Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: För musikutövande modellflygare

  1. #1

    Standard För musikutövande modellflygare

    Här är en tonhöjd-varvtalstabell jag gjort för att fastställa varvtalet på motorer med hjälp av en liten kromatisk stämapparat
    Jag tycker det är en säker och praktisk metod. Inte minst för att kolla varvtalet under flygning. Hänsyn får förstås tas till dopplereffekten.

    Genom att på stämapparaten söka fram den ton som ligger närmast motorns tonhöjd, kan man bestämma varvtalet med en noggrannhet inom några hundra varv:

    ...C.........Db..........D............Eb.......... ...E..............F

    ..2093.....2217......2349.......2489.......2637... ....2794

    ..4186.....4434......4698.......4978.......5274... ....5588

    ..8372.....8868......9396.......9956.....10548.... ..11176

    16744....17736....18792.....19912.....21096....223 52

    ..Gb..........G...........Ab............A.......... ..Bb............B

    ..2960.....3136......3322.......3520.......3729... ....3951

    ..5920.....6272......6645.......7040.......7458... ....7902

    11840....12544....13290.....14080.....14917......1 5804

    23680....25088....26580.....28160.....29834......3 1608


    Eftersom motorers tonomfång sträcker sig över flera oktaver, gäller det att läsa av det rimligaste värdet.
    Ex. Om tonen är A, kan varvtalet vara 3520, 7040, 14080 eller 28160 varv/min.


    Min Seiko DM-22 är i kreditkortsformat och har inbyggd piezohögtalare. Ett musikinstrument kan förstås också användas.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Ger< stämmaren utslag eller får du jämföra stämmarens pip med motorn?

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    driver ni med mig/oss eller är ni lika tokiga som mig

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    Ger< stämmaren utslag eller får du jämföra stämmarens pip med motorn?
    Min Seiko piper bara. Jag skulle förstås skrivit att det egentligen är en metronom med inbyggd 12-tons generator. Det finns säkert lämpligare apparater på marknaden. Men knappast mindre..

    /Rune

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Hmm, smart

    Är det svårt att höra "tonen" nere runt 2000v ?

  6. #6

    Standard

    Jag tycker det är svårt att höra tonhöjden vid låga varv. I synnerhet på fyrtaktare som låter en oktav under tvåtaktsmotorn

    /Rune

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    En kromatisk stämapparat är väl det lämpligaste. Den har inbyggd mikrofon (för akustiska instrument) och anger vilken ton ljudkällan producerar.

    Har man absolut gehör behöver man bara sig själv :-)

    Själv har jag en aning svårt att lyssna mig till fyrtaktarens tonhöjd, ska testa om min kromatiska stämapparat klarar av den (eller om det finns för många partialtoner i fyrtaktarens ljud).

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Rune, har du testat att klämma på en gitarrstämmare.?
    En sådan man klämmer fast på någon stämskruv och känner vibrationerna i träet.

    Jag har< båda sorters stämmisar och det kostar inte mycket besvär att testa.

  9. #9

    Standard

    Hej Olle,

    Jag har inte gjort några försök i den vägen men tror det kan vara problematiskt. Stämapparater med lysdiod- eller visarindikering tycks ha svårt att hantera låga frekvenser och mycket övertoner. Resonanser i modellen lär väl också störa en del.
    Men visst, det kan ju vara värt ett försök om man har en stämapparat men ingen varvräknare. Tycker dock att poängen med metoden jag beskrivit är att slippa mäta i motorns närhet.

    /Rune

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E
    Hej Olle,

    Jag har inte gjort några försök i den vägen men tror det kan vara problematiskt. Stämapparater med lysdiod- eller visarindikering tycks ha svårt att hantera låga frekvenser och mycket övertoner. Resonanser i modellen lär väl också störa en del.
    Men visst, det kan ju vara värt ett försök om man har en stämapparat men ingen varvräknare. Tycker dock att poängen med metoden jag beskrivit är att slippa mäta i motorns närhet.

    /Rune
    Du har alltså testat.
    Jag ska i varje fall ta med mid gitarrstämmaren nästa gång.

    Resonanse3r i kroppen , det borde väl vara någon grundton.l
    Har svårt att tro övertoner finner plats där.

  11. #11
    Hanss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    Mellan två jobb
    Klubb
    FK Nordvingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    driver ni med mig/oss eller är ni lika tokiga som mig
    Näädu Wesse, det här är fullt allvar och jag har provat själv och det fungerar hur bra som helst. Du vet att " varje ton är en sällsam gåva"
    Om Harley Davidsson tillverkade flygplan,
    Skulle du våga flyga då ???

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Varje ändrad tonhöjd är också en sällsam gåva, dvs. man kan mäta modellplanets hastighet med hjälp av ljudet av en förbiflygning.

    För att mätningen ska bli tillförlitlig ska man förstås ha samma gaspådrag då man flyger förbi mikrofonen.

    Michael här på forumet hjälpte mig att lösa ut hastigheten ur dopplers formel.
    Här har jag skrivit litet om den saken
    http://johansundqvist4.googlepages.c...edmobiltelefon

  13. #13

    Standard

    Tack Johan, det var intressant. Jag provade formeln med utgångspunkt från vad jag kunde uppfatta som Gb och Eb vid förbiflygningen med Sukhoien:

    1v * (Gb-Eb) / ( Gb+Eb) * 3,6 =
    343 * 11840-9956/11840+9956 *3,6 = 106,7 km/t, vilket ju skiljer sig en hel del från ditt resultat. Jag tvivlar inte på att din metod är tillförlitligare för hastighetsmätning.

    Tycker mig i allafall kunna konstatera att tonhöjden på Wesse´s YS vid max pådrag är F vilket betyder ungefär 11400 Varv/min.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=VLsD4AclYnQ"]YouTube - Ys power by Wesse[/ame]

    Wesse, jag vill inte ha en YS. Jag vill ha två

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E
    Tack Johan, det var intressant. Jag provade formeln med utgångspunkt från vad jag kunde uppfatta som Gb och Eb vid förbiflygningen med Sukhoien:
    Jo, din uträkning stämmer och de närmaste tonerna på ett tempererat instrument är Gb och Eb. Men för att använda doppleranalys i hastighetsmätning krävs betydligt större noggrannhet än den tempererade skalans halva tonsteg. Om du lyssnar noga på Sukhoiens förbiflygning så märker du att den lilla tersen är ganska stor (dvs. att Eb är för lågt och den lilla tersen är "falsk"). Denna lilla "falskhet" ger tydligen en skillnad på över 20 km/h vid hastighetsmätningen.

    Gb–Eb ger 106,7 km/h medan Gb–D ger 142 km/h. Ett halvt (tempererat) tonsteg betyder alltså i detta fall drygt 35 km/h högre fart.

Liknande ämnen

  1. Ny modellflygare..
    Av Delta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:30
  2. Modellflygare i arbete
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 20:07
  3. En riktigt modellflygare
    Av Wåfflan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 21:32
  4. Modellflygare i Sollentuna?
    Av Wåfflan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •