Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Någon som har kolla på CESSNA T-206A RTF?

  1. #1

    Standard Någon som har kolla på CESSNA T-206A RTF?

    Hej

    Enligt Söders RC/Hobby personal så ska detta flyg vara sjukt bra för pengarna:
    http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/...403&pid=EH-18A

    Jag tänkte köpa det men vill ha lite råd.
    Jag har en Sanwa RD8000 sändare, så är det bättre att satsa på ett plan (ARF) och använda den sändaren?
    Vad ska jag då ha som nybörjare?

    Har faktiskt ingen koll alls på flyg, min bror köpte Cessna 182 RTF och har kört sönder det totalt ett antal gånger men kan nu flyga. Han ska köpa Cessna T-206A RTF på inrådan av Söders RC/Hobby och jag tänkte såklart hänga på...

    Tips mottages tacksamt!

  2. #2

    Standard

    Halloj!

    Jag är oxå väldigt färsk på det här med flyg.

    Min första kärra är en Art-Tech Cessna 182
    http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/...3&pid=AT105680

    Den är väldigt snäll mot oss nybörjare. Inte så dyr, så man gråter inte mängder när man landat hårt. Den har bara ett syfte. Att lära mej flyga, med livet som insats

    Jag började med simulatorträning i datorn, och sedan var det dax att flyga ute.

    Kärran är limmad ett antal gånger, men flyger fortfarande bra. Det har varit några rejäla smällar. Men skam den som ger sig, och så är limmet billigt. Den är väldigt lätt att laga
    Jag har nu beställt lite nya grejer att bygga med.

    Det finns lite filmer här http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4074

    //Fabbe

    Jag kan lära mej flyga. Jag är inte rädd!

  3. #3

    Standard

    Jag har införskaffat en T-REX 450 helikopter med en Sanwa RD8000 sändare.
    Känner att det kanske är dumt att köpa ett cessna plan med radiosändare när jag redan har en kompetent bra sådan. Finns det något plan man kan köpa som kostar runt 1.500 där jag kan använda min sändare? Tänkte att jag kanske får mer för pengarna på så sätt?
    Har även tre st LiPo (11,1v) ackar som jag kanske kan få användning för i planet?

    Tips på plan är jättetacksamt!

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vill du ha en skoj "lekkärra" med en elsetup så kan jag inget annat än att rekomendera en zagi med borstlöst på eller en typhoon. Inte riktigt i 1500kr's klassen med fasen så roliga endå. Så fort vinden mojnar så kutar jag ut på åkern och plöjer genom luften med min zagi :=)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, jag har sagt det tidigare men min uppfattning kvarstår...är man en normal nybörjare som inte flugit RC tidigare så är en Typhoon fel kärra. Den är alldeles för snabb, tyvärr.
    Sen är det väl inte helt enkelt att plocka ihop en bra kombination själv - i synnerhet om man är nybörjare. Och speciellt om man har en budget på t ex 1500 kr. Det går säkert om man handlar t ex elektronik och ackar på billiga, utländska Internet-shopar. I var fall om man vill ha borstlöst och LiPo.
    Fördelen med ett kit a'la Cessnan är att man får med allt som behövs - även om det alltför ofta inte är speciellt hög klass på grejorna. Men som med mycket annat så brukar paket-lösningar trots allt vara prisvärda.
    I denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=1 kan du ju läsa lite om några olika alternativ. T ex har ju Multiplex några trevliga och hållbara alternativ - t ex EasyStar. Den borde kunna "välja" dina heli-ackar... Sök på den både här på RCFF liksom på Svenskt Modellflyg så hittar du nog en del matnyttigt.
    Men det finns massor av maskiner - men välj gärna nåt vanligt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Kan detta vara något? http://www.karby.nu/shop/item_link.asp?item_id=106152

    Fått bra recension här http://www.gardstad.se/edgemini/edgemini.htm

    Letat med ljus och lykta efter något lite häftigare för den simulatortränade nybörjaren. En 3-kanals kändes inte aktuellt för egen del. Beställde precis en Art-Tech YAK54. http://cbiz.cmldata.se/aspx/produkt/...aspx?plid=2023

    Undra om jag tagit mig vatten över huvudet nu :?

    nä, nu skall jag till video arkivet och kolla om wesse har gjort något kul
    RealFlight G5.5
    Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
    Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
    Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kalleT
    Undra om jag tagit mig vatten över huvudet nu :?
    Hej,
    Har du flugit en eller ett par kärror och klarar starter och landningar utan problem varje gång så går det säkert bra. Men är det din första modell - spar den, varför kvadda en sån goding...
    Kolla i så fall andra tips på nybörjarkärror istället - finns massor om du söker här och på SMF.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En nybörjarkärra bör se ful ut, för då är chansen att den flyger bra större. t.ex. el-lajban från Bo Gårdstad. Den måste vara högvingad med dithedral (v-form på vingen), så den är självstabiliserande. Den bör ha låg vinglast (vikt/vingyta) eftersom den då kan flyga långsammare. Välj ingen skalakärra om du kan undvika det. Multiplex easy-star har fult utseende men är krashtålig. Multiplex magister eller mini-mag är andra alternativ. Många har lärt sig med GWS pico-stick.
    fredrik

  9. #9
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Mitt råd är att du använder din Sanwa RD8000 och skaffar dig en ARF.
    Har samma sändare och är riktigt nöjd med den.

    En arf-trainer med ca 1500mm spännvidd, högvingad är riktigt stabil.
    Gärna en semisymetrisk vinge så du kan göra "något" kul med den i alla fall.

    Tyvärr behärskar man den riktigt bra efter ca 3 veckor / 20 flygningar
    om du har lite simulatorträning bakom dig.

    Å andra sidan så har du en bra grund för att stoppa över både elektronik
    och motor i nästa plan.

    Och i fall olyckan är framme så har du ju endå din trainer hemma som du
    kan dra fram under tiden.

  10. #10

    Standard

    Jag och min bror köpte Cessna T-206.
    Jag krashade direkt... Min brorsa flög som en gud med den.
    Nu har jag kört i Realflight några kvällar och börjar få ordning på det, jag har lagat mitt plan. (Var inte så mycket som gick sönder så lite sikaflex och nu är det top-notch igen :-)

    Så, ikväll blir det att prova igen.

    Min brorsa är helt lyrisk över planet. Batteriet är på 1700 mah och det räcker i hela 30 min flygning. Man kan loopa, rolla, flyga inverterat... etc.
    Visserligen har han bara haft ett Cessna 182 RTF innan... Men som sagt han är lyrisk iallafall.

  11. #11

    Standard

    Glömde säga, men jag provade att stoppa i kristallen från sändaren som man fick med i min Sanwa RD8000 och det fungerade inte alls.
    I instruktionen som man får med till sändaren i paketet så kan man "programmera" ESC genom att ha vänstra spaken i olika lägen när man slår på sändaren.

    Har inte kollat så mycket på det, men antagligen fungerar inte planet med andra sändare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 15:40
  2. Kolla in piloten...
    Av marell01 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:06
  3. Kolla Nik's hobbyrum
    Av Tobbe O i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 22:03
  4. Skalaenkäten kolla!
    Av Spirit i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •