Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Ett lika mycket hatad som älskad motor.!!!!

  1. #1
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard Ett lika mycket hatad som älskad motor.!!!!

    ASP eller MAGNUM eller SY eller SC .... ja kinesmotor , jag kallar dom för All Shit Posible (ASP) . Jag har brottats mycket med motorer av alladessa slag sedan barnåldern och har lärt mig en sak . En 4 taktare skall vara tät i ventiler för att den skall gå bra. Om den pyser ut via avgasventil tex. då får du fel bränsleblandning under förbränningen. Om den pyser via insug då pulsar soppablandningen i förgasaren och då är åter igen allt fuckt upp.
    Och nu till dessa fina eller kassa kineser. Jag har upptäkt ett fabrikationsfel på många av dessa motorer som jag har varit besatt av att känna och klämma på så fort jag såg en, varesig på fält, i kärra ,eller ny.
    Der är som så att ca 90% av dessa motorer (som jag har känt på )läcker i avgasventilen när den kommer upp i kompläget. Kolla era motorer om ni har en! Detta sägs vara ok och det försvinner när man har kört in motorerna. JA om man lyckas sota igen dom i förbränningsrummen för att felet är följande: I toppen så gjuter dom in mässing (ser ut som det) i godset som skall vara ventillsäte samtidigt som ventilstyrning , men problemet är att där goddset är som tunnast precis ovanför hålet för utloppet av avgaserna så skapas det en microskopiskt delning av materialen . Om du tar av din topp , fyller förbränningsrummet med sprit och blåser FÖRSIKTIGT med tryckluft ( cyckelpump) i avgaskanalen så ser du helt plötsligt att det börjar att bubbla bredvid ventilen . Alltså inte själva ventilsätet utan mellan mässing och aluminium godset. Fol vill övertyga mig att det är så på alla fyrtaktare ...... Men sorry . köper inte det. Jag har kollat OS ,SAITO ,YS på samma sätt och den enda som gjorde så det var en gammal utsliten OS 48 supass som var totalt slutkörd och har legat och skräpat i åratal . Men visst gick den med precis som alla kinesare. Men det är bland annat därför en kines så kinkig på förgasar inställning och behöver så lång inkörrningtid. Det är för att den skall förhoppningsvis fylla sprickan med sot.!!!

    JAg har själv tre ASP motorer. Jag hatar dom men jag samtidigt älskar att pilla med motorer, så det är en underbar motor om man kan alldrig få nog av att pilla motrer.

    // D

  2. #2

    Standard

    "n . Om du tar av din topp , fyller förbränningsrummet med sprit och blåser FÖRSIKTIGT med tryckluft ( cyckelpump) i avgaskanalen så ser du helt plötsligt att det börjar att bubbla bredvid ventilen"

    - Jag hoppas du inte blåser utifrån och in, då pressar du ner avgasventilen.... under förbränningstakten så blir det ju ett stort tryck som hjälper att täta i ventilsätet!

    //Runar

  3. #3

    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    130
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Löjligt..

    Tycker faktiskt att uttalandet är lite löjligt...

    Visst har alla rätt till en åsikt, men hur man än vrider och vänder på det
    så anser jag och väääldigt många andra att ASP,SC och alla andra "kinesmotorer" fungerar perfekt och är i många fall grymt prisvärda som en "bruksmotor" som gör det den ska...

    Okej, låt oss anta att det "bubblar" på det sätt som ovan beskriver och att det inte gör det på en OS... What differance does it make?

    Om motorn startar och går perfekt, lätt att ställa in med jämn och fin tomgång, spelar det någon roll egentligen?
    Varför söka efter problem som egentligen inte är några problem?

    Varför inte bara köra med motorn och inte fundera så mycket på "ditt eller datt" eller hur och varför det är på det viset...

    Oj, mycket flum blev det. Är nog trött efter jobbet...

    Nåja, jag har iallfall mycket goda erfarenheter av ASP och dom har gått direkt ur kartong. Inga problem att ställa in dom har jag haft iallfall.

    Mvh Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  4. #4
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Till Runar.

    Om du läser vad jag skrev så stod det där klart och tydligt att det bubblar berdvid ventilen mellan mässing och alu.!!! inte i sätet där ventilen stänger mot gods !


    Och jag menade inte att det inte finns ASP Sy SC ..... som inte fungerar. Jag har som tidigare nämt flera sådana maskiner där av 2 har varilt alltid bråkiga medans den ena har fungerat ALTID PERFEKT ! Och jag skrev inte att OS endast var felfri utan att även SAITO och andra dyrare motorer som inte hade denna sjukdom!
    Åter igen !! Klankar inte ner på dessa motorer.... har bara konstaterat att dom läcker. Och enligt vad jag vet om motrer så skall dom inte göra så!!!

    // D

  5. #5

    Standard

    Jaha, det är där som läckan är, Det stämmer som du säger att dom ska ju inte läcka på det viset!
    Nu har jag ingen erfarenhet av 4-taktare, utan bara 2-takt...
    Jag hade en OS som gick uruselt, medans en gammal sliten Magnum startade bara man blåste lite på propellern, dyrt behöver heller inte vara bra alltid!
    Men måste fråga samma som plutoorjan fråga......
    Om den inte går som den ska borde det väl gå att byta den eller nått?
    För då håller ju inte tillverkaren sin garanti på en fungerande grej tycker man....

    // Runar

  6. #6
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Ja. Håller med dig ... det behöver inte vara dyrt för att det skall vara bra ... men det är sällan man hittar sådana fel på dyrare motorer. Har haft os där stötstången har kroknat tex. och ventilspelen var det inget fel på .
    Upptäkte felet när jag omöjligen kunde få motorn att gå ordentligt som gång till gång. i början kändes det som att förgasaren levde sitt eget lilla liv .... men efter mycket om och men så hittade jag felet. Kanske mina motorer var just extra pysiga , och andra har lättare att ställa in sina motorer, men som sagt dom flesta sådana motorer som jag har snurrat på så konner det "psyyyt" när man snurrar dom över kompläget .

    // D

  7. #7
    EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    327
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Du har ingen aning om dom här: http://www.westonuk.co.uk/index_008.htm motorerna lider av samma kassa kvalitet?
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Vi har alla våra idéer om hur saker och ting ska fiungera.

    Diskussionen här känns lite grand som fallet med humlan - som alla vetenskapsmän påstod inte kan flyga. Medan vetenskapen vrider och vänder på problemet flyger humlan - till synes - obekymrat vidare utan större besvär.

    Det finns tusentals ASP och Magnummotorer i drift och javisst - de lämnar kanske lite mindre effekt än exempelvis en OS-motor. Men de fungerar bekymmerlöst för de flesta. Jag hade själv tillfälle att göra ett riktigt A-B test på en OS FS91 resp ASP FS91 fyrtakt. Exakt samma installation (bytte motor i kärran) Samma propeller och exakt samma bränsle 30 minuters mellanrum. ASP:n lämnade 100 varv mindre på fullgas.

    Hur mycket "Psssst" tror du det hinns med när motorn snurrar på 7000 varv, när motorn är varm och när oljan i bränslet kanske ska pressas genom "pssst"-passagen? Jag tror inte att det påverkar det hela nämnvärt mycket.

    Mvh
    Ove

  9. #9
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    JA !! Man trampar på ömma tår .... men som sagt ! PÅPEKAR igen ! Jag klankar inte ner på dessa motorer. Tycker dom är ok själv, om ni nu kommer ihåg vad jag skrev , för att folk tycks ibland läsa väldigt selektivt.
    Som du tex "BeFaster" EricP. Länken som du bifogade står det klart och tydligt " The Tuned by West Magnums have modified heads giving them approximately 20% more power, and,...." Alttså modified haeds betyder förändrade topplock på svenska , och jag tror garanterat ,att om du hade haft en nämnd motor som hade varit tät i toppen så hade den nog lätt piskat i effekt tex en OS.

    // D

    PS. Ursäkta att jag ville dela med mig lite av mina erfarenheter kring dessa motorer.... Skall hålla dom för mig själv i fortsättningen.

  10. #10
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Själv har jag ägt 3 st fyrtaktare! En ASP 61/ en SY 61/ en Thundetiger 75s! Blev kär i min första SY 61 måste jag säga! Det goa ljudet och den snåla bränslekonsumtionen.... 8) Men så började krånglet....Den stannade stup i ett i luften...Tanken skummade! Fixade detta! Okej..Nu ska det väl fungera då...Upp igen... körde nån minut...åså nödlanda igen....den fick fetare blandning! upp igen! åså...Nödlanda igen....Nåja! Tappade vingen och vevaxeln blev krökt..Det va den snurran. Nya tag tänkte jag! Det va väl bara ett söndags exemlar! Så jag beställde en ASP 61.... som väl är samma maskin med annan stämpel på om jag fattat rätt...Glad i hågen med ny maskin och nytt flyg..Här ska flygas 4-Takt tänkte jag...Mitt glada humör blev kortlivat....Samma historia utspelade sig även denna gång! Höll på att justera ihjäl mig på denna motor men nej...! Sålde bort billigt! Upp med hakan...Tänk stort...ville ju flyga fyrtakt! Så jag pungade ut en förmögenhet på en dyr Thundertiger 75s! En kvalitetsmaskin ska väl inte krångla på d här viset tänkte jag! Ny motor i Pegasustrainern och upp ide blå.... .....Men så började samma j... Circus igen....Det va då jag gav upp drömmen om att flyga med fyrtaktare i mina flyg :cry: Ville bara säga att dyrt inte alltid behöver va bättre! Menade inte att sprida dålig reklam för dessa märken! Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av fyrtaktare! Skall dock nämnas att jag så här i efterhand blivit lite fundersam på om bränslet kan havarit boven i dramat! Hur som hälst så bifogar jag en bild på soppan jag körde på.... Hoppas nån säger att bränslet va orsaken för då kanske jag en dag vågar mig på en gullsnurra igen! Nu har jag i allafall gått över till bensin och Roto 35

  11. #11
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Tycker inte det skulle vara nåt fel på den soppan! 14% olja och tio nitro.! Jag tycker inte man skall gå under 15% olja men 1% kan nog kvitta. Har du tryckmatning så får du alltid tillbaks lite olja i tanken . Och vissa kan tycka att 10 nitro behövs inte till en fyrtaktare , men om du tittar på vad som rekomderas till en MAGNUM eller ASP i USA så är det 30%. Os rekomderar och det står i manualen till motorn att deras motorer är förinställda på aningen fetare blandning på soppa som innehåller 18% olja och 15% nitro. Så jag tycker inte det var nåt fel på din soppa.

    //D

  12. #12
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Ömma tår eller inte. Jag har inte haft några problem med mina kineser så jag ser ingen anledning att klaga.

    Mvh
    Ove

  13. #13
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Selektivt läsning igen ? " JA !! Man trampar på ömma tår .... men som sagt ! PÅPEKAR igen ! Jag klankar inte ner på dessa motorer."
    Och klagar inte heller på dom. bara ville ...... Fan ,glöm det.

  14. #14

    Standard

    Diesel, förstår din frustration, tycker själv det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter och observationer vad gäller de olika motorer du kommit i kontakt med.

    Efter att ha hängt på olika modellflygforum så märker man att många tar det som ett personligt påhopp om dom tycker att någon talar negativt om en produkt de använder, säljer och kanske tycker är guds gåva till modellflygaren.

    Har ingen större erfarenhet av "kinamotorer" utom en SC .25 som jag har i en aircombatkärra och den har väl fungerat ok om än inte utan problem.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  15. #15
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    ASP eller MAGNUM eller SY eller SC .... ja kinesmotor , jag kallar dom för All Shit Posible (ASP)
    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    JA !! Man trampar på ömma tår .... men som sagt ! PÅPEKAR igen ! Jag klankar inte ner på dessa motorer.

    :roll:

    Du kanske har helt rätt i det du säger. Jag har ingen aning eftersom jag inte har undersökt motorerna på det sätt du beskriver.

    Min första flygmotor var en ASP .46 tvåtakt som jag flög i en "stick" modell. Motorn gick verkligen skitbra och den var oerhört lättjusterad. Den tjuvstannade EN enda gång i luften på 3 år. Det var när slangen till tryckmatningen lossnade.

    Efter det tvekade jag inte att köpa en ASP .61 fyrtakt som nu driver sin andra modell. Den är lika fantastiskt lättskruvad och bara tuffar på år efter år..

    Mitt senaste köp var en ASP 1.20 fyrtakt & jag behöver väl knappast förklara hur den går...

    De flesta i vår klubb har en modell med en ASP/SY motor och alla lovordar motorerna.

    Jag påstår inte att du har fel i det du säger. Jag ville bara berätta hur väl motorerna funkar i den här stan..

    Två gånger om året justerar jag ventilerna och har lite allmän översyn. Alla maskinerna går på 10-10-80 soppa.

    Tyvärr är det många "depåskruvare" där ute som skruvar sönder motorerna.. Det är ALLTID fel på motorerna och de kan ALDRIG få en motor att gå bra.. enligt de själva då. De står mest i depån och gasar...skruvar.....justerar och gasar ännu mer.. Tills stunden är kommen då de ger upp & kör hem.. För att komma tillbaka nästa gång och upprepa hela proceduren.. och NEJ... jag har inte påstått att du är en sån person Diesel. Det vet du bäst själv.
    / Christian Olsson

  16. #16
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Tack för ditt förståelse. En fråga bara ... Ni kör på 10% olja och det fungerar bra ? Jag har inte vågat gå under 15% och det kanske år så att motorerna går stabilare med mindre olja.

    // D

  17. #17

    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    130
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Hmmm...

    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    Tack för ditt förståelse. En fråga bara ... Ni kör på 10% olja och det fungerar bra ? Jag har inte vågat gå under 15% och det kanske år så att motorerna går stabilare med mindre olja.

    // D
    Kan kanske vara så att de går något stabilare med mindre olja, men jag kör på ca 12-13% och jag har (peppar,peppar) inte haft några problem med överhettning eller liknande.

    Dock kör jag på en fulblandning med 80% metanol, 12 olja (ml70) och 8% 95 oktanig ren bensin.

    Ovan kör jag allt flygande på, oavsett 4takt eller2takt.

    Mvh Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel
    Tack för ditt förståelse. En fråga bara ... Ni kör på 10% olja och det fungerar bra ? Jag har inte vågat gå under 15% och det kanske år så att motorerna går stabilare med mindre olja.

    // D
    Ja, jag har faktiskt ingen aning. När jag började flyga fick jag den rekomendationen och blandningen funkar väldigt bra till alla mína motorer.
    / Christian Olsson

  19. #19

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Har läst alla svar på diesels insändare och instämmer i vad en person sa: man tål inte att bli påhoppad om man köpt en vara, som ngn annan säger negativa saker om.
    Nu till mitt inlägg: Kör själv med Saito eller OS dvs har sällan några driftproblem man ställer in motorn efter inkörning och sedan behöver man inte röra några nålar eller justera till absurdum. Som I Stenmark sa: de e bare å åk! eller flyg. Kör med min 15 % syntetolja och ca: 5% nitro. Nu till China motorerna: Vem står på huvudet över motorn och svär, vem nödlandar efter motorstopp, vem går tillbaks till depån och gör en omstart, vem utalar hotfulla ord om soptunnor och liknande hemska saker som skall hända motorn.... Gissa en gång! Ägarna av produkter från China till 99%. Då går vi med Saito eller OS och småflinar he..he..he och tar en tur upp idet blå. Synda att 3-4 liter bränsle går åt så fort!
    JIL i Bromölla
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  20. #20
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JanLid43
    Har läst alla svar på diesels insändare och instämmer i vad en person sa: man tål inte att bli påhoppad om man köpt en vara, som ngn annan säger negativa saker om.
    Nu till mitt inlägg: Kör själv med Saito eller OS dvs har sällan några driftproblem man ställer in motorn efter inkörning och sedan behöver man inte röra några nålar eller justera till absurdum. Som I Stenmark sa: de e bare å åk! eller flyg. Kör med min 15 % syntetolja och ca: 5% nitro. Nu till China motorerna: Vem står på huvudet över motorn och svär, vem nödlandar efter motorstopp, vem går tillbaks till depån och gör en omstart, vem utalar hotfulla ord om soptunnor och liknande hemska saker som skall hända motorn.... Gissa en gång! Ägarna av produkter från China till 99%. Då går vi med Saito eller OS och småflinar he..he..he och tar en tur upp idet blå. Synda att 3-4 liter bränsle går åt så fort!
    JIL i Bromölla
    Jo, det gör de som inte kan justera en motor eller de som är helt gröna på motorer. Jag tycker att ditt inlägg var väldigt dumt.

    Jag tål att bli "påhoppad" om det är ett känt faktum att en vara är helt kass & oanvändbar! men när jag själv flugit med motorerna i flera år och inte haft ett enda problem med dem så tycker jag att det du skriver är rent nonsens!
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Tänk om alla skötte sitt jobb lika bra som dessa piloter..
    Av hakank i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 21:14
  2. Rinkaby 21/8 2011 el. 5 flygare är färre än 40.000 scouter men har minst lika skoj
    Av kvaark i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 22:23
  3. Snöskooter funkar lika bra sommartid i Åsele
    Av genland i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:48
  4. 480 size 960Kv ersätts/lika med?
    Av stefant i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 14:12
  5. föööör mycket motor !??
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •