Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: billiga flygande vingar !

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard billiga flygande vingar !

    här finns det lite olika alternativ att välja på ...http://diffluxum.net/ShowCategory.aspx?id=2
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2

    Standard

    Skulle beställa där i går. Men då har han semester!
    Hur typiskt är det då?? :P
    //Fabbe

    Hellre ladda än kladda!!
    Fast kladda är oxå kul!
    _________________

    www.dackeflyers.se

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe ja det är bara att vänta ! skapliga priser hadde dom iaf ... samt att det finns filmer på grejjerna
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Hallojs.
    Det är jag som bygger/säljer dessa vingar.
    Har ni några frågor är det bara att bomba mej i denna tråd.
    Om jag kommer ihåg att kolla in här då och då förstås... Hur är det, får man mailnotifikationer när nån svarat på ett inlägg?

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Svara på denna tråden igen och klicka i: "Underätta mig vid svar."
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    kort fråga,

    Hur mycket skiljer sig din demon från zagin ? Är ute efter en lite snabbare vinge efterssom jag tycker min zagi blivit lite slö (kan ju iofs ändra min setup med lite)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    kort fråga,

    Hur mycket skiljer sig din demon från zagin ? Är ute efter en lite snabbare vinge efterssom jag tycker min zagi blivit lite slö (kan ju iofs ändra min setup med lite)
    Svår fråga, då jag aldrig testat eller ens sett en zagi på riktigt.
    Och vem vet vad som är en zagi, begreppet är spritt och missbrukat och har ofta blivit synonymt med flygande vinge.
    Men vi antar att du snackar om "äkta" zagi.

    Största skillnade borde i så fall vara spännvidden. Så vitt jag vet är zagi 120cm, medan demon är 90cm. På samma setup borde alltså demon bli en kvickare modell, på bekostnad av högre vingbelastning. Demonen tror jag ändå har mindre tendens att klippa, eftersom tippprofilen är procentuellt tjockare än roten, och kordan inte minskar lika mycket heller.

    Nästa stora skillnaden är vingprofilen. Zagi har en egen framtagen profil, demon kör med NACA M6. Vad det innebär för flygegenskaperna har jag ingen aning om, men nån skillnad borde det ju bli!

    Jag har sålt rätt många demons till ett gäng i uppsala. Jag ska kolla med dem om jag har tillåtelse att ge en länk till deras privata wiki. Där finns både filmer och lite observationer om flygförmåga, och de kan förstås ge en mer objektiv bild än vad jag kan!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    kort fråga,

    Hur mycket skiljer sig din demon från zagin ? Är ute efter en lite snabbare vinge efterssom jag tycker min zagi blivit lite slö (kan ju iofs ändra min setup med lite)
    Tycker du att KB20-40L-20L 2900kv från UH är slö? eller bara för liten för Zagi. Väntar på samma motor som jag ska slänga i en Demon med 3s 1300 (20-30C). Kanske måste tänka om?! vill ju ha en riktig Speed Demon :-D.

    Tack nicke för den snabba leveransen, kan knappt vänta på att få testflyga den.

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag kör förmodligen med fel propp (4.5x4.1) men petar jag in en 3s acc med den proppen så går den upp i över 16amps vilket motorn inte orkar med. Nu kör jag med 2 celler och ligger på ca 10amps vilket egentligen är precis lagom för motorn, men det är exakt i underkant för att den inte skall ha vertikal prestanda vilket jag gärna vill ha
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Jag kör förmodligen med fel propp (4.5x4.1) men petar jag in en 3s acc med den proppen så går den upp i över 16amps vilket motorn inte orkar med. Nu kör jag med 2 celler och ligger på ca 10amps vilket egentligen är precis lagom för motorn, men det är exakt i underkant för att den inte skall ha vertikal prestanda vilket jag gärna vill ha
    Har du inte vertikal prestanda så beror det på att du kör på 2 celler - peta i 3 så får du ett helt annat ljud. 4*3 prop eller var "försiktig" med gasen.
    Jag har duktig vertikal prestanda med ca 60% trottel med 4,5*4 men är sparsam med mera trottel. Jag har kört rätt så många timmar och inte haft problem med att motorn varit för varm när jag landar - men det är nog klokt att dra av helt och flyta runt en stund då och då - med 45 grader nedåt så går det undan bra utan att ha motorpådrag och det kyler ner motorn på ett par sekunder..

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Får väl ordna mig en annan propp och en ny acc och testa en dag då
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Jag fick ok att lägga upp länk till wikin, där de skriver om "riktiga" flygerfarenheter om både demon och fairy.
    bl.a finns film på en demon med drivpaket på 400W :evil:
    Länk:
    http://wiki.magnusljadas.textdriven....ished/HomePage

  13. #13

    Standard

    Niklas vingar har snabbt blivit favvosar hos oss. Vingarna är trots sitt låga pris av mycket hög kvalitet. På min vinge sitter en Graupner-prop 5.5×4.3 tillsammans med en ST-2025:a som drivs av 3 cells 1700 mAh LiPo. Jag tycker att mångsidigheten gör den här vingen till en vinnare. Man kan gasa på och köra riktigt snabbt samtidigt som vingen är en utmärkt seglare. På senare tid har vi roat oss med att köra både combat och pylonracing. Stryktåligheten är mycket god och med hjälp av lite kolfiber kan man (nästan) uppnå odödlighet ;-)

  14. #14

    Standard

    Jag kan bara hålla med Magnus, jag var den förste av oss som köpte em Demon. Den flög väldigt bra på en gång, och flyger bra fortfarande, trots många hårda krasher. Vi har verkligen hårdtestat dem som ni kan se av bilderna och filmerna på våran wiki. Det som man kanske ska försöka bygga bättre än vi gjort, om man vill ha ännu starkar, är bättre motorfäste. Men men, det är inte lätt att få det att sitta när man drar i backen i 50+km/h...
    400watts varianten går säkert 100km/h, ST2025an runt 70-80km/h.
    Den setup som magnus beskriver fungerar mkt bra tycker vi alla. PÅ Fairyn kör vi med en Feigao, 30*12mm, kv2500, 3 celler.

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clubbers
    PÅ Fairyn kör vi med en Feigao, 30*12mm, kv2500, 3 celler.
    Hehe, nu driver du allt med mej! nån 12mm feigao på 2500 i kv visste jag inte att det fanns !

    Citat Ursprungligen postat av Clubbers
    400watts varianten går säkert 100km/h, ST2025an runt 70-80km/h.
    Jag och en polare testade fairyn från bil (Detta var före flygningen genom södra länken). Knappt 90 kom vi upp till i planflykt. Med tanke på att en bil visar för mycket kanske vi kan säga 80 då. Jag kan nästan garantera att Demon är snabbar än fairy.

    Jag har ju faktiskt en del ljudinspelningar på förbiflygningar, jag tar och försöker göra lite fourieranalys och dopplereffekt för att se hur fort det går, och lägger upp resultaten.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clubbers
    Det som man kanske ska försöka bygga bättre än vi gjort, om man vill ha ännu starkar, är bättre motorfäste. Men men, det är inte lätt att få det att sitta när man drar i backen i 50+km/h...
    Jag har byggt mitt motorfäste enligt Niklas beskrivning på webben (1 cm fyrkantsstav) och det sitter som ett berg.

  17. #17

    Standard

    Jo, 12mm i diameter och 30mm lång.
    Magnus, de fästena är nog inte starkare än den andra varianten, inte om man krockar i hög fart och/eller eller med tyngre motor i alla fall. Det kommer gå sönder till slut, trust me.
    Det bästa vore någon slags "bindning" som lossnade när det blev för mkt kraft. Men hur man ska göra det vetefan...

  18. #18

    Standard

    Kraften ökar ju med vikten i kvadrat (om jag kommer ihåg min högstadiefysik rätt), så du får nog svetsa fast din 400 wattare om du vill att den ska sitta kvar :-) Intressant om nån kommer på en lösning på bindningsidén...

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clubbers
    Jo, 12mm i diameter och 30mm lång.
    ...
    Hej,
    Det var säkert detta med ett KV på 2500 som Nicke avsåg. Nog rätt ovanligt på den rovan..
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard Djävulsk Demon

    Så här blev resultatet. Ett par timmars arbete med Diffluxum Demon kit, lim, depron och svett. Bilder visar undersidan samt inga winglets är monterade. Allt utom LiPo är fullständigt nedsänkta i vingen. Skall sänka ner acken ett par centimeter nu när jag vet att jag har tyngdpunkten rätt. Och stärka med tunn ply och ett kardborrefäste.



    Provflugen igår, går fint och prestandan räcker till. Sjunger fint när man gasar fullt och rollar upp i skyn. Tokroligt är det. Funkade kanon att dra upp den på höjd, dra av gasen och sedan segla. Eller göra snabba låghöjdspasseringar över fältet.

Liknande ämnen

  1. Skära ut vingar i cellplast
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 23:06
  2. ..Helikopter med vingar!
    Av xoqrps i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 14:29
  3. Transportskydd för vingar
    Av georg-g i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 18:51
  4. Göra egna vingar
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 15:12
  5. Plankning av frigolit vingar
    Av viking25 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •