Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Är TT Raptor 30 v2 någe att ha?

  1. #41

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Får bli en sådan där blankpolerad typ denna eller vad bytte ni till ?
    http://www.fullkontroll.se/htpv0102-...er-p-2363.html


    Såg nu att man inte kan pilla dit glöden på motorn, jag har en sådan där glödförlängare liggandes, men vart har ni satt själva "hubben" som man sätter glöden på nu? Tips på detta
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #42

    Standard

    Den ska du montera med en av motorfästeskruvarna = glödförlängaren måste jordas mot motorn.


    ...Sluta fråga nu, ut och flyg! )

  3. #43

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    jo tändhatten å jord har jag koll på, men pluppen man stoppar glödaren på menar jag

    Flyga? Usch, var ut med calmaton idag, blåsigt å nollgrader, ingen sol, flög en halv tank innan jag slutade känna skevspaken med tummen, händerna har inte fattat att de är vinter

    Helin är olfygen, har gått en tank bara på lite över tomgång
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Provade att hovra (knappt) idag med pinnar å pingisbollar under

    En fundering bara, stjärtrotorn.....

    Om Helikoptern drog å fel håll med stjärtrotorn, dvs spaken åt högerså drog den åt vänster (snurrade alltså)

    Det löstes snabbt med vanlig servorevschering på radion, men servorevescheringen på gyrot, ställer man in vilket håll den ska kompensera åt där ?

    Det blev lite lustigt för jag fick ordning på sidorodret med spaken men kom det en vindpust så snurrade den i "medvinden"

    Men väl hemma å kunnat luska som en knodd i pappiren så tror jag jag fattat rätt.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jepp. Om gyrot verkar åt fel håll så märks det väldigt snabbt, så snart man försöker lyfta så kommer helikoptern att vilja börja snurra och man kan inte stoppa det (annat än att landa).

    Så ditt gyro kompenserade åt rätt håll, däremot är det troligt att gain:en var för låg då den inte klarade att kompensera för vinden.
    Hals- und Beinbruch!

  6. #46
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda
    En fundering bara, stjärtrotorn.....

    Om Helikoptern drog å fel håll med stjärtrotorn, dvs spaken åt högerså drog den åt vänster (snurrade alltså)
    ´

    Hej, jag brukar inte blanda mig så mycket i helidiskussioner, mest för att det är nästan trettio år sen jag höll på med heli men,

    När jag höll på så skulle nosen gå åt samma håll man drog vänsterspaken, och jag tror inte att det har ändrats sen dess?

    Så jag hoppas att du bara blandar ihop begreppen (löjligt lätt hänt, vet jag av egen erfarenhet).
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #47

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jooo

    Asså, jag har ju hunnit flygigt lite med min Lama, innan så spakrörelsen satt som den skulle men nu har jag pulat hela kvällen å provsnurrat helin i famnen å sett vilka vinklar jag fått på stjärtroton.

    Vid provflygningen så var det tre fel ops: ops: ops:

    1, fel reveschering på stjärtrotorn.....
    2, HH var inte inkopplat, så den hasade runt som vindstruten i vinden
    3, vinkeln på bladen på stjärtrotorn var inte på "noll" när spaken var i noll......

    Tur man fått någon timme med laman så man kände att någe var tok :roll:

    Nya tag nästa gång nu när det är fixxat, få se vad som dyker upp då :roll:
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hmm, fel 3 där behöver inte vara ett fel: För blandvinkel ska inte vara noll när roderspaken är i mittläget.

    Det kommer alltid att finnas ett vridmoment så länge helikoptern flyger så därför ska det finnas en viss positiv pitch på stjärtrotorn i normalläget.

    På R30 ska oket som styr tailpitch-slidern vara ganska precis 90 grader mot stötstången, när spaken är i mittläget.
    Hals- und Beinbruch!

  9. #49

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Det var rakt el. 90grader vid servooket, sedan längst bak på bommen såg det lite .......annorlunda ut 8)

    Men nu e re rakt där oxå

    Faan, jag vill brumma mera nu :badgrin:
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #50
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda
    Faan, jag vill brumma mera nu :badgrin:
    Ska göra lite inställningar i min nya radio, sen ska nog jag ut och "Brumma" i morgon, om vädret tillåter
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #51

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    idag vågade jag lätta, en kompis i klubben justerade in det sista å provflög sedan åkte radion över till mig..

    1a resan, väldigt trevande........ ska nog rota fram simulatorn, kräver nog lite övning det där

    MEN skiiiiiiiiiiiiitfränt !!!

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ejxBnHO5e9g"]YouTube - Helicopter[/ame]
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  12. #52

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hepp,

    Lite uppdatering, har passerat den 15 tanken, hovrar fortfarande med stjärten emot mig men känner att jag får mera och mera koll på vad som händer, provade att flyga lite i sidled med babordssidan mot mig men det höll på att sluta i tårar, FÖR tidigt än

    Glömde gummisnoddarna till mitt "övningställ" igår så jag flög 1a gången utan, oj vilken skillnad, inte alls lika mossig och lättare att hålla i luften utan att man lär stötta med gas. Fast det blev några skakiga ögonblick då den MYCKET lättare välter åt sidorna när fingrarna blev lite väl kalla


    Yesss, me likey
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  13. #53

    Standard

    Niiice, bra jobbat.

    När du börjar flyga runt så kör på hög höjd. Då har du tid att flippa runt stjärten mot dig och hovra ned om du får hjärnsläpp.

  14. #54
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kan bara instämma med T5.
    Kör hårt PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #55

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Ja, men i ärlighetens namn..... känns läbbigt när helin kommer "för" högt upp, man får väl ta det i omgångar så man känner sig bekväm, å fort liten blir den rackarn oxå

    MEn nu kan jag ha den i luften med vilopuls iaf, förut så fick man ju höjd puls bara man hörde motorn smattra igång
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  16. #56

    Standard

    Nu menade jag inte att du skulle flyga runt eller träna sidohovring eller nose in på 300meters höjd...Se bara till att du är tillräckligt högt för att hinna "resetta" helikoptern till det läge du är trygg i, dvs: *-Tail in, -hovring*.

    10-12m borde duga.

    Det viktiga är alltså att ge dig utrymme att fundera en sekund extra innan helin dimper i backen.

  17. #57

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jo men hallå, tror inte jag varit över 4m typ, då börjar hjärta slå kan jag lova,

    Äh, jag tycker det e skoj nu, tar ett litet steg i taget, har ju inte kört någe sim, brukar hovra någora minuter om dagen med min Lama v3 Coax, kan inte göra nose in med den heller 8) Men jag känner mig inte särskligt stressad heller, det får ta den tid det tar, det pheeetaste trixxet jag lyckats med hittills e att flyga runt mig i en cirkel utan att landa med stjärten mot mig, ja då fattar ni vilken nivå det e på

    Men huvudsaken det är roligt
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  18. #58
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Som T5 skrev så runt 12m så borde du kunna se och hinna manövrera helin någorlunda. Om jag inte har helt fel så har jag för mig att man ska flyga på ca 20m höjd enligt SMFF´s gammla helicert program. Ska inte svära på detta utan det är bara något jag har för mig att jag läst. Cert är ju numera inget krav från SMFF. Det ligger lokalt på klubbarna.
    Men om du försöker lägga dig mellan 12m - 20m så ser du helin skapligt och du har manöverutrymme om något går galet. Sen får du tänka på att inte flaxa iväg för långt i från dig. Ett litet tips som underlättar för att se hur helin verkligen ligger i luften, det är att kolla på medarna på landstället. Om du lär dig att titta på hur du ser dom så kommer du få det lite lättare i början att avgöra Rappyn´s position i luften.
    Finns säkert mängder med fler eller andra bra tips, men detta bjuder jag på, det var vad jag fick när jag började dra i väg med min heli. Kolla medarna PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. FPV Raptor
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 13:48
  2. F-22 Raptor
    Av jeppe i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 23:12
  3. F-22 Raptor
    Av tomhe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 05:50
  4. En ny F-22 Raptor är född!
    Av drjoshua i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 21:41
  5. F22 Raptor
    Av ojonod i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •