Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Yak -54 Sp.2055mm Bygge med DL-50cc

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag lägger alltid kolfiber på insidan där ställen sitter fast. Gjorde så på min Extra 330L och det höll väldigt bra medans kolfiber stället som skickades med flyget gick tvärt av :evil:

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Cockpiten såg ju riktigt fin ut! Har inte monterat min ännu, men jag återkommer med bilder när jag kommer så långt.

    Vill du ha en grymt detaljerad docka att matcha med måste jag rekomendera www.litepilots.com
    Riktigt fina pilotdockor.

    Jag återkommer med bildernär jag kommer så långt.


    /
    Magnus Göransson, Ängelhom

  3. #23
    Flippers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard Dags att lägga på ett kol....

    Nu ska jag bli färdig det har varit lite mkt. jobb och mycket med huset men nu ska jag göra klart min YAK 54:a








    Mer info. på
    www.rfkskilling.se

    Mvh.Flipper

  4. #24
    Flippers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard Ja nu så e den klar det enda som återstår ....

    Nu återstår endast .... röken det få bli ett vinterprojekt och sedan kommer poweboxen med ....

    Premiär flygning kommer......




  5. #25
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Fin kärra!!!

    Varför skall du ha powerbox på en modell med ett servo per roder?
    //Tobbe

  6. #26
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi
    Underbart att se en kombo som min egen!
    Köpte yaken i förra veckan, ochmin beställda dl50 kommer förhoppningsvis i veckan.

    Jag ville göra min cockpit lite roligare så jag beställde en "virtual cockpit" från www.wrightrc.com.

    Kostade mig en 35 dollars har jag för mig, kommer också i veckan.

    Ser framemot lite feedback angående motorn!

    mvh

    Magnus, Ängelholm
    Kul idé med "virtual cockpit"
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #27
    Flippers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard

    De känns säkrare med powerbox.....tycker jag och två Acc.

    Jag tackar Magoozi ännu en gång för tippset med cockpiten
    Mvh.Flipper

  8. #28

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Kul att cockpiten gillas. Nu får du skaffa dig en pilot osså!

    Vad låg servona på i pris? Hur starka?

  9. #29
    Flippers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard

    Ja jag ska fixa någon Pilot med vet inte vilken jag vill ha ännu hmmmm.....

    Servorna kostade ....... :?

    1st Sidoroder Hitec Digital HS-5955TG 18kg på 4,8v 995kr/st

    2st Skev & 2st höjd JR Digital DS8301 6.5kg 1000kr/st


    Mvh.Flipper

  10. #30

    Standard

    Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

    men det e jag det..

    Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

    mvh

  11. #31
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Finns mottagare som man kan köra 2 mottagaraccar direkt i. MPX ipd 7.
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  12. #32
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Man kan köra två ackar i alla mottagare, har du inte plats i mottagaren så kan du koppla ena acken på en Y-kabel på en servo utgång.
    //Tobbe

  13. #33

    Standard

    Men Det var ju en bra idé Tobbe..

    ja skall minnas den ..

    mvh

  14. #34

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

    men det e jag det..

    Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

    mvh
    Dragkraft är viktigt, men förmågan att centrera, alltså konstant hitta tillbaks till samma mittläge är väldigt viktigt för att få en maskin att kännas ''låst'' när den flyger. dragkraft kostar relativt lite pengar medans centrering är svindyrt.
    Min erfarenhet efter att ha spenderat en mindre förmögenhet och veckor av tester på servo styrkor, tillförlitlighet och precision så är det tyvär så illa att det bara är 2 servo fabrikat (Futaba & JR/Graupner) som levererar deklarerad prestanda.

    Självklart duger de övriga fabrikat som finns på marknaden till 85% av alla piloter, men för den som söker det bästa finns tyvär bara 2 alternativ.

    Mvh,
    Niklas

  15. #35
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Kunde inte ha förklarat det bättre själv PDT_Armataz_02_44

    Tack än en gång Nicklas
    //Tobbe

  16. #36

    Standard

    Phust, tur då att man valde Futaba S3003 senast jag köpte servon,
    tvekade lite först men sen slog jag till ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Personligen skulle jag inte köpa servon för 5k till en modell...

    men det e jag det..

    Menar det att det finns ju gode mkt. billigare servon som drar lika bra men inte samma namn....

    mvh
    Dragkraft är viktigt, men förmågan att centrera, alltså konstant hitta tillbaks till samma mittläge är väldigt viktigt för att få en maskin att kännas ''låst'' när den flyger. dragkraft kostar relativt lite pengar medans centrering är svindyrt.
    Min erfarenhet efter att ha spenderat en mindre förmögenhet och veckor av tester på servo styrkor, tillförlitlighet och precision så är det tyvär så illa att det bara är 2 servo fabrikat (Futaba & JR/Graupner) som levererar deklarerad prestanda.

    Självklart duger de övriga fabrikat som finns på marknaden till 85% av alla piloter, men för den som söker det bästa finns tyvär bara 2 alternativ.

    Mvh,
    Niklas
    Hej Nyroth
    Skulle det funka fin med futabas 3305 servo till en 2m maskin med 50 cc bensinare om man inte vill betala 1000-1500:-/st?
    Vilka servaon skulle du rekomendera både dyra och lite billigare?
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  18. #38

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Först av allt Flipper ursäkta att vi tar lite av din tråd plats för allmän servo diskussion, förhoppningsvis finner du den informativ även för dig själv.


    m, här har du mina högst personliga åsikter om ämnet servon för IMAC bruk,

    Futabas 3305 servon används flitigt i 2 meters/50cc applikationer.
    Det som är viktigt är att du har en bra strömkälla, jag rekomenderar ett bra Ni-Mh eller till och med Ni-Cd batteri med minst 2500 mAh, om du kör på 4.8 volt och minst 3000mAh om du föredrar 6.0 volt.
    Dessa servon drar flitigt med ström så var noggran med kabel dragning, inga klena standard förlängningar, minimera användandet av skarv kablar, samt rejäla kablar mellan batteri-brytare-mottagare.

    3050 ett annat Futaba servo som jag har positiv erfarenhet av, det är lite klenare än 3305 med sina dryga 6.5 kg vid 6 volt men det är ett servo som centrerar mkt bra för sitt pris. Kostar ca 400 SEK

    9152/9153 är två beprövade Futaba servon i det högre pris läget, samma servo med olika drevsatser beroende på hur man vill ha fart eller styrka. Excellent centrering! Kostar ca 1100SEK

    JR har tyvär inte det bästa utbudet i Sverige, skall ta en diskussion med våra Svenska JR handlare om detta. Detta är synd då JR gör väldigt bra grejer för våra storskala aerobater.
    Bra inköps källor finns både i England Asien och USA men varför behöva gå över ån efter vatten....

    JR 821 digitalt budget serv,o det är i ungefär samma klass som Futabas 3050 men inte metall drev och lite sämre centrering och dragkraft kostar även lite mindre ca 350 SEK.

    JR ST126 MG prisvärt analogt servo i JR’s Sport serie.
    Metall drev, 10 kg dragkraft, 0.17sek och ett pris under 400 SEK dock inte digitalt men hyfsat bra centrering och bra dragkraft.

    I det högre prisläget har JR i mitt tycke det bästa servo utbudet.
    JR 8411 metall drev, 15kg, 0.18 sek och ca 700SEK. Bra höjd skev servo till 2m klassen

    JR 8611 metall drev, 22 kg, 0.18 sek och ca 800SEK. Bra sid för 2 metersklassen och super som höjd och skev servo upp till 2.6 meters.

    JR 8711 metall drev, 28kg, 0.16 sek och ca 1100SEK, Passar som sid servo upp till 2.6. Ersätter 2 st servon på både höjd och skev applikationer på 3 meters kärror.
    Ett SUPER servo som ingen annan tillverkare erbjuder en värdig konkurent till i dagsläget. Drar dock MYCKET ström så eftertanke krävs då man planerar ström försörjningen.

    JR’s metall drevade servon har en svaghet och det är att det blir glapp i deras vxl-lådor. Glapp i ett servo (i rimliga mängder) är dock inte ett så stort problem som folk i regel vill göra det till, skälet är att på en yta så som skev och höjd så har du alltid ett undertryck som håller rodret emot servots änd-glapp då du flyger, i praktiken känner du bara glappet då kärran sitter på marken. Om du däremot har ett servo som centrerar dåligt så har du den känslan hela tiden du flyger. Självklart skall allt glapp undvikas så långt det är möjligt men lite glapp kommer det alltid att finnas i den typen av linkage och med den symetri vi använder för att kunna erhålla 3D utslag på mer än 45grader. Sätter du upp kärran för att endast flyga manöver flygning med max 20 grader så får du ett betydligt mer glappfritt linkage.
    Jag rekommenderar att man de servon med minst glapp, bästa centrering på skev då där har man största nyttan av den typen av precision, för kvickrollar, moment rollar och super slow-rollar. På höjd känns glapp ännu mindre än skev (jag vet att andra regler gäller i Pylon.....

    Livet är en enda stor kompromiss

    Mvh,
    Nyroth

  19. #39
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag tackar än en gång för ett BRA SVAR Nyroth....Flipper får bjuda på lite plats i hans tråd!!

    Nu till en ny fråga till Nyroth om ACC mm..
    Om man tex tar enn 2500mAh kan man använda AA accar lika väl som sub-c?
    Om man vill köra med dubla accar och använda tex Emcotec regulator
    skulle det funkar att köra lipo då (du rekomenderade inte lipo iföregående inläg om servo)?
    Eller vad har du för erfarenheter av Accar regulator och
    strömbrytare?
    Vad bör man använda 4,8v (4celler) eller 6v (5celler)?
    mm?
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  20. #40

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej igen m,

    Rent generellt så skall du använda en acc med lågt inre motstånd, alltså en hög strömtålighet (C-värde).
    Jag är ingen cell expert utan baserar mina kommentarer på erfarenhet, batteri marknaden skiftar snabbt och de som känner till detta bäst är nog el-killarna.

    Räkna med att varje servo KAN ta ut så mycket som 3 Ah under extrema förhållanden så 6x 3 Ah = 18 Ah. Nu behöver du hitta en acce som klarar att leverera 18 ah vid 6 volt utan att dippa. Sist jag kollade så var det gräns fall att de flesta 2700mah Li-po accar skulle klara det med marginal. En Li-Io på 4000 mah klarar det. Och en Ni-Mh på 2700 fixar det, en Ni-Cd på 1400 mah fixar det. Nu kan man nu enkelt sätta en prislapp på var och en utav dessa alternativ och sedan får man helt enkelt göra en avvägning hur många flygningar man vill ha ut av sitt paket, hur mycket pengar man vill spendera och hur mycket vikt man vill spara.

    Om vikt är av betydelse och budget inte så viktigt så är ett Li-Ion eller ett rejält senaste generation Li-Po helt ok. Jag är dock själv ännu skeptisk till Li-Po då jag fått mer än en cell att explodera de sista åren, troligtvis på grund av slarv men lika förbaskat farligt och inget jag vill hålla på med. Li-Ion funkar dock bra, tyvär är jag slarvig och glömmer ibland att stänga av strömmen, det kan kosta en set-up batterier. Men det är lätt & kraftfullt.

    Med Ni-Mh så blir livet enklare om än tyngre. Billigt blir det med. Och glömmer du strömmen på så är det bara att ladda. Samma sak gäller ju Ni-Cd även om det i sverige är dyrt för att inte säga omöjligt att köpa till rimligt pris.

    Jag känner att det inte går att ge ett generellt bra och enkelt svar på denna fråga. Utan du får ta det som en vägledning.
    Angående cell storlek, man får göra en enkel avvägning mellan vikt och strömtålighet. Historiskt så har jag dålig erfarenhet av hem lödda acc packar så om du inte är en expert i det området rekommenderar jag att köpa svetsade paket.
    Jag rekommenderar att du skippar powerbox i en 2 meters kärra. Det blir snabbt en massa extra vikt och inte är dom gratis heller. Lägg hellre pengarna på bra servon och en bra motor.

    Upp till 6 servon så tycker jag att dubbla brytare och accar in till en mottagare är att föredra. Om du väljer Li-Ion / Li-Po så finns det bra brytare med inbyggd regulator.

    Mvh,

    // Nyroth

Liknande ämnen

  1. BMW 3-serie + 50cc = ?
    Av damaen i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:30
  2. 3W 50cc stendöd..
    Av MagnusStrömqvist i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:44
  3. Hots 50cc
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 17:58
  4. 50cc elmotor.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 18:52
  5. TWM Ultimate 27% med 3W 50cc
    Av Per P i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •