Reklam

Visa resultat fr omrstning: Vilken ska jag vlja !

Antal rster
18. Du fr inte rsta i den hr omrstningen
  • Futaba FF7 7

10 55,56%
  • Graupner MX-12

8 44,44%
Resultat 1 till 18 av 18

mne: Fundering ver sndare inkp

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard Fundering ver sndare inkp

Hej hopp
    Ni som vet .. kan ni svara p vilken man ska vlja

Har funderat p 2.4Ghz sndare men de verkar vara lite svajigt med hur de kommer utvecklas s drfr tnkte jag hlla mig p 35Mhz s lnge.

Har funderat p dessa tv sndare i prisklassen runt 2000kr

Futaba FF7 7 kanaler, med 10 modellminnen
    http://www.fullkontroll.se/futaba-ka...io-p-2186.html

Eller
    Graupner MX-12 6 kanaler,10 modellminnen
    http://www.fullkontroll.se/graupner-...722-p-866.html

r de bara frga om smak och tycke vilken man vljer eller r de ngra strre skillnader mellan dem ??

/Martin

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Kan inte direkt vad som skiljer dom bda t, men jag r jttenjd med min Futaba FF9 som r storebror till FF7 s njd tror jag du blir om du kper en sn.

Angende 2.4Ghz s flyger jag med 2 st som har Futaba 6EXA (tror jag) 2.4Ghz och dom r njd med sina system. Jag har till och med krt mina videogrejjor p 2.4Ghz systemet utan att dom mrkte av ntt men jag fick drimot flimmer i videobilden frn deras sndare.

Nackdelen r vl att mottagarna r dyra om man ska ha i flera plan utan att flytta om dom.

//Matte

Standard

Har funderat p 2.4Ghz sndare men de verkar vara lite svajigt med hur de kommer utvecklas s drfr tnkte jag hlla mig p 35Mhz s lnge.
    Mjaa?, 2.4 r garanterat hr fr att stanna. Titta p Spectrum DX7, mkt bra och populr sndare. Tycker du gr bort dig lite om du kper en splirrans 7ch sndare p 35mhz. Om du nu 'mste' ha 35mhz s kp en billig begagnad av ngon som hoppar p 2.4ghz tget.

(Jag bytte frn FF9 till DX7 och r s himla njd. Kanonsndare, klockrena funktioner och alla frdelar som 2.4 ger... mkt bra IMO.)

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

De trkiga med DX7:an r vl att den riskerar bli underknd i framtiden d den ligger p fasta kanaler p 2.4Ghz bandet, och de trkiga med Futaban:s FAST system r ju som Impulze skrev att mottagarna r s fasligt dyra.

Drav min tanke att forstta p 35Mhz tills de dyker upp en bttre lsning p 2,4Ghz bandet.

Dessutom hittar man mottagare till alla mina projekt fr runt hundralappen istllet fr tusenlappar. S jag tnker nog infrskaffa mig ngot fr 35Mhz..

Men r de ngon som har en FF7 eller FF9 eller ngon Gruapner MX12,MX16 som de vldigt grna vill bli av med fr en billig peng s protesterar jag givetvis inte mot detta ..

/Martin

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Ladda grna ner manualer frn Internet och kolla vilka funktioner som finns och hur enkla dom r att programmera.
    En svaghet p bde MX-12 och 6Exa r att dom saknar bra timerfunktioner - vldigt anvndbart fr elflygare. Min FF-9 har jag fr eldrivna modeller programmerat s att timern drar igng varje gng jag passerar ca: 5-8 % av trottelutslaget - allts d motorn brjar g. Drar jag ner trotteln till noll s stannar timern. Drmed har jag mycket bra kontroll p motortiden. Svitt jag sett har FF-7 ocks den funktionen. Futaba-manualer (p Svenska) hittar du hr - http://www.minicars.se/manualer.htm
    Hlsningar
    Roger

Standard

Kp grna ngon av dessa om du vill.. dock r det vansinnigt..
    varfr kpa en radio med gammal teknik????

DX7 finns.. trots olyckskorpar .. bla bla bla.. den r fr stark, E hit E dit--

Kp en radio som r sker.. inte en 35MHz som HAR klart strre potential att orsaka olycka eller skada..
    2,4 r kung.. alla ni som snackar om annat.. jmfr med 35.. lagar hit eller dit.. spelar ingen roll om din klubb inte godtar dx7, dom kommer snart vara snlla att med godhand inse att dom r gamla j__a ...... ryttare

Men tnk vad kanon 35 r? som har kanaler som inte alls gr att anvnda i nrheten av stora SR radio sndare, men fatta.. det finns en uppsj av idioter.. testar min krra i depn... ajjd.. ngon dog.. var det inte olyckan i polen som skulle kunnat undvikas med detta?? men just ja.. den va ju inte laglig..

Kp en DX7 eller vnta p Futabas nya 7 eller 9:a, kommer nog snart..
    kp INTE en 35. .vem fan gr till bilhandlarn frgar om dom kan f sin nya bil med frgasare???
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Standard

Urskta om det ltt lite hrt, sprade ur lite..
    kp en 2,4, annars vnta p en bttre 2,4 om du saknar ntt.. tex. Futaba 9 2,4.. kommer nog bli najs..

retar upp mig p idioter som vrdestter deras klubblag/SMFF lokalt p fltet! allts utan tvling, s pass hrt att dom frbjuder dx7... totalt.. vilka jvla satans ntter, vad r skrast? en DX7 eller VILKEN 35:a SOM HELST

det gr inte att tvla mellan 2,4 35 MHz tekniken..
    Det vore att vldta 35MHz totalt.. vore inte enns en rlig fajt..

euuh.. sry.. kp inte 35.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag gr sjlv i tankar p att byta sndare, jag har en Hitec Flash 5X som jag vuxit ur (antal modellminnen knns just nu mest, men ven problem med DLG).
    Jag tnker vnta tills mottagarna blir billiga.

Om tekniken kan man sga att DSSS liknar 3G medan FHSS liknar GSM. Jag har dock inte ftt klarhet om chip hastigheten p DSSS som man borde veta fr utvrdering. Den avgr hur mnga som kan dela en kanal.
    Futabas site http://2.4gigahertz.com/ visar en kommande intressant radio 7C.

m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

hmm inte ngon vervgande majoritet i rstningen 6-6 just nu..

Har lite beslutsngest ver vad man ska kpa. Har ju inte tnkt tvlingsflyga s de r inte drfr som jag r mot DX7:an men den r dock dubbelt s dyr om man jmfr med en FF7.

Iofs kan man bestlla den utomlands fr samma pris som jag fr ge fr en FF7 hr hemma i Sverige

Kom igen och ge lite frslag nu boys.. eller iallafall kan ni vl lgga en rst p vad vi ska kpa ??

/Martin

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Nu kr jag 35 MHz och har en hyfsat ny JR PCM 9XII, jag har en 10-15 mottagare som jag kan anvnda med samma sndare, drfr blir det orimligt dyrt om jag skall byta ut hela klabbet p en gng till ny teknik.
    Drfr lr det nog drja innan jag byter.

Men om jag vore ny inom hobbyn s hade jag nog inte tvekat, d hade jag vntat ett tag tills byrkrati och regelverk angende 2,4GHz har lugnat ner sig lite och sen satsat p en bra sdan anlggning.
    Det r ju en gyllene chans att skaffa prylar fr framtiden redan frn brjan, innan du har kpt p dig en massa grejor.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Man blir ju lite ledsen nr man lser snt hr ...

http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=138857

och om man inte vill vnta p att saker och ting ska ordna sig s kanske man ska kpa 35Mhz prylar s lnge. De har ju fungerat s pass mnga r innan utan strre problem s varfr skulle de vara dligt att kpa p sig en 35Mhz sndare nu.

/Martin

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

kr futaba o knn dig som en man..

tillomed Elvis hade futabaradio..........

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Jag r allt sugen p Futaba FF7..

Men nu sg jag ngot intressant hr..
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1084
    och hr:
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=5161

Bda dessa modeller r utseendemssigt vldigt lika. men den senare kommer g p 2,4Ghz bandet

Ngon som vet om de kommer komma 2.4ghz moduler till den vre FF7:an ?? isfall r de inte mycket att tveka p. D kommer de bli en FF7 35Mhz nu och s kan jag eventuellt i framtiden ngon gng nr diveserse byrkrater bestmt sig kpa till en 2.4Ghz modul och kra dr.

Godnatt

/Martin

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Jag har haft (ligger visserligen kvar hr hemma) en Futaba FF7, och det r utan tvekan en jttebra radio!!!

Behvde fler kanaler, annars hade jag inte bytt!

(Sen som Wesse sger, kr Futaba o knn dig som en MAN)
    Str man med en lda p magen sljer man korv!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    FF-7 saknar liksom de flesta andra ngot "billigare" sndare separat HF-modul - fljdaktligen kommer du inte att kunna byta HF-modul till t ex en 2,4 GHz. FF-9 och uppt r Futabas "modulsndare" dr du dels kan byta frekvensomrde, dels byta mellan kristall/syntes samt numera ocks vlja att flyga p2,4 GHz-bandet.
    FF-7 i 2,4-utfrandet r nog en bra bit bortom horisonten tidsmssigt som det verkar just nu. Men jag r vertygad om att det kommer att bli ett alldeles utmrkt val i den prisklassen nr den vl kommer.
    Men varfr inte leta rtt p en begagnad Futaba FF-9 ? D fr du en nnu mera kompetent radio som du dessutom kan "uppgradera" till 2,4 GHz nr du knner dig mogen fr det.
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

Standard

Jag skaffade en Futaba FF9 Super fr att stegvis g ver till 2,4. Genom att skaffa 2,4 modulen till FF9:an och en 2,4 mottagare kan jag flyga bda systemen, och byta ut mottagare efter mottagare i mina plan.

Slipper flytta runt mottagare och slipper kpa alla mottagare p en gng.

Standard

Kr sjlv en FF9 med XPS 2.4GHz modul vilket n s lnge fungerat klockrent och vill jag flyga nt plan med 35MHz mottagare s byter jag modulen men p sikt vill jag nog byta s jag kr antingen eller.

Futabas 12FG 2.4 eller liknande knns lockande men kostar ju tyvrr en hel del.