Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klädsel

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Klädsel

    Hallå,

    Är lite osäker på om det ligger i rätt forum, men är det fel så får ni stå ut efterssom jag misstänker att det är mest ni skala grabbar som klär sina plan på "riktigt" sätt.

    Jag håller som sagt på med en 1/12 skala p51 och undrar lite om klädsel. Siden är ju svindyrt och svårt att få tag i. Vad finns det för konkreta alternativ och funkar det ? Vilken sorts spännlack skall man ha och vart köper man det ? Jag hade tänkt måla med akryl när den är klädd för att sen lacka igen.

    Tips mottages gärna!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En variant är att använda 25 g/m2 glasfiberväv som lackas fast med cellulosalack. Kanske kan det även gå bra att använda polyuretanlack. Jag har förstått att det är så Mats Johansson (MJD med Safarin) klär en del av sina modeller.

    Siden till rimliga priser har jag ibland köpt från Margaretas Syatelje i Halmstad, tfn 035-107105. Ring och säg att du ska ha det till modellflyg så vet de vad det är frågan om.

    För en liten modell som 1:12 så är det ingen dum idé att klä helbalsaytor med tunnt papper (s.k. Japanpapper) som lackas fast med cellulosalack. Det ger en väldigt fin yta som är lätt att ytbehandla. Denna typ av papper kan du skicka efter härifrån:

    http://www.freeflightsupplies.co.uk/

    Leta efter Esaki tissue Superflite.

    Cellulosalack (Saphir polerlack) köper man exempelvis från Slöjddetaljer, http://www.slojd-detaljer.se/

    Spännlack (dope) kan vara lite knepigare att hitta men det går alltid att få fatt på via segelflygverkstaden på Ålleberg.

    /Michael

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hur pass starkt blir japanpapper ? Efterssom det bara är en 1/12 modell så kommer jag inte bygga några landningställ och planet kommer bara att buklanda. Vore ju trist om det spricker
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Varför inte något så enkelt som Solartex??

    Klädde min 1/11 Tempest (http://www.hawkertempest.se/ronstempest.htm) med det och den håller fortfarande ihop efter 5 års flygande och buklandande. Du slipper slabb med starka lacker och den är enkel att måla på. (Jag använde Flairs Spectrum färger på min modell.)

    Ska du måla den metallren kanske plastfilm i silver/aluminium funkar? Kan iof tänka mig att den är lite mer repkänsligt, men du landar väl förhoppningsvis inte på asfalt??!!

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Föressten, din tempest är ju ruskigt snygg. Blev inte riktigt klok dokc på om det är ett kit eller om det är ett scratchbygge ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack Glawe!

    Den är en byggsats som gjordes av kanadensaren Ron Daniels. Han gjorde en hel serie av Hawker-modeller i ca skala 1/11: Sea Fury, Typhoon och Tempest. Även lite andra modeller som en V1a!!

    Nuförtiden lägger han istället sin tid på studier och coacha sin son Joey i ishockey. Men när studierna är över och Joey drar in miljoner i Toronto Maple Leafs tröja kanske Ron återupptar byggsatstillverkningen?!!

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Papper är inget att satsa på, förutom i gammeldags friflygande A1-modeller...
    Förr klädde man (läs: jag) med siden, men det är ju så förbenat dyrt och svårt att få tag i numera. (smålänning i generna...)
    Har sneglat på lågprisalternativen, och funnit att polyester / nylon är lika bra och mycket mer prisvärt. IKEA, Stoff & Stil på Svågertorp mm, det är lätt att få tag i. Lacka träet ett par tre gånger med celullosalack (Östra Färghandeln, Värnhem Malmö) eller Zaponlack, lacka fast den vattenblöta sträckta klädseln på träet. Sträck med en blandning av 50% Zaponlack och 50% spännlack (Limhamns Skeppshandel). Ordna bra utsug, för det luktar för jä--igt! (gott!) Inget att ha inomhus bland hundar å ungar...
    Sen blir det målning i traditionell stil!
    Byggdes på detta sätt för säkert 10 år sen, men är "still going strong"!

    Slå mej en pling och kom hem och kika på den (planet, allså...!)
    0732-522244
    Retroholic!

  8. #8

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Aluminium

    Har sett att man prövat Bil-Temas aluminiumtape att klä träbyggen med. Pilligt att applicera men effektfullt och väldigt billigt tydligen. Undrar hur radiovågorna påverkas ? Har en känsla av att man måste se till att mottagarantennen ligger utvändigt. Plåt är ju plåt om än i jättetunn folie.

    Stig H.

  9. #9
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Jag kan rekommendera SoLite klädsel. Lite aktsam får man vara för den tål inte hur mkt som helst. Men såååå enkel att klä med! Har klätt min j22:a med det och lackat den ikväll med humbrolfärger. Innan lack får man kära ettvarv prymol så fäster färgen kanon!. Kan tänka mig att färgen gör klädseln blir lite tåligare! Vart damn najs med färg på iaf... Bilder kommer.
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Mja, vill nog ha lite styrka efterssom jag kommer att buklanda den kärran
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Klädsel..
    Av chrisvås i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 12:38
  2. val av klädsel
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:38
  3. Klädsel på klädsel
    Av JerryD i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 11:31
  4. klädsel U-Can-Doo
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 22:59
  5. Klädsel-skarvar
    Av stridsyxa i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •