Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ShowTime 4D 90 eller Funtana X100

  1. #1
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard ShowTime 4D 90 eller Funtana X100

    Hallå !!
    Nu har Ucd:n haft markkänning å ja är sugen på å testa nå nytt nu medans Ucd:n lagas
    Har kikat runt lite å hittat ShowTime 4D 90 och Funtana X100 så ja tänkte höra om nån av er har nåra erfarenheter av nån av dom ?
    Eller har ni nåra andra förslag på 3D plan ??
    Motorn är en Ys 110 som planet ska passa till

    MvH Andre´

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    du ska ju ha en dragon lady då blir du nöjder igen

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Wesse:
    Neee nån dragon lady blir de inte, de ser ju nästan ut som ett El plan :badgrin: :badgrin: :badgrin:

    MvH Andre´

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    då får du aldrig känna den äkta lyckan som man får av en dragon lady..

    fast en tiger moth blir en lycklig av oxå

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5

    Standard

    kolla rullen .. Showtimen ser ju klart sköj ut, för övrigt en YS140

    http://www.unpoornet.com/Movies/Flyg...C2006_Glow.wmv

    mailade lite med honom..

    Hello Anders,

    Thanks for compliments, im using YS-140 with 20% nitro, but it is to heavy for Showtime, naturally power is very impressive but with it plane have to big wing loading and want to fall to sides on hi angle flight. In my opinion YS-120 with 30% nitro would be better choice. First compare weight of both engines.
    Anyway 4stroke fuel is expensive and weight of any engine is bigger than 2 stroke, if i had chance to build new showtime again i probably would go with OS-120.

    Best luck with your new plane!

    Donatas
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  6. #6
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Ludde:
    Den såg ju riktigt trevlig ut på filmen men frågan är om en Ys 110 räcker till för å dra sig ur en hovring

    MvH Andre´

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det är ju inte utan att man blir sugen på en kul buskärra när man ser ett sånt här filmklipp

    Sitter också i tankarna på nästa plan. Det lutar lite åt håller X100. Eller ska jag säga. Det lutade åt... Nu har man fått upp ögonen för Showtime också

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    då får du aldrig känna den äkta lyckan som man får av en dragon lady..

    fast en tiger moth blir en lycklig av oxå
    Har man två (som jag) mår man riktigt bra

    En stor och en liten.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stuff
    Ludde:
    Den såg ju riktigt trevlig ut på filmen men frågan är om en Ys 110 räcker till för å dra sig ur en hovring

    MvH Andre´
    bör den göra.. YS är klart grymma.. massor med nitro.. heli soppa :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  10. #10

    Standard

    finns en X100 och en Showtime 4D i klubben, i X100 sitter det en saito 125 och i showtimen sitter det en YS110 och det finns kraft! du kan ju snacka med håkan själv ifall du har några funderingar om den, kan säga att jag är välldigt sugen

    och hasse med X100 kan du ju också snacka med ifall du har några funderingar över den...

    mail till båda finns på SMF...

    håkan (4D): http://www.svensktmodellflyg.se/userlist.asp?user=884
    hasse (X100):http://www.svensktmodellflyg.se/userlist.asp?user=2587

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej!

    Jag har ju som micke säger en 4D med YS 110. Det är definitivt tillräckligt med kraft. Den drar showtime ur vadsomhelst, närsomhelst. (prop 16/8") Showtime har ganska lite luftmotstånd så den funkar bra i högre farter också. Jag har dessutom en Funtana 90S, också med en YS 110, det räcker med kraft där också, men funtanan är "trögare" i luften och jag har också en flackare stigning på den propellern (16/4).Det innebär att det går lite långsammare när man drar på vertikalt .På Östersundmeetinget i somras var det en norrman (grym flygare) med en showtime och Saito 100 Det räckte helt klart med kraft även för honom med det motorvalet. Jag kör på 20% nit, I timrå ligger vi nån meter över havet, i Östersund tror jag det rör sig om knappt 290 m över havet, det märks igen skillnad. Jag tror Donatas har en viktig poäng i att med större motor kommer större vikt (och förvisso kraft), det är en viktig avvägning när man skall nå de flygegenskaper som man eftersträvar. Hasse får väl yttra sig om saito 125 + X100, men motor (YS110 och S125) och flygplan (s90 och x100) skilljer sig nog inte så mycket åt.
    Ju mer man flyg!

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Glömde en sak, om jag måste välja mellan s90 och 4D så väljer jag 4D, mest för att den är mer allround och den är okänslig för vind. (Jag vill ändå inte var utan funtanan). Dessutom är det riktigt bra grejjer på showtime (roderhorn, sporrhjul mm) Jag flyger ungefär lika mycket med dem.
    mvh/HS
    Ju mer man flyg!

  13. #13

    Standard X100

    Jag har som sagt en X100 med en Saito 125. Jag har inte flugit en Showtime så jag kan inte uttala mig om den.

    X100 är en dröm att flyga och klarar allt som jag kan och lite till. Rollande svängar, blenders och elevator går som en dans. Den flyger bättre med SFG monterade. Känns väldigt dominant på sidrodret.

    Mitt exemplar är lite skev i vingen så den beter sig olika i vänster/höger knivegg och det är irriterande. Jag har också förstärkt motorspantets infästning och bytt ut roderhornen (gillar inte att man skruvar fast roderhornen med träskruv)

    Då det gäller motorval så räcker Saiton. Jag har lite problem med effekten på den just nu men den klarar att hovra iallafall, i början på sommaren gick det att gasa sig ur hovring. Har inte hunnit kolla varför den tappat effekt. Om man jämför Saiton med YS110 så trottlar YS:n bättre men den är också en mer komplicerad motor som har mer som kan krångla. Den går dock som en dröm men vill ha mycket nitro så den blir dyrare i drift. Fick jag välja så blev det nog en YS, verkar vara en kanonmotor. Saiton är billigare i inköp och drift och räcker långt, den var en tusenlapp billigare då jag köpte så det blev den. Jag kör med en APC 16*4W och den är lite i underkant, har dock inte lyckats hitta en 17*4W. Saiton är lätt att starta, glöd av, full gas, håll för utblåset och veva förbi kompläget 5 ggr, tomgångsläge, glöd på, flippa baklänges en gång och den går igång. Däremot går Saitos 90-graders avgasadapter av rätt ofta, har gjort av med två i sommar.

    SVårt att rekommendera vad du skall köpa, båda planen är väldigt fina och motorerna likaså. Hursomhelst, lycka till!

    MVH

    Hasse

Liknande ämnen

  1. Funtana X100
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 00:11
  2. Funtana X100
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 10:10
  3. Funtana X100
    Av Håkan i forum Elmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 18:33
  4. Funtana X50 och X100
    Av flygar henry i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 17:34
  5. H-9 Showtime
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •