Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Det här med expo

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    51
    Jobb
    Larm/Säkerhet
    Klubb
    PMFK

    Standard Det här med expo

    Har en magic som jag är lite osäker på funderar om jag ska sätta expo istället för sätta ner roderutslagen, ni som är proffs hur ska jag göra för att det ska bli bäst ?

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag flippade runt och provade båda delarna på min Edge 540. Inte för att jag är proffs. Men, jag upplever att flygningen blir mjukare genom att använda expo. Då blir roderutslagen inte så stora så snabbt vid spakrörelse. Men endå finns hela roderutslaget där om man bara vill dra lite extra på spakarna.

    Ett alternativ är om du sätter mindre ändlägen som standard. Och så har du expo på dual rate läget. Eller expo på båda lägena eller inte

    Bolla lite fram och tillbaka och känn vad som passar just dig.

  3. #3

    Standard Re: Det här med expo

    Citat Ursprungligen postat av Hyperboy
    Har en magic som jag är lite osäker på funderar om jag ska sätta expo istället för sätta ner roderutslagen, ni som är proffs hur ska jag göra för att det ska bli bäst ?
    Proffs...Hmmm. Tror att det är vad man själv upplever som bäst. Jag börjar en ny kärra med rekommenderade utslag och 50% - 75% expo. Sedan minskar jag beroende på tycke och smak.

    /Håkan

  4. #4
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Håller nog med om att det är en smaksak. Dock så ger ju expo dig just en exponentiell kurva på utslaget. Kanske inte alltid det du är ute efter? Ett begränsat utslag kan ibland ge en "krispigare" känsla än den mjuka känslan du får av expo. Personligen flyger jag gärna med linjär kurva vid högre hastigheter, och expo vid långsam 3d / varierad hastighet.
    Lägg gärna in dina lägen på en switch och prova dig fram.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tipset är att inte ha för mycket expo i de första försöken. Effekten kan då bli att du inte tycker att rodren "tar" och ger mycket mera utslag varvid den kända ketchupeffekten slår till - alltså allt på en gång.
    Sen skall du vara uppmärksam på att olika märken hanterar detta med expo olika - för Futaba t ex så skall du välja negativ (t ex -30 %) expo om du vill ha kärran lugnare runt mittläget. Andra märken har positiv expo för samma effekt så kolla detta noga.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Själv har jag prövat expo endast i simulator, gillar inte det. Jag vill ha linjär kontroll över roderytorna och använder enbart dual rate. Flyger man med penngrepp (tumme-pekfinger) fungerar små spakrörelser mycket bra.

  7. #7

    Standard

    20%-25% Expo på allt, flyg, heli, rubbet

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    51
    Jobb
    Larm/Säkerhet
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Det var bra tips har en Futaba så jag får börja med negativ då.
    Vill ha lugna rörelser från början och sedan öka på
    Tack för all feedback

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Mitt tips kvarstår - ta bara lite expo i början. Bättre att ha mindre roderutslag i st f mycket expo innan du lärt dig hur det fungerar. En kärra med rätt TP och rätt inställda roderutslag (någotsånär) brukar inte vara svårflugen. Även jag brukar ofta ligga runt -20 % -- -30 % även på normala kärror - på mera 3D-betonade är det inte ovanligt att man får öka på expo ordentligt. Men börja med lite - annars kan du få en synnerligen otrevlig överraskning.
    På något konstigt sätt så gick det ju faktiskt bra att flyga helt utan expo förr.. Men då hade vi i o f s inte dessa 3D-kärror skall tilläggas.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. HUr fungerar expo egentligen någon som kan förklara?
    Av lixxer i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 13:47
  2. dr/expo end points
    Av per i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 22:27
  3. Expo
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 11:18
  4. Hur mycket Expo ska man ha
    Av mds i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:31
  5. Helsinki Model Expo 2007
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •