Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Varför all denna desinformation!?!?

  1. #1

    Standard Varför all denna desinformation!?!?

    Har nu avlöpt min första säsong som elflygare, med ett par krascher i bagaget, och många timmar med härlig flygning för den delen också!

    Det jag har lärt mig att bli sur på, är all denna "bullshit" som det står överallt på diverse modellbutikers sidor. Ofta är fartreglagen för småi de rekommenderade setuperna, framförallt när det gäller BEC-kretsarna, vilket jag har fått lära mig den hårda vägen. Batterier som rekommenderas är ofta gjorda för mycket högre strömuttag än vad fartreglage kan hantera. Och varför kan man inte börja ange de borstlösa motorerna enligt ett gammalt beprövat sätt, nämligen EFFEKT i enheten WATT!?!?! Saknas allt som oftast, utan isället anger man vad för vikt på kärra motorn är gjord för... fullständigt godtyckligt.

    Självfallet är KV viktigt det med, framförallt med tanke på vilken diameter på proppeller man vill ha, men effekten är väl ändå det mest intressanta? En motor med t.ex. KV 1200 behöver inte vara "fetare" än en på KV 1000. Och de rekommenderade propplerna är allt som oftast helt fel. Alldeles för stora effektuttag.

    Det jag menar är att det verkligen behövs en uppryckning på detta område. Jag tycker inte det är OK att folk som kan mindre än man själv blir, i brist på bättre ord, pålurade drivlinor som ej funkar. Egentligen skulle man skicka Konsumentombudsmannnen på vissa, då de säljer icke fungerande koncept. Ingen skulle acceptera att bli påprackad en bil som har en bränsletank på 25 liter (batteriet), fast med en bränsleledning på 15 tums diameter (dvs hur mycket batteriet klarar i urladdning), och med en motor som gör att bilen knappt vill flytta sig, och med en förgasare som stryper toppfarten ännu mer(fartreglaget).

    Ja ni förstår vad jag menar! Mer effektangivelser ,bitte!!! Bättre info! De är inga leksaker vi håller på med, det är dyra prylar

    Håller ni med?

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Tweety..

    Håller med till 100% ! för en nybörjare som mig så blir de ännu värre.. nästan helt omöjligt att få reda på saker och ting när man surfar runt på nätets butiker. Men de är kanske lika okunniga som vi

    Får nog se till att införskaffa mig en tångamperemeter så man verkligen kollat vad de blir för strömuttag i motorn när man monterat på proppeller och drar på för fullt så man inte råkar ut för problem som du..

    /Martin

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag håller helt med dig i detta el flyget är en djungel med amps å watt med accar 2s 3s å olika c värden... sådetär nog lätt att bli "lurad" tro att det enda sättet å helt veta är som så många här innan sagt mäta mäta å mäta så man helt ligger på rätt sida ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    52
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Laholms modell flygklubb

    Standard

    Hej Kenneth67,

    Hur gick det med el spitten från Kinagallerian?
    Flyger den?

    Mvh/Piddos

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Även jag som "gammal" elflygare är en aning förvånad över att man inte anger i vart fall max kontinuerligt effektuttag på motorerna. Ibland står det angivet maximal ström - men vid vilken spänning ? Lite skillnad blir det mellan t ex 2S LiPo och 20 A kontra 4SLiPo och 20 A - närmare bestämt blir det den dubbla effekten i det andra fallet vilket inte är en helt oväsentlig skillnad...
    Likaså gäller detta fartreglagen. Dom är t ex specade som 40 A och 2-6 celler - kan man då lita på att dom klarar 40A vid 6 celler ? Vi talar trots allt om 3 ggr högre effekt vid 6S kontra 2S. Jag tvivlar på sådana angivelser med tanke på att dom redan vid måttliga effektuttag kan bli hyfsat varma. Undantag finns säkert men en max kontinuerlig effekttålighet borde tillhöra specen.
    Även ackarna kan vara svåra att dimensionera. Här har nog tillverkarna blivit lite fartblinda och specat upp sina celler i många fall. Mitt grundråd är att inte tro på t ex 30C kontinuerligt - och varför skall man ta ut så höga strömmar? Betänk att ett kontinuerligt 10C-uttag i teorin ger max 6 min flygtid - hur mycket glädje har man då av 30C kontinuerligt... Dessutom är det sällsynt att man får ut den kapacitet som anges så troligen motsvarar 10C snarare max 5 min flygtid.
    Sen är det stor skillnad då man skall dimensionera en ack för en trainer - där vill man gärna ha lång flygtid och vikten är inte så betydelsefull - medan man i t ex en Shockflyer som skall flygas inomhus har stor prio på låg vikt - och där kanske 6-7 minuters flygtid är OK ?
    Ett annat nybörjarproblem är hur stor motor man skall jag välja ? Ja, de olika tillverkarnas namnsättning gör det minst sagt svårt för en nybörjare att välja rätt. Ingen standard a'la .40 2T finns ju inom elområdet. Är man lite mera erfaren så kan det vara lite lättare - men även här blir det gissningar emellanåt om dock lite mera kvalificerade. Sen är det en annan sak att många väljer onödigt kraftiga motorer inom elflyget - en trainer behöver inte och skall inte ha "unlimited vertical" prestanda t ex.
    Tro inte heller på de statiska dragkraftsangivelser som ni ibland ser. Även om det står att motorn levererar 432 g vid 3S och 8*4,3" så gäller detta möjligen vid mättillfället. Men då kanske man körde med ett 3S4400 LiPo medan ni kör ett 3S800.. Jag lovar att skillnaden blir uppenbar... Att mäta är att veta - mät strömförbrukningen och varvtalet - då kan ni i vart fall få en hyfsad uppfattning om det statiska draget - det finns tabeller/program som kan hjälpa er här. Men mät även spänningen på acken vid full effekt - det kan skilja mycket mellan olika ackar vilket påverkar effektuttaget oerhört.
    Ja, mycket finns att diskutera runt detta men ni är säkert redan less på mitt tugg...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Här är vi ute på djupa vatten.
    Det är inte många som förstår alla parametrar - kanske på grund av ovana, men det är oftast överförbart till bränslemotorer fast där är det inte lika många som provar ytterligheterna.

    Om vi börjar med effekt eller ström så är det som oftast anges ström eftersom det är den som ger mest stryk åt lindningarna.
    Det är bara att jämföra med elen som transporteras genom landet.
    För att få genom mera effekt ökar man inte strömmen utan spänningen på samma ledningsarea. In i husen går det 230 volt men genom landet är det 400 000 eller 800 000 volt.
    Alltså är det riktigt att ange maxström. Hur stor effekt man kan ta ut beror då till stor del på hur många volt man kör med.

    Att alla handlare inte kan ge bra rekommendationer beror på att de inte provat själva och inte har känslan att överföra erfarehet så att de kan förutse hur det kommer att fungera med olika setuper.
    Vi har tack och lov en del handlare som är aktiva flygare och som kan ge oss goda råd.
    Själklart är det lika illa ställt på våra forum. Man kan som läsare inte direkt se vilken rådgivare som är "elingenjör" och dessutom har provat en del kombinationer. Det är ofta så att helt nybörjare svarar på inlägg som de inte har en aning om.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Här är vi ute på djupa vatten.
    Vad syftar du på ? Är det att vi dragit in effektbegreppet ?
    Frågeställaren önskade en lättförståelig effektangivelse för elmotorer - och Watt är ju relativt enkelt att förstå så det köper jag.
    Mitt eget inlägg var tänkt att ge viss vägledning åt nybörjare eftersom jag upplevt samma frågeställningar i vår klubb.
    Sen är jag övertygad om att inmatad effekt också är en viktig parameter för både motorer liksom för reglage. Och att öka spänningen vid samma strömstyrka innebär utan tvekan att öka den inmatade effekten vilket med hänsyn till trolig sänkt verkningsgrad (vanligt när man närmar sig gränserna) brukar innebära en höjning av temperaturen...nånstans skall ju den effekt som inte går ut i propellern ta vägen och det brukar bli i form av värme. Därav mina funderingar runt max-effektbegreppet även för reglage...
    Hursomhelst så håller jag med frågeställaren - det är inte lätt att navigera rätt i "elträsket". Men konstruktiva debatter och exempel på lyckade setup:er hjälper otvivelaktigt många - inte minst nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Jobbar själv mycket med el dagligdags, och blev helt klart förbluffad över bristen på information redan från början. Bara den saken att man inte anger max uttagen effekt vid olika inspänningar är ju helt sjukt.

    Men det jag ville å det starkaste lyfta fram, är att hobby-handlarna rekommenderar ofta dåliga, och i vissa fall felaktiga kominationer till el-planen. Det är inte OK! Som jag ser det är det två anledningar till att det blir fel.

    För det första: Priset! Det skall se billigt o bra ut. Om de skulle rekommenderat bra (och kul/välflygande) kombinationer, hade flygplan med motor o allt kostat typ 3800:- istället för 3000:- . Kortsiktigt tänkande! De skrämmer helt enkelt bort nybörjare på detta viset, då de får kassa flygplan som flyger dåligt, och kanske till och med kraschar,t.ex. pga skitservon som håller typ tre flygningar.

    För det andra: Inkompetens och bristande erfarenhet/intresse! Många butiker har ett förflutet inom metanol, och verkar ibland ringa intresserade i att lära sig "allt" om elflyg. Kan man inte sin produkt, skall man inte sälja den heller.

    Vi som vill hålla på med elflyg seriöst, har det helt enkelt inte lätt. Vi får ta hjälp av varandra, och hålla en tyst minut för de nybörjare som inte orkar ta sig igenom barriären av taskiga "kombinationspaket".

    Mitt råd till handlara: Rekommendera inte skit! De få extra hundralapparna en vanlig elkärra kostar med ordentliga grejor tror jag inte skrämmer iväg seriösa kunder.

    Och till sist... Varför jag inte flyger metanol?

    Jag bor i en etta! Hur kul är det med oljestank där man sover? (även om das Boot är min favoritfilm )

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej McRegor.
    Jag har inga som helst invändningar mot ditt inlägg.
    Jag citerade inte dig alls.

    Däremot håller jag fast vid att det är massor med parametrar på el som är relativt nytt för de flesta. Man skulle nog aldrig hålla på att laborera så långt utanför gränserna med propellerval, tankstorlek och bränsleblandningar på glödstiftsmotorer om man gör en jämförelse.

    Problemet är ju som alla säger att de allra flesta handlare inte kan saken så man får vara sin egen expert och då blir det ofta snett om man inte har full koll på alla mätningar och uträkningar.
    /Patrik

  10. #10

    Standard Information i mängder

    Jag läste denna proffisga tråd, och jag håller med!

    :idea: :idea: :idea: Det jag kom att tänka på när jag satt och läste var, skulle RCFF och alla dess "el-användande" medlemar kunna bygga upp en databas. Där man kan söka på olika motorer, fartreglage ackar osv.

    Om man tex köpt en motor, kan man om man vill och kan lägga upp lite data för den med Volt - Ampere kurvor med olika propellrar, hur varm den blir på max effekt osv. dragkraft och vartal bör ju också vara med...

    (Det finns säkert någon som har bättre koll på vad som ska vara med)

    Liknande saker kan man ju göra för fartreglagen och ackarna...

    sen skulle man kanske kunna göra länkar så man kan lägga upp kompletta drivpaket för att se den praktiska prestandan med en viss setup...

    Ungefär så här:
    Jag kollar på motorn XXX
    Jag kan då se olika mätvärden och kan jämföra dem med andra motorer

    Sen kan jag se olika kombinatoner som testas, som länkar Ex: "motor XXX, fartreglage YYY kombinerat med acken ZZZ"

    jag kan då trycka på länken och få upp data för det kompletta drivpaketet,
    Ex vilket flygplan det passar i ... och inte passar i
    flygvikt, fart prestanda osv...


    Jag vet att det redan finns lite sånt här på RCFF och det är Jätte bra.
    Men allt kan bli bättre, någon som är intresserad av att bygga en sån här databas? :roll:

    Eller finns det redan? ops:


    MVH
    "En Nybörjare med ett förslag"

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Fasen vilken bra idé!!

    Skall ta med det i todo listan på den nya siten som jag inte har en datum på
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12

    Standard - - -

    Ehh , tack!

    ops: Jag upptäckte att det fanns länkar till något som verkar vara som det jag funderade på i tråden "Beräkning av ström"

    har inte kollat så noga än, men det verkade vara stora och bra databaser

    Hoppas att jag kan hjälpa någon mer förvirad stackare (förutom mig själv alltså)

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jo, visst kan idéen verka lockande men tyvärr tror jag den faller när det gäller "utförandet". I det exempel som gavs så var det många parametrar och att ta fram och dokumentera dessa är nog mera tidsödande än vad de flesta ser som rimligt. Dessutom är det nog få som överhuvudtaget mäter upp sina setup:er med nån form av noggrannhet. Sen mäter man olika saker och har olika möjligheter och instrument. Nu låter jag ju som en riktig glädjedödare men tyvärr är jag tveksam till att vara alltför ambitiös i en sån här fråga.
    Vi har ju redan en tråd om olika El-setup:er - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t...er=asc&start=0 - som idag omfattar ett 40-tal direkt i tråden.
    Sen har ju Växjö RC-Klubb en ambitiös förteckning över medlemmarnas kärror där man kan selektera på bl a el - den hittar ni på deras sajt - http://www.vaxjorc.com/
    Sen har jag och många andra elflygare också lite setup-exempel på våra egna hemsidor.
    Problemet är nog snarare att hitta det som finns. Kanske nån form av länksamling till redan befintliga exempel vore bättre - eller i vart fall enklare... Vi har ju dessutom sektionen "Nybörjartips" här på RCFF - den skulle kanske ändras lite och att man skulle kunna lägga upp länkar till t ex elsetup-info ?
    Bara mina tankar hälsar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Varför?
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 16:44
  2. Varför övermotorisera ?
    Av Diesel i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 20:23
  3. Varför är det så???
    Av Delta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 07:02
  4. Varför rymdraket
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 23:07
  5. Varför
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •