Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mottagar accar

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Mottagar accar

    Hej hopp..
    Sitter och funderar på lite olika lösningar vad de gäller mottagare accar på 4.8V.

    finns ju en uppsjö av olika accar och alla möjliga och omöjliga märken. Priserna varierar stort. Allt från 100 kr - 1000kr.

    vad ska man köpa, jag vill ha kvallite som håller och funderar på att bygga mina egna accar av märken som jag känner till och vet fungerar, typ GP, Duracell, Pansonic.. någon som har tips på vart man hittar krympslang som passar över ett batteripack ?

    Har kollat på Duracell:s 2650mAh celler finns att köpa på Granngården butikerna och 4 batteri kostar 123kr, ganska överkomligt och jag vet att Duracell batterierna fungerar grymt bra eftersom jag haft dessa i diverse apparater under årensgång.

    Kollar man runt så ligger de flesta mottagar accar runt 1000mAh eller kanske 2000mAh .. så satsar man lite högra så skadar det väl inte

    vad säger ni andra rävar på forumet som flugit sedan hedenhös ??? ..

    /Martin

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Inte för att jag riktigt flugit sedan hedenhös men... :roll:

    Jag blandar och ger mellan färdiga paket och löda själv, lite beroende på vad jag behöver och vad som finns lätt tillgängligt. Det är ju t.ex. inte säkert att det blir billigare att löda själv. Däremot är jag fast övertygad om att mina väl lödda accpaket är minst lika bra som köpes.

    Krympslang för accpaket av olika storlek köper jag på Kjell&Co
    Hals- und Beinbruch!

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det låter trevligt.. något bra artikelnummer på Kjell&CO ?? .. sökte på krympslang men fick bara fram de gamla vanliga.

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    hmm.. ögonen är de första man blir blind på brukar de säga .. har hittat dem nu.. finns ju mycket att välja på

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Köp ett färdigt paket. Då får du ett fabrikstillverkat ackpaket där cellerna punktsvetsas samman och du får rätt sladd och rätt kontakt.
    Dessutom slipper du riskera att en cell förstörs när du löder på dem.

    Exempelvis säljer jag 4,8 Volt 2000 mAh kvalitets-NiMh för under 100-lappen.

    Mvh
    Ove
    Air Media

  6. #6

    Standard

    Jag köper Sanyo färdiga rx paket. Lite dyra, men aldrig haft ett problem med dem. Kvalitet.

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ja de där med kvallite är något som jag gärna vill ha, varför köpa något billigt skräp som kanske orsakar att min modell krashar ? .. då ger jag hellre några kronor mer och köper accar som jag vet jag kan lita på.

    finns nog med felkällor som kan orsaka modellen att krasha och att ha en fungerande acc känns som en billig försäkring

    /Martin

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Finns det såna mottagaraccar eller sändaraccar som (nästan) inte har självurladdning, typ http://www.kjell.com/content/templat...00000,26300000 GP ReCyko 2100 AA, eller PowerBase Instant ?

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De där verkar riktigt trevlig med , GP gör ju med riktigt bra batteri enligt min mening.

    Har nu köpt mina Duracell batterier och ska fixa ihop min mottagar acc så fort de blir lite tid över. 2650mAh blir accen på, borde räcka och bli över

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm ja du det är vinst ibland förlust för det mesta när man "meckar" själv med sånt .... att löda på vanliga laddbara accar utan riktiga lödöron är som att spela rysk roulette med modellen ...
    man behöver som regel feta på med så mycket värme att man skadar accen innan man får det till att fästa ordentligt... det är fruktansvärt lätt att få en kall lödning som inte ger riktig kontakt eller släpper.... lägg pengarna på en "färdig" acc det sparar du på i längden ! tro mig jag har provat själv med att löda accar å det blir inte riktigt bra !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    hmmm ja du det är vinst ibland förlust för det mesta när man "meckar" själv med sånt .... att löda på vanliga laddbara accar utan riktiga lödöron är som att spela rysk roulette med modellen ...
    man behöver som regel feta på med så mycket värme att man skadar accen innan man får det till att fästa ordentligt... det är fruktansvärt lätt att få en kall lödning som inte ger riktig kontakt eller släpper.... lägg pengarna på en "färdig" acc det sparar du på i längden ! tro mig jag har provat själv med att löda accar å det blir inte riktigt bra !
    Jag håller med, jag har råkat ut för ett dött batteri, som tur var så var det ett hemmagjort glödack bara så det kostade inte mig något. Spara några hundra på ett batteri idag, förlora ett par tusen på en modell imorgon, bara att välja.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    [quote="knas"]
    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    Jag håller med, jag har råkat ut för ett dött batteri, som tur var så var det ett hemmagjort glödack bara så det kostade inte mig något. Spara några hundra på ett batteri idag, förlora ett par tusen på en modell imorgon, bara att välja.
    Jag har haft ett sändaracc "köpeacc" där en cell har givit upp vid första laddningen, och en till likadan "köpeacc" där en cell gav upp efter 1 1/2 år under flygning. och ytterligare en "köpeacc" mottagaracc där en cell har givit upp under flygning.
    Lyckligtvis var resten av cellerna nyladdade, men sändaren började pipa för att visa att spänningen var låg, så jag tog ner planet (fallet sändaracc).
    När mottagaraccen dog hade jag tur att det var en blue phoenix, som inte ger så stora krafter på rodren. Det gick att ta ner den men det kändes som jag hade en dryg sekund för en roderrörelse, allt gick i sirap.

    Att välja garanterat färska celler på Kjell&Co med lödöron har i mitt fall varit bättre än att välja gamla halvdöda celler hos min modellflyghandlare.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    givetvis kan man löda själv under förutsättning att man har acc med lödöron men "vanliga" typ gp å andra utan lödöron ska man akta sig för
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Standard Hur stor acc behöver jag?

    Tänkte bygga litet och lätt. Hur stor mottagaracc behöver jag för att få rimlig dritstid med 3st 10g servon
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=445

    Och en liten mottagare t ex
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=599
    som ju har angiven strömförbrukning på 35mA.

    Tänkte löda ihop en själv om jag inte hittar lämplig storlek färdig, hade tänkt mig runt 600mAh, kan det räcka?

    Och funkar den mottagaren jag länkar till ihop med min sändare, Hitec Laser 6ch 35MHz?

  15. #15

    Standard

    [quote="freddan_6"]
    Citat Ursprungligen postat av knas
    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    Jag håller med, jag har råkat ut för ett dött batteri, som tur var så var det ett hemmagjort glödack bara så det kostade inte mig något. Spara några hundra på ett batteri idag, förlora ett par tusen på en modell imorgon, bara att välja.
    Jag har haft ett sändaracc "köpeacc" där en cell har givit upp vid första laddningen, och en till likadan "köpeacc" där en cell gav upp efter 1 1/2 år under flygning. och ytterligare en "köpeacc" mottagaracc där en cell har givit upp under flygning.
    Lyckligtvis var resten av cellerna nyladdade, men sändaren började pipa för att visa att spänningen var låg, så jag tog ner planet (fallet sändaracc).
    När mottagaraccen dog hade jag tur att det var en blue phoenix, som inte ger så stora krafter på rodren. Det gick att ta ner den men det kändes som jag hade en dryg sekund för en roderrörelse, allt gick i sirap.

    Att välja garanterat färska celler på Kjell&Co med lödöron har i mitt fall varit bättre än att välja gamla halvdöda celler hos min modellflyghandlare.
    m.v.h. //Fredrik
    vad var det för märke på dina "köpeacc"
    hur vet du att cellerna på kjell&co är garanterat färska?

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas
    vad var det för märke på dina "köpeacc"
    hur vet du att cellerna på kjell&co är garanterat färska?
    Det var 2 Hitec sändaraccar #54114 och en mottagaracce utan namn, men som såg snyggt lödd ut. 4 celler som var lödda i fyrkant. Jag vet inte att cellerna från kjell & co är färska men min erfarenhet av att långvarigt ha köpt nästann alla batterier till kamera, blixt, cykellyse och rc-bilar, och inte en enda gång en cell varit trasig.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Jag har köpt duracell batterier och lött en egen mottagar acc. Funkar bra.

    Det är viktigt att man har en stor lödkolv när man löder direkt på batteripolerna samt att man använder lödfett/pasta. Jag har en 75W lödkolv och skulle inte rekommendera en mindre, då får man ganska troligt kallödningar som är farligt. Med en stor lödkolv kan man göra snabba lödningar som inte skadar cellerna, och som dessutom värmer så mycket att det inte blir kallödning...

Liknande ämnen

  1. Mottagar drivning med 7.4V och regulator.
    Av Harry S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 18:48
  2. Mottagar acce - Batteribackup
    Av MagnusStrömqvist i forum Batterier och Laddare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:35
  3. Mottagar accar, hur funkar det ??
    Av Marcus72 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 18:57
  4. Testare mottagar-acke
    Av pgrts i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 09:01
  5. Laddare till 6v mottagar acc..?
    Av Mattias i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •