Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Erfarenheter av ArtTech Coota

  1. #1

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Erfarenheter av ArtTech Coota

    Hej.
    Är det några som flyger amfibieflygplanet Coota här på forumet?

    I dag har vi haft vattenpremiär och startat och landat på vattnet ett antal gånger.

    Det känns som att planet vill dyka när man drar på gasen och gå uppåt när man drar av gasen. Är det bara vi som har den känslan eller fler som känner det så?

    Motorns placering högt över vingen skulle kunna förklara att man får ett dykmoment när motorn drar hårt. I så fall skulle man kunna kompensera för detta med att mixa in höjdroder proportionellt med trotteln gissar jag.

    På ett vanligt plan med Clark Y - plan undersida på vingen så brukar det ju vara så att planet stiger när man gasar och tvärtom men med Cootan känns det precis tvärtom.
    /Patrik

  2. #2

    Standard

    Jag tror problemet går att lösa genom att rikta upp motorn några grader

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard Re: Erfarenheter av ArtTech Coota

    Citat Ursprungligen postat av pgrts

    Det känns som att planet vill dyka när man drar på gasen och gå uppåt när man drar av gasen. Är det bara vi som har den känslan eller fler som känner det så?
    Nu har jag ju iofs ingen Coota, men jag byggde nyligen en motorgondol till en seglare och upplevde precis samma sak... http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4462
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jo Mr J - principen är ungefär samma med ett relativt stort moment med motorn högt över vingen, kort kropp med hög stabbe.
    Skillnaden är väl mest att Cootan har ett enormt tvärsnitt i kroppen som ju är en båt.

    Tipset att rikta om motorn är en tanke men det är ju en RTF-modell så man kan väl gissa att de har moddat så mycket det är lönt före produktionen.
    Egentligen är problemet inte speciellt stort när man väl är medveten om det men det är en kuslig modell om man inte testar egenskaperna på hög höjd. Den stora kroppen tillsammans med hög motor/tyngdpunkt gör att planet är omöjligt att landa utan motorhjälp. Den går snabbt i spinn utan motor och det hjälper inte att man har bra dyk .

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du har säkert rätt, det viktiga är att man är medveten om fenomenet innan landning. Men det konstiga är att när man kikar på bilder av fullskala CootA så är motorn så gott som horisontell...



    Men jag tackar för tipset, även jag har sneglat lite smålömskt på ArtTechs Coota.
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    smålömskt på ArtTechs Coota.
    Jo det finns en hel del flera sjöflygplan som har kommit på senare tiden.
    Cootan lyfter fint från klubbens startbana som är en plastduk - även om den är rätt så sträv. Fuktigt gräs är också OK men det är ingen överdriven prestanda förutom någorlunda enkla starter. Jag tror att det är det stora luftmotståndet som gör att det inte är något tryck i modellen. 2 celler och den drar i stort sett ingen energi. Laddar ca 400 mAh efter tre starter så jag gissar att man kan få ut en halvtimme om man flyger väldigt lugnt.
    En varning för mottagaren som verkar glitcha - möjligen beroende på låg spänning när man drar på fullt vid start. Även om batteriet har många mAh så är det förmodligen få C då 1800 mAh inte väger mer än ett 800 mAh*3S med bra krut.

Liknande ämnen

  1. Arttech Cessna
    Av Mattias763 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 17:55
  2. Erfarenheter av ArtTech Yak54 ?
    Av Zkeeter i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 21:54
  3. Wilga VS Coota
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 15:46
  4. Erfarenheter Dl50, erfarenheter peakmodels
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 15:47
  5. Arttech su-27
    Av Piddos i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •