Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: hur fort går den! ??

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard hur fort går den! ??

    hmm en robbe rasant speed ! 93cm spännvidd!
    köpte mig denna ! utan motor dock ... håller på å monterar motor nu ... edit * 51an vart för tung så nu lutar det åt att diamond dusten får donera os40 istället så hamnar 51an i dusten ... har en sc36 pro liggandes men den sparar jag på...
    då det i klubben bestämts att det skall flygas combat ... på bus nivå men enligt de regler som gäller.. så nu skärs det vingar å kroppar på löpande band i klubblokalen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    såå då var denna med premiär flugen idag ! pga av vikt bekymmer så blev det 36an iaf i denna en thunder tiger 36 pro ! provade först med 9x4 propp hehe jäklar vilket vrål jag ljuger inte om den varvade över 25000 helt otroligt vilket ljud ett ylande värre än fläkt ! å fort gick det ! men även om ljudet av detta hysteriska tjut lät häftigt så bytte jag till 9x6 för jag misstänker att motorn inte skulle trivas så länge med dom varven den gav ! topp varvet skönk ganska ordentligt efter propp byte ... så 9 x 5 är nog ett bra val tror jag ... ja kul å flyga var den iaf här gäller det å hänga med i svängarna ! måste bara se till å få till vinklarna på motorn rätt ... då den gärna vill stiga utan att man trimmar lite dyk!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    Jag sa ju det Kenneth, att min Pylon Racer som du köpte av mig går utav bara h....e........Jag har aldrig hört ett sånt tjut ifrån motorn i luften med den mindre proppen......Hur snabbt den gick?....vill du inte veta..!! men en sisådär 300knyck mellan tumme o. pekfinger!!!!

    Betydligt fortare än Wilgan som jag gjorde premiär turen med....Men Wilgan är snyggare o. så ser man den ju luften, går att flyga den i slow motion. Skall bli kul när vi får tid för den första flygbogseringen......se www.rcflyg.com eller en halv dålig film på: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=YImM1M8oTfA"]YouTube - ÅMFK WILGA PREMIÄR[/ame]

    Dessvärre kan jag inte göra dig sällskap imorgon då jag tävlar i VästGöta Cupen/Herrljunga i termik segel, F3J.

    Flyg lågt......Wilgan sover med mig ikväll......så det så!!

    Roffe

  4. #4

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Ja jisses!
    Grattis till världens starkaste TT 36 motor, samt grattis till världens snabbaste 9x4 propeller.

    Lite regn på din parad....
    Visst är det kul när det låter och går undan men låt oss inte glömma naturlagarna i glädjens hetta.

    De flesta TT 36 motorer levererar max effekt vid 14500rpm och det är då ca en hästkraft som levereras, 1.0 hp
    För att snurra en vanlig APC 9x4 i 25000rpm behövs det ca 2.9hp....

    En 9x4 som snurrar i 25000rpm utan flygkropp kan teoretiskt färdas i ca 152 km/h sen får man dra av för ev luftmotstånd på flymaskinen.....

    Så för att involvera realitet så skulle en sådan maskin som du har, med en frisk 36 och en 9x4 propp varvandes runt 16000rpm flyga så snabbt som 100 km/h.....kanske till och med lite fortare i dykningarna!

    Så med en dos verklighet vart det ca 200km/h kvar till 300......

    Ínte elakt menat, bara en liten portion realitet.

    Mvh,
    Niklas

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Ja jisses!
    Grattis till världens starkaste TT 36 motor, samt grattis till världens snabbaste 9x4 propeller.

    Lite regn på din parad....
    Visst är det kul när det låter och går undan men låt oss inte glömma naturlagarna i glädjens hetta.

    De flesta TT 36 motorer levererar max effekt vid 14500rpm och det är då ca en hästkraft som levereras, 1.0 hp
    För att snurra en vanlig APC 9x4 i 25000rpm behövs det ca 2.9hp....

    En 9x4 som snurrar i 25000rpm utan flygkropp kan teoretiskt färdas i ca 152 km/h sen får man dra av för ev luftmotstånd på flymaskinen.....

    Så för att involvera realitet så skulle en sådan maskin som du har, med en frisk 36 och en 9x4 propp varvandes runt 16000rpm flyga så snabbt som 100 km/h.....kanske till och med lite fortare i dykningarna!

    Så med en dos verklighet vart det ca 200km/h kvar till 300......

    Ínte elakt menat, bara en liten portion realitet.

    Mvh,
    Niklas
    ja inte gick den i nårea 300 det märktes .. å märkbart saktare än min diamon delta ... du verkar insatt i detta med motorer ..??
    iaf så var det en rackarns motor till å ge kräma .. å visst var det i lite dyk (inte mycket) som den varvade ur så fruktansvärt ... ska ta å se till att ngn filmar detta nästa gång på fältet för ljudet går inte att beskriva ! så hur göra för å få den riktiga speeden ?? ang propp val med 9x4 så drog den rätt ur handen på mig utan bekymmer så mindre propp mera stigning ?? å vilken isåfall??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    50
    Klubb
    Stranda modellflygklub

    Standard Tråkigt.

    KAn folk inte få ha lite roligt.
    Jag tror på 300 knyck!! Det låter ju så mycket bättre än 100. Så barar kör på.
    Annars finns det ju ett bra program som man lätt kan se hur fårt det går. kolla här
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=125189

    Goran

  7. #7

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Ja jisses!
    Grattis till världens starkaste TT 36 motor, samt grattis till världens snabbaste 9x4 propeller.

    Lite regn på din parad....
    Visst är det kul när det låter och går undan men låt oss inte glömma naturlagarna i glädjens hetta.

    De flesta TT 36 motorer levererar max effekt vid 14500rpm och det är då ca en hästkraft som levereras, 1.0 hp
    För att snurra en vanlig APC 9x4 i 25000rpm behövs det ca 2.9hp....

    En 9x4 som snurrar i 25000rpm utan flygkropp kan teoretiskt färdas i ca 152 km/h sen får man dra av för ev luftmotstånd på flymaskinen.....

    Så för att involvera realitet så skulle en sådan maskin som du har, med en frisk 36 och en 9x4 propp varvandes runt 16000rpm flyga så snabbt som 100 km/h.....kanske till och med lite fortare i dykningarna!

    Så med en dos verklighet vart det ca 200km/h kvar till 300......

    Ínte elakt menat, bara en liten portion realitet.

    Mvh,
    Niklas
    ja inte gick den i nårea 300 det märktes .. å märkbart saktare än min diamon delta ... du verkar insatt i detta med motorer ..??
    iaf så var det en rackarns motor till å ge kräma .. å visst var det i lite dyk (inte mycket) som den varvade ur så fruktansvärt ... ska ta å se till att ngn filmar detta nästa gång på fältet för ljudet går inte att beskriva ! så hur göra för å få den riktiga speeden ?? ang propp val med 9x4 så drog den rätt ur handen på mig utan bekymmer så mindre propp mera stigning ?? å vilken isåfall??


    Att hitta den perfekta proppen är inte helt lätt utan en massa flyg tester. men jag skulle prova med en 7x8 eller närmast möjliga.

    Jag har arbetat mycket med motorer och proppar, dock har jag aldrig gjort det i syfte att flyga fortast möjligt utan mer för at få bästa möjliga bränsle ekonomi (lågt varv, bra fart).

    Sen så blir det ju så att du byter dragkraft emot toppfart när du kör en mindre propp, den 9x4 du har idag ger säkerligen ett mycket bra botten drag, som att köra din bil på tvåans växel, bra drag men högt varv och låg toppfart. en 7x8 blir som högsta växel, inget bra botten drag men snabb.

    Ut och testa, det är halva nöjet med denna hobby.

    Mvh,
    Niklas

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så var det beställt proppar 7x8 å 8x7 så får vi prova ...
    nyroth antar att du räknat hastigheten på pitch speed samt att detta då gäller vid stilla stående på backen ?? då stämmer ju inte riktigt sluthastigheten... vad man kan se på tråden som länkats tidigare i tråden här så verkar det som att hastigheten i luften slutar omkring 50% mer än pitch speed på proppen... så om du fick det till ca 100 km så kan vi tro då på 150 ca beroende på modellens motstånd ...???
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hoppas du beställde APC för det är de propellarna du måste ha om du ska få någon fart på kärran.
    Sedan kan du pröva med att shimsa motorn och köra med mer nitro.Upp till 15% nitro går bra med standardshimsning, mer nitro och du måste shimsa med 0,1mm shims. Upp till 65% nitro går bra att använda.
    Sedan finns det ju pipa och då behöver du ingen nitro ,e ller i alla fall inte så mycket , för att få 15-20% effektökning.
    Tycker du att kärran du har är snabb??!! Kom gärna och besök en av våra pylontävlingar så får du se snabba kärror.

    Hälsningar!
    JanK
    Väsby MF

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    kör med 10% nitro nu ... har det till alla mina 2 pluttare... heh ja en riktig pylon kärra ska vi väl inte jämföra med me n jag är ganska övertygad om att det inte e nån omöjlighet å komma upp i närheten av 200 knyck iaf ... å säkert då på en rejäl bekostnad på drag kraft .. men glidet i denna är så snällt så det ska nog gå ! men som sagt bara för kul å givetvis för att "leka" är så syndigt roligt !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Re: Tråkigt.

    Citat Ursprungligen postat av gor
    KAn folk inte få ha lite roligt.

    Annars finns det ju ett bra program som man lätt kan se hur fårt det går. kolla här
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=125189

    Goran
    Jo, jag sammanfattade "hastighetsmätardelen" av den diskussionen på min hemsida.
    http://johansundqvist4.googlepages.c...edmobiltelefon

    Dopplermätning borde ge dig hastigheten på ditt plan Kenneth. Orkar du inte själv så skicka mig en inspelning där du flyger förbi mikrofonen hyfsat nära på full gas så kan jag kolla åt dig :-)

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard Re: Tråkigt.

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    Citat Ursprungligen postat av gor
    KAn folk inte få ha lite roligt.

    Annars finns det ju ett bra program som man lätt kan se hur fårt det går. kolla här
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=125189

    Goran
    Jo, jag sammanfattade "hastighetsmätardelen" av den diskussionen på min hemsida.
    http://johansundqvist4.googlepages.c...edmobiltelefon

    Dopplermätning borde ge dig hastigheten på ditt plan Kenneth. Orkar du inte själv så skicka mig en inspelning där du flyger förbi mikrofonen hyfsat nära på full gas så kan jag kolla åt dig :-)
    det tackar vi för ! ska se om det inte kan bli lite flygning i helgen ....
    beställde ju som sagt propparna vi telefon av butiken i måndags å dom skulle skicka på tisdagen sa dom ... inget i posten än så vi får se ..... är ju lagom sugen på att prova !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så vart det lite flygning i helgen iaf! dock så visade sig att kärran är sned !!! så nära vindstilla det går att komma ... gled in för landning å jodå visst fasen på tvären flyger den !! ungefär som om man skulle stöttat med sido roder för sidvind!! ...
    blir till å sätta sig å mäta å säkert sprätta alla limningar i kroppen för å räta ut den !
    tråkigt .. men thats life testade med en 9x5 propp gick märkbart fortare än innan av ljudet att dömma så varvade den ungefär samma som med 9x4 men det "hysteriska" ljudet var borta ... misstänker att det "hysteriska" kom från proppellern som kom i svängning på nått sätt ylande vrål eller nått kan man väl kalla det !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    20
    Klubb
    mölndals modellflygförening

    Standard

    hej kenneth
    det var väl motorn du köpte av mig tillsamans med diamond dusten
    jag körde med en 9/6 på min pitts
    och den ylade med

    ps det verkar som om du är hyfsat nöjd med grejorna
    kan jag få tillbaka dom

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hillebille
    hej kenneth
    det var väl motorn du köpte av mig tillsamans med diamond dusten
    jag körde med en 9/6 på min pitts
    och den ylade med

    ps det verkar som om du är hyfsat nöjd med grejorna
    kan jag få tillbaka dom
    visst kan du det ! hehe diamon dusten har jag ledsnat på nu ... visst hysteriskt rolig mne hur kul e de å flyga 200 knyck hela tiden ! hehe
    å ja visst helnöjd med det kjag köpte av dig ! 36an går som en dröm
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så har gått en snabb kurs i klipp å klistra med kurtan olsson
    dvs att kärran har blivit uppklippt å "lagom" inriktad samt om limmad i stabbe samt fena ! så nu skall den förhoppnings vis flyga liiiite bättre iaf något rakare än innan 36 fick maka på sig då den var lite framtung ..(vill inte blya för mycket)
    så nu sitter i nisen en liten asp 28 som satt i min lajban innan ... . spännande med provflugning sedan !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaa spännande ... flög en tur idag ! gick ganska bra får man väl säga ... ehhh ja efter 10 min flygning började kärran bete sig lite konstigt ... svarade inte riktigt bra på skev å var allmänt fladdrig !
    så ner med bröten ! .. å jo inga lösa roder eller så startar motorn igen å ska precis kasta iväg .... vingen är AV!!! precis mitt i i en skarv i plankningen har den helt enkelt rykt av frigolit vinge som är plankad med 1,5 mm balsa vet inte om det är lönt å reparera ens eller om kärran åker i pannan ... litar inte på att det håller om man reparerar... tråkigt det var en kul kärra å flyga då hör till typen som gillar fart !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. En timme går fort när man har roligt...
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 16:02
  2. Kv hit och dit.. men fort går det iaf....
    Av HS-Racing i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 23:35
  3. Problem med grannar som kör för fort
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •