Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frågor om Lama v3

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Frågor om Lama v3

    Köpte en sådan idag:

    Är det cut off på fartreglaget så man slipper oroa sig för flygtiden ?

    Orginalladdaren verkar rätt utdömd på forum, ska man akta sig för den? Verkar som den laddar för mycket volt till lipot

    Vart ligger flygtiden på ungefär

    Varför ska det blåsa 6-7m/s när jag köpt ny leksak 8)
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #2

    Standard

    Finns ingen ESC som stoppar i tid..
    flyg med klocka.. flyg ett tag.. ladda.. kolla vad du får i.. lite matte..
    max 80% uttag ur liposar..

    laddaren funkar kanske.. bäst är det med en laddare som du ser vad du får i..

    annars blir det svårt att veta hur länge du kan flyga..
    känns den trött är det i regel försent...
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vad är det som är så farligt med urladdning egentligen ? Jag har flugit mitt 2 cells lipo trött flera gånger och har aldrig märkt någon skilnad i flygtid eller något annat förruom att laddaren har satt igång pre-condition charging innan den vanliga laddningen
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det är ingen omedelbar fara, men du förkortar livslängden (antalet cykler) avsevärt genom att ladda ur lipoackar för djupt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Cut-off är SKITDUMT på en Heli. Glidflyger ung. som en tegelsten.
    Man märker tydligt när trottelspaken börjar närma sig fullt.
    Då är det dags attt landa. Annars finns det en "lampa" som ska lysa grönt
    som blir röd när det är dags. MEN. Den sitter på hlelin så den är svår att
    se när man flyger.
    Flyger inne i vardagsrummet med min.
    G.

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Oki

    tack för inputen

    80% är ju som jag flyger med elplanen så det funkar ju, osså har jag redan pensionerat laddaren som var med, hann bara ladda ena accen å den stannade på 8,55 volt!!!! Å vipps så hade jag en hyllvärmare

    då laddar jag med min swallow å ska fixa en adapter bara till Flightpowerbalanseraren.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Pensionera gärna laddaren men ni kan ju ta tillvara det lilla switchade (?) power-supply som följer med. Litet och smidigt när man inte behöver alltför mycket ström till sin vanliga laddare. Mitt är specat till 1,5 A och det räcker utan tvekan till lite mindre ackar - t ex vid inomhusflygningarna i vinter.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jo, jag såg det med nätdelen

    Rolig sak det där, jag har ju bara flygigt de där små piccoZ varianterna innan, den här råkkar ju RÖV av de små
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  9. #9

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    ANG. balanseringen så gillade inte min Flightpower balanserare lama accarna, det går inte igång, å jag ser från 2cells FP accar går det fyra (?) kablar till balanseraren.....

    Så nu laddar jag varje cell för sig, lite bökigare man jag har ju två batt att flyga med så man får väl ladda på sig å försöka sen.

    Antar att man som nybörjare inte hinner flyga ut bägge ackarna innan det e dags för reservdelar å epoxy-service
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Flightpower har ett eget kontaktsystem - tror att Multiplex har samma.
    Din Lama-ack har JST XH-kontakter så tyvärr passar dom inte ihop utan konverteringskontakter. JST XH är mycket vanliga på bl a Kina-tillverkade LiPo-ackar.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Esky Lama v3
    Av mds i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 09:42
  2. esky lama v4 är det samma delar som till lama v2/v3 robins?
    Av Johannes Rydberg i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 09:12
  3. V3 Lama-hjälp
    Av dizzco i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 15:04
  4. Lama V3
    Av netsoft82 i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 18:28
  5. Lama V3
    Av silop i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •