Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: DL-50 Hangar 9 Cap 232 Alitalia

  1. #1

    Standard DL-50 Hangar 9 Cap 232 Alitalia

    Japp då var den provkörd, svårt i början att få motorn att dra i sig soppa.. men efter lite stök å bök small hon i gång..
    hmm man ska ju kolla inställningar på rovan.. meeeen det var ju gjort från fabrik.. efter att jag ändrat lågfart till 1 1/2 från 1/4 så gick hon igång..
    Satans vilket ös.. lite trimm på nålarna så gick den kanon!!!

    inkörning på lite hög tomgång ungefär 50 min, gick en tank. 0,5l
    Kör en duck 4l Aspen/Stilh soppa med Mobile one 2T Mineral och sedan blir det syntet.

    En större propp 23*8 ska monteras och sedan väntar ving montering och sedan skall hon upp oxo.
    Hoppas på torsdag kväll.. vädret är ju klart nyckfullt numera..

    iaf. klart plus för rovan.. gick fint, svarar kanon. :up:

    postar bilder å film på premiären senare.
    EDIT kort film här :-)

    http://www.unpoornet.com/Pics/Cap232...l50_1_0001.wmv


    Bilder:




























    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard posten i ånge

    Ska bli kul att se premiärturen....ni har tur som bor i ånge ni kan ju hämta era paket själva där o våra oxå..........

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Är väldigt spännd på hur DL50 fungerar. Har själv beställt en som ska komma inom snarframtid.

    Vilken propp använder du till inkörning?
    Ingen som råkar ha en måttsatt skiss på DL50 rovan?

    Lycka till med din kärra

  4. #4

    Standard

    22*10 har jag på nu, den skall ha en 23*8 men det är inte så lätt att hitta.. Mejslick har .. men vart?

    motorfästet är 69mm sedan bygger motorn ytterligare 101 mm till bakkant på proppen

    alltså 1700 totalt.

    ska du bygga in den i en kåpa så är en pitts ett måste förmodligen,
    annars får man skära sönder buken så mycket för ljuddämparen.

    för övrigt är den kanon.. :-)

    min vinge blir klar ikväll.. med nåra bärs som hjälp så jag hoppas på lungt väder i mörrn..

    motorfäste, cc mått ljuddämpare och bultmönster för proppen är samma som DA-50.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Ska bli väldigt spännande och höra hur premiärflygningen går. Jag har min färdig, men ej flugen. Vad har du för cg och utslag?

  7. #7

    Standard

    tja.. CG ligger mellan 6-7 tum.. som beskrivning..
    tanken ligger mitt på CG, hoppade över träplattan
    man skulle ha till tankfäste, med DL-50:an fick jag sätta mottagar accen ovanpå landstället, 4 cells sub-c acc, dit pressad med hård skumplast, tänd accen hänger under den övre plattan fram till brandväggen,
    brandväggen flyttad bak 20mm för att passa DL-50

    utslagen kör jag max som vanligt med massor med expo,
    glöm inte och klä springorna mellan roder och vinge..
    bökigt men det går.. man slipper flutter mm..
    själv kör jag med gångjärnstejp.

    Ska tydligen inte vara någe svår att flyga..
    som i regel alla stora kärror.. flyger som skolbussar om man tar det lungt..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  8. #8

    Standard

    Japp test flugen..
    tjaa.. vill dyka hela tiden.. fick ha en del trimm för att få bort det..

    körde utan huv och motorkåpa så får se om det påverkar..
    Ligger på rekommederat CG dock, tippar snällt framåt och klipper inte, hovrar på 30% gas, stiger tills du inte ser den, känslig på höjdrodret, testa med rekommenderat utslag och 50% expo först om du inte känner dig säker på testkörningar..

    landar i snigelfart, väldigt stabil i rollplanet, lite lynnig höjd men det var för att jag hade lite väl stora utslag, (typ max).

    nu väntar huv och kåpa på montering.. större propp annars tar man livet ur rovan, 23*8

    ingen störning :-)

    2,4GHz Rocks! :supz:

    Filmade med Ixusen men det vart igen vidare.. återkommer med en snutt senare..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  9. #9

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Är väldigt spännd på hur DL50 fungerar. Har själv beställt en som ska komma inom snarframtid.
    Jag väntar också på en DL-50 och blir mycket glad när jag får se den på bild. Finsihen verkarinte vara något att klaga på. Blir kanske till att starta en DL tråd för att samla alla tips och tankar.

  10. #10

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Där var ju någon som föreslog en "bensin topic" , det tycker jag verkar ganska vettigt med tanke på bensin motorernas intrång i modell flyg världen.

    Verkar som en rätt hyffsad motor den där DL50. Hoppas den går lika bra som den ser ut.

  11. #11

    Standard

    Film ligger i första posten.. hmm
    från Ånge.. ja!! den kom fram.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ludde! Var köpte du din motor? Jag har "förhandsbokat" en på www.hobbybutiken1.se. Har väntat i ungefär en månad på den nu, och ser till mitt stora förtret att nu väljer butiken att hålla stängt tillsvidare. Jag vet att airmedia också säljer, vet du några fler?

  13. #13

    Standard

    http://www.peakmodel.com/index.php?m...dex&cPath=7_44


    det var/är problem med att tändstiftet som följer med inte passar så bra i toppen, det glappar en del innan den är åtdragen...

    men som sagt det är stiftet och inte toppen som är felande.. :-)

    byt till NGK CM-6
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  14. #14

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Tack så mycket! Jättebra att veta! Jag annulerade min beställning hos www.hobbybutiken1.se och väljer att köpa hos airmedia istället. Dumt av mig, det borde jag gjort från början!

  15. #15

    Standard

    Motorn går kanon.. redan nu på 4 tanken så börjar effekten öka :-)

    Däremot så drar planet ner så motorn måste vinklas om.
    Den dyker sprikrakt men drar mot stället rakt upp.

    frågan är.. ska den pekas ner eller upp, drar motorn kärran upp om jag tiltar den uppåt eller gör luftströmmen tvärt emot och trycker kärran neråt om jag tiltar motorn uppåt?

    en upptiltad motor har ju varit nono på metanol kärror..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  16. #16
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ludde
    22*10 har jag på nu, den skall ha en 23*8 men det är inte så lätt att hitta.. Mejslick har .. men vart?

    motorfästet är 69mm sedan bygger motorn ytterligare 101 mm till bakkant på proppen

    alltså 1700 totalt.

    ska du bygga in den i en kåpa så är en pitts ett måste förmodligen,
    annars får man skära sönder buken så mycket för ljuddämparen.

    för övrigt är den kanon.. :-)

    min vinge blir klar ikväll.. med nåra bärs som hjälp så jag hoppas på lungt väder i mörrn..

    motorfäste, cc mått ljuddämpare och bultmönster för proppen är samma som DA-50.

    om du svarva en spcer platta på ca 7-10mm och sätter den innanför proppelen så kan du korta brand väggen med lika mycket. och då får du mera mellanrum mellan kåpan och ljudäparen.men om det var detta problem du har/hadde vet jag inte..

    det är en ide men om det funkar är svårt att säga genom att titta på bilder.

    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  17. #17
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    ha kompå att jag har sett några bilder på nätet Jag försöker att få till en länk..
    http://www.dlusa.net/Pictures%20Body.htm
    kolla han med cm pro extran så får det inte se ut.
    men om han had kortat brandväggen/lådan man skruvar motorfästet i
    så hade det kanske sett ut som Hangar 9 extran och det ser ju rätt så bra ut.
    om man lägger spacen jag skrev om innan så blir hålet änu mindre för ljudämparen i framkant..
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  18. #18

    Standard

    njaa.. inga problem att få plats med rovan, har ju redan kortat brandväggen med 20mm, testade med en bricka i nerkant på motorboacken oxo, nu drar den inte lika mycket neråt, en bricka till sedan blir det nog bra..

    sugen på ett softmount från Merle Hyde oxo :-) för övrigt Chip Hyde,s far..
    Klart kanon motorfäste.. kärran drar mindre ström, servon mm håller längre.. fast. .som sagt.. 185$
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  19. #19
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Cap 232 trivs med 1-1,5 graders upp riktning på motorn.

    Mvh,
    Niklas

  20. #20

    Standard

    hmm vette fan.. monterade änu en bricka under motorfästet för mer uptrust.. men det märktes inte?..

    den drar neråt så fort man ger gas.. motorn pekar klart mer uppåt änn innan jag flyttade brandväggen.. så vad är problemet?
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande ämnen

  1. Hangar 9 25% J3 Cub
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 12:03
  2. Min Hangar
    Av Wulfman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 09:58
  3. Hangar 9
    Av snurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 18:23
  4. Hangar 9 Cap 232 Alitalia
    Av Wåfflan i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 23:33
  5. Hangar 9 P47
    Av flygar henry i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •