ASP eller MAGNUM eller SY eller SC .... ja kinesmotor , jag kallar dom för All Shit Posible (ASP) . Jag har brottats mycket med motorer av alladessa slag sedan barnåldern och har lärt mig en sak . En 4 taktare skall vara tät i ventiler för att den skall gå bra. Om den pyser ut via avgasventil tex. då får du fel bränsleblandning under förbränningen. Om den pyser via insug då pulsar soppablandningen i förgasaren och då är åter igen allt fuckt upp.
Och nu till dessa fina eller kassa kineser. Jag har upptäkt ett fabrikationsfel på många av dessa motorer som jag har varit besatt av att känna och klämma på så fort jag såg en, varesig på fält, i kärra ,eller ny.
Der är som så att ca 90% av dessa motorer (som jag har känt på )läcker i avgasventilen när den kommer upp i kompläget. Kolla era motorer om ni har en! Detta sägs vara ok och det försvinner när man har kört in motorerna. JA om man lyckas sota igen dom i förbränningsrummen för att felet är följande: I toppen så gjuter dom in mässing (ser ut som det) i godset som skall vara ventillsäte samtidigt som ventilstyrning , men problemet är att där goddset är som tunnast precis ovanför hålet för utloppet av avgaserna så skapas det en microskopiskt delning av materialen . Om du tar av din topp , fyller förbränningsrummet med sprit och blåser FÖRSIKTIGT med tryckluft ( cyckelpump) i avgaskanalen så ser du helt plötsligt att det börjar att bubbla bredvid ventilen . Alltså inte själva ventilsätet utan mellan mässing och aluminium godset. Fol vill övertyga mig att det är så på alla fyrtaktare ...... Men sorry . köper inte det. Jag har kollat OS ,SAITO ,YS på samma sätt och den enda som gjorde så det var en gammal utsliten OS 48 supass som var totalt slutkörd och har legat och skräpat i åratal . Men visst gick den med precis som alla kinesare. Men det är bland annat därför en kines så kinkig på förgasar inställning och behöver så lång inkörrningtid. Det är för att den skall förhoppningsvis fylla sprickan med sot.!!!

JAg har själv tre ASP motorer. Jag hatar dom men jag samtidigt älskar att pilla med motorer, så det är en underbar motor om man kan alldrig få nog av att pilla motrer.

// D