smaken är som baken... Men jag skulle nog också vänta på 7C-modellen - den känns mera komplett och lättare att leva med under några år framåt.
    Med rätt adapterkabel lär du kunna köra båda med din SIM - där är det såvitt jag vet ingen skillnad på 35 MHz resp 2,4 GHz-sändarna eftersom man inte använder HF-delen när man kör SIM.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Spectrum DX7 är en mycket populär heliradio.
    Kolla på tex Runryder.com forumet så ser du att var och varannan har en DX7'a.
    Jag har en och är mkt nöjd! Enkel att ställa in och bra funktioner till rätt pris. Rekommenderas.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag stod länge i valet och kvalet.
    Mitt val blev DX7 för att den - trots dyrare inköp - är billigare med ett gäng mottagare. Jag har 2 st 6100 mottagare för småflygplan och en 6200 med dubbla mottagare förutom den 7000 som följde med.
    Säkert kommer Futaba med billigare mottagare och de finns redan rabbaterade utomlands.

    Spectrumradion känns nog tyngre och stabilare än Futaban men båda är ju ekonomivarianter och kan inte jämföras med JR eller Futabas dyra modeller.

  5. #5

    Standard T6EXP VS DX-7

    Tackar för snabba svar.

    Det verkar som om dom som har en dx-7 trivs bra med den, kanske bättre att lägga lite mer pengar och behålla radion längre...

    DX-7 är beställd


    Mvh.
    Thor / Rookie med frågor

  6. #6

    Standard

    DX-7 är beställd
    Du kommer inte att ångra dig, mkt bra radio!

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 12:20
  2. Vad är fpv? Hur kommer man igång?
    Av IPJT i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 21:36
  3. USA nu kommer jag se opp
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 18:55
  4. i morgon kommer
    Av flygeby i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:54
  5. Det kommer att ta tid!!!!
    Av ssn i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 06:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •