Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: motorval depron ultimate

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard motorval depron ultimate

    Håller på att spika ihop en ultimate i depron, den är 30".


    Är denna motorn för stor/liten, passar den bra tror ni?

    http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3732

    http://www.flyelectric.ukgateway.net/ultimate.htm
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    den verkar väl lite tung ! tycker jag .... vet ju inte vad du får för flygvikt .. så det är svårt för mig som newbie på el att säga ! iaf så har jag på allt mitt el ink metanol sett till å få fööör mycket motor å anser att det är bättre än för lite ! på mina depron flax jag hitills byggt har jag legat på drygt 2:1 utom på vingen då ! helnöjd med mitt simplex paket jag kköpte till formosan !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ska du flyga utomhus eller inomhus?

    Utomhus så passar den motorn nog bra, men ifall du tänkte flyga inomhus med den i vinter så rekommenderar jag absolut en lättare motor; 20, max 30 gram, då varje gram gör stor skillnad när man flyger inomhus.
    Hals- und Beinbruch!

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Främst inomhus i vinter hade jag tänkt mig. Har ni något annat bra motor val som förslag. Kankse någon av deras combo kits ? Hade tänkt öva mig på 3d i vinter inomhus, så den skall ju klara 3d iallafall.

    vikten tror jag är beräknad på ca 250-280 gram, inklusive motor (tror acc e inräknad där med)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Främst inomhus i vinter hade jag tänkt mig. Har ni något annat bra motor val som förslag. Kankse någon av deras combo kits ? Hade tänkt öva mig på 3d i vinter inomhus, så den skall ju klara 3d iallafall.

    vikten tror jag är beräknad på ca 250-280 gram, inklusive motor (tror acc e inräknad där med)
    inomhus med den vikte då kan jag rekomendera den setupen jag hadde på vingen går på 2 s 800mah acc å den flög jag utomhus med 8x43 propp så ska de ge 420 gram i dragkraft.. gws outrunner med fart reglage tror jag gav 350-400 kr för den i skövde ! kolla min vinge tråd så ser du vikter mm !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nu är jag absolut inget 3D proffs, men däremot har jag en viss erfarenhet av innomhuskärror med förhållandevis hög vingbelastning. :roll:

    Tricket som jag förstått det är att använda lätta prylar, i synnerhet motor och acc. Jag har själv tänkt att bytta en ultimate till vintern, jag hade foamy factory ultimate tidigare som jag verkligen gillade, men tyvärr hade den allt för hög vingbelastning så även om det fanns mer än nog effekt för att hovra så flög den fort som f-n så snart proppen inte pekade rätt uppåt, vilket inte underlättade 3D tränande.

    Jag siktar på en vikt på ca 150 gram och en vingbelastning på under 10g/dm2, så vingytan kommer att vara ungefär densamma som din modell.
    Vilken motor det blir har jag inte bestämt än, men det blir antagligen någon av de nya motorerna på mellan 15-20 gram som UH har fått hem.
    Hals- und Beinbruch!

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hoj hoj glawe detta är vad jag har till mina "lek" kärror har 2 likadana paket å är helnöjd med dessa


    GWS 2205/15 Out runner 2-celler LiPol & Propeller 8*4 ger: 11,5 A 9100 v/min och 416g i dragkraft
    Vikt: 30g
    KV: 2050
    GWS ESC15A
    2-4 celler Li-Pol
    Vikt 17g
    BEC max 2A (matning till mottagare/servo)
    Max belastning 7.4v: 22A, 11.1v: 15A, 14.8v: 10A
    LiPol 800mAh 7,4v Yuntong
    2-cells LiPol batteri 800mAh
    Urladdningsström: 20C (16A)
    Vikt: 45g
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tack, men jag vill bestämt köpa från towerhobbies efterssom det är mindre än halva priset därifrån
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #9
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb
    Mvh / Fredrik Glawe.

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    här har du den setup jag har fast från united hobbies http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=4166
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Asså, du är bara så snäll. Tack så mycket. Då blir det nog allt den setupen då iallafall
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ta fasta på Magnus inlägg - lätt skall det vara.
    Innan du vet vikten lite mera exakt är det svårt att rekommendera setup.
    Dock bör man undvika motor + fartreglage som väger > ca: 40 g tillsammans om man vill hamna på rimliga inomhusvikter. Håller du nere vikten rejält så klarar du dig med 2S-ackar - t ex 2S 300--2S460. Med 2S bör du ha en rova med KV runt 1500--1700. Kör du 3S så fungerar 1200--1300 utmärkt. Vanliga snurror är GWS-SF 8*4,3" resp 8*4,7".
    En kärra upp till ca: 170-180 g total flygvikt kan du flyga med 2S-setup.
    För ett monoplan (=normal "shocky"-typ) så är det bra om du kan hålla dig till max 180 g - helst neråt 150g men då får man vara varsam med lim m m.. Det brukar sällan lyckas med första inomhuskärran men övning ger färdighet.. Ofta frestas man till en förstärkning här och en där...det blir tyvärr gram tillsammans.
    Den motor du länkade till kan säkert fungera på en lätt inomhussetup (150-160 g) även med 2S men blir det bara en aning tyngre så kommer nog 3S att behövas beroende på det förhållandevis låga KV-värdet.
    Lycka till hälsar
    Roger

    PS: Flög denna motor - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=5208 - fast i utförandet på 1300 i KV förra vintern. Alldeles utmärkt och mycket prisvärd motor - enda nackdelen är väl att den väger ca: 30 g med motorfäste. Skall testa denna 1700-varianten i vinter hade jag tänkt mig. Den har också ovanligt hög verkningsgrad för att vara en liten och mycket billig motor.

    Edit: Jag skulle avstå GWS-rovorna - i vart fall skulle jag omgående kapa av propelleraxeln. Har sett flera än en som krökt proppaxeln på den rovan. Dessutom är denna kombo förhållandevis tung för inomhusflyg.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    förstår inte vilken allergi mcgregor har mot gws ! skämt åsido det finns säkert bättre å lättare setupper! men den har funkat för mig iofs så jag flyger ute med detta ! å visst jag har kapat av axeln på mina motorer .. lämnat typ 3 -4 mm för att bara styra in proppen .. vikt mot effekt är kanske inte det bästa men inomhus kan man ju lätt gå ner i acc storlek
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hmm.. kan ju säga att ni inte gör det enklare för mig. El-motorer är ju rocket sience och det verkar inte som det går att implementera min gamla tum-regel: "Slightly to much, is just enough"
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, alleri har jag väl inte direkt mot GWS - däremot har jag möjligen allergi mot tunga setup:er inomhus. Det är en himmelsvid skillnad att flyga inomhus resp utomhus - inomhus är det så låg vingbelastning som möjligt som gäller om man vill ha en lättflugen och rolig maskin. Fart är nåt som man vill ha så lite av som möjligt..
    Om jag fick rekommendera drivlina oavsett prisnivå så skulle jag nog säga Axi 2203/46 samt Jeti 4A Advance Plus. Dessa grejor väger rätt exakt 25 g tillsammans och går utomordentligt bra på en inomhuskärra på i vart fall 160 g - med t ex 2S300. Antagligen kan man köra tyngre kärror också men det har jag ingen erfarenhet av.
    Sätt på radialfästet bak på GWS-rovan, montera proppsaver samt väg den på en rättvisande våg tillsammans med GWS-reglaget - det skulle inte förvåna om du passerar 50 g - kanske snarare 55 g...bara spekulationer men antagligen rätt nära. Denna viktskillnad kan vara skillnaden mellan en kul och välflygande kärra och en tråkig inomhuskärra. Till detta kommer att Axin är effektivare så en 2S300 LiPo brukar räcka. Tvivlar på att GWS-rovan kommer att trivas värst länge med en sån liten ack så risken är att viktskillnaden drar iväg ännu mera.
    Sen servona - max 5-6 g servon och gärna en MZK Penta-mottagare eller liknande. Bygg därefter i 3 mm depron med tunna ( 0,8--1 mm) kolfiberstänger som vingstag, använd minimalt med lim och kolfiber (stagad med små depronstyrningar) i stötstängerna. En tunn 0,5*3 mm kolfiberstav som förstärkning av framkanten kan man kanske kosta på sig...och tänk på att även tejp väger...
    Landningsställ kan vara trevligt men är inget krav...kostar några gram det också tyvärr. Undvik kontakter mellan motor och fartreglage - det vägar bara i onödan.
    Ett mycket tunt lager färg på några av delarna kan vara bra för att enkelt se hur kärran ligger i luften - men annars är all dekor av ondo p g a vikten..
    Nu låter jag nog petig i överkant men vill ni ha en rolig kärra så försök tillämpa så många som möjligt av råden. Ett extra gram här och var bygger till slut alldeles för många - fråga en som gjort dessa misstag..
    Sen kan jag rekommendera Östlings Mustang Sally - http://web.telia.com/~u22511224/sally.htm - mycket lättbyggd och väldigt välflygande. Mig personligen passar inte dubbeldäckare - jag tycker dom är för slöa i rollplanet. Dessutom svårare att bygga lätta samt oftast besvärligare att laga - för kvaddar blir det inomhus - det är det enda säkra !
    Men kul är det också så låt er inte nedslås - själv påbörjade jag bygget av en ny Sally igår ! Nu har inomhusflygsäsongen dragit igång så nu gäller det att snabbt få nåt nytt i luften..
    Lycka till önskar
    Roger

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    skall väl lägga till att jag bygde en p40 snarlik mustang sally .. dock i 6 mm depron .. å var inte snål med limm heller .. använde mig av gws setuppen.. flyger kanon utomhus ... dock är den inte lätt!! 280 gram landade jag på med 6 mm kolfiber stav i vingen smältlim istället för ca .. samt kolfiber till stötstängerna å totalt 4 st servon... så där finns masor at kapa på vikten som sagt så det är ne djungel .... å en STOR sådan detta med el flyg i synnerhet om man skall flyga inomhus å hålla vikten nere .. ! å jag har ju bara precis börjat med el flyget !
    p
    dock har jag nyttjat länken du la på ultimaten glawe ... blir till å skära till sig en sådan .... får se hur lätt man kan håll bygget !!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Bygget av den ultimaten är inte speciellt svår. Jag gillar fusen på den efterssom det blir en ganska stadig konstruktion, lätt att gömma servos, mottage acc och motor med. Men som sagt, jag har ännu ingen aning om vad vikten utan motor och elektronik kommer landa på. Han som gjort den rekomenderar 2st cdrom motorer till den stora (det är den stora jag bygger) men vad det motsvarar har jag ingen som helst aning om.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  18. #18
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Här är en bild på bygget av fusen:

    Mvh / Fredrik Glawe.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    26
    Jobb
    Servicetekniker

    Standard Hej du :-)

    tänkte tipsa om ett par UH motorer som jaghar bra erfarenheter ifrån
    De är av cd typ ungerfär....

    http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2069

    lite vettiga mät data på motorn finns här

    http://www.bungymania.com/imageshome...erf1.php?id=51

    Den har jag 2st av, vara av en som sitter i en knuffel på c:a 180gr
    med en 2s620mah acc och en 9x4,7sf propp, med en TP 12A esc
    Tycker att det är en bra pris/prestanda på den setupen.
    Den motorn finns i lite olika kv 1300,1500,1700 och 3000.
    har även 1700kv motorn i en cox fw-190 :-)

    Lycka till med bygget, depron är livet :-)

    /Peter

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Som novis vet jag inte vad jag skall titta på när det gäller thrust. Säg att planet väger 200 gram med allt. Betyder det att om motorn drar 200gram att den precis klarar hovra (bära sin egen vikt) vid fullgas ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Motorval?
    Av MagnusStrömqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:55
  2. Motorval till UCD 40
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 19:39
  3. sukhoi su 31 motorval?
    Av PW i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 13:03
  4. 1/4 Cub Motorval
    Av Guzzten i forum Metanolmodeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 12:03
  5. Motorval Poison?
    Av Frippe i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •