Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Adapter till BC6

  1. #1

    Standard Adapter till BC6

    Köpte precis en BC6 med en polyquist adapter, men den passade inte till mina lipos. Jag trodde bara det fanns en typ av adapter, tydligen inte.
    Hur vet man vilken adapter man ska ha om man inte kan gå in i en butik och titta efter?

  2. #2

    Standard

    provade att trycka, med lätt våld, in min balanseringskontakt i adaptern, pinnarna passade perfekt. Bara att den inte riktigt passade med plasten.
    Men nu har jag i alla fall en till fråga, som kanske är uridiotisk, men ska man ha i outputkabeln till plus och minus på batteriet och balanseringskontakten samtidigt? För det står connection break på displayen och så tjuter den en massa. När man läser i manualen så står det att connection break innebär "an interuption of the connection between battery and output". Det står output på de 2 hålen längst ner och sedan står det ju individual cell connector (typ) på den övre. Är det jag som inte fattar eller ska man, som sagt, ha i båda samtidigt? Blir galen på detta.

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Nej du ska endast ha balanseringskontakten kopplad.
    + & - från batteriet ska bara ligga bredvid (ej kopplade!)
    och glöm ej att trycka på den svarta knappen på balanseraren (om det är en sån jag tänker på) den röda lampan ska blinka, annars bara tjuter laddaren...

    hoppas detta kan hjälpa

  4. #4

    Standard

    ett tips till! kolla så att alla stiften i balanseringskontakten går till respektive på batteriets balanskont. annars kan du behöva flytta några stift (kan göras med en liten skruvmejsel genom att trycka ner den lilla fliken som låser stiftet.

  5. #5

    Standard

    hmmm, tänker du verkligen på rätt laddare?
    Jag lusläste manualen. Såg att man verkligen var tvungen att ha i + o - på laddaren till batteriet samtidigt som balanseringskontakten var i.
    Det funkar nämnligen nu efter lite lödning. Nu är nästa steg att komma på hur man laddar flera batterier samtidigt. Det borde ju faktiskt gå om man kör 2 st 3S eller 3 st 2S.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gör som manualen säger - det brukar oftast vara rätt.
    Det finns både balanseringsladdare och externa balanserare som kräver att man har även den normala "batterikontakten" på acken ansluten till laddaren. T ex så är Imax-serien som säljs av bl a United Hobbies sådana laddare - och dom är nog en rätt bra kopia på Bantam-laddarna skulle jag tro..
    Så kör du efter bruksanvisningen.
    Sen låter det lite osäkert med att bruka milt våld för att få ihop kontakterna.
    Det finns alltså ett flertal olika balanseringskontakter/standarder på marknaden. Du måste tillse så att de som följde med laddaren verkligen följer samma standard som dina ackar.
    Och att ladda flera ackar samtidigt är nog inte heller meningen, tyvärr. Gör inga egna experiment med LiPo-laddning - det kan tyvärr sluta illa.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    jag tror att det är ok att klämma in balanseringskontakten, jag anv. knappt ngt våld, plasten passar inte prima, men kontakterna sitter precis i.
    jag vet att jag har läst någonstans att det går att ladda flera lipos samtidigt... och tänker man efter så borde det ju inte vara någon skillnad att ladda 2 batterier samtidigt om de har samma antal Ah. I alla fall om de är enkla i serie. Jag menar ett batteri med tex. 3 celler i serie är ju faktiskt bara 3 celler i med sladdar emellan, kopplade i serie. Kopplar man in 2 batterier i serie från laddaren så kommer den väl tro att det är 1 st 22.2V batteri som är inkopplat (förutsatt att man har 2 st 3S-batterier). Kör man in de parallellt så tror laddaren att det är ett 11.1V batteri med dubbelt många amperetimmar. ELLER?! Tror dock att det är mest praktiskt att sätta uttagen från laddaren parallellt. Då kan man välja om man ska ladda 1 batteri eller 2. Sitter de i serie så måste ju båda vara i för att kretsen ska vara sluten... ett problem med detta är väl att man inte kan ha balanseringskontakten i utan att hitta på någon smart lösning för att koppla ihop 1 utgång från varje balanseringskontakt till en pinne på laddarens balanseringsingång. (är ju 4 hål vid 3S och 7 hål vid 6S)

    Finns det någon som har sett den sidan jag pratar om eller något likande? Såg att en har frågat om samma sak på rcheliaddict.co.uk, men han har inte fått något svar.

Liknande ämnen

  1. Spinner adapter GF50I
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 10:08
  2. Prop adapter till HK SF E propeller?
    Av rfnoise i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 11:11
  3. Propeller adapter
    Av cyberpete i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 00:06
  4. Adapter till V-balancer
    Av Lager i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 13:09
  5. Hjälp propp adapter 10mm till 8mm
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •