Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: De Havilland DH88 Comet

  1. #21

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det verkar som din ritning har några år på nacken. Det var ju väldigt vanligt förr (20-34 år sedan)att använda på tok för stora motorer i flygplanen.
    Att använda 10cc tvåtaktare till en så pass "liten" kärra (240cm spv) är något jag själv inte rekommenderar då jag har den uppfattningen att ett skalaflygplan ska "flyga på vingen" och inte så mycket på ren motorkraft.

    Nu flyger jag ocskå pylonracing sedan 27 år tillbaka och där får jag mitt lystmäte vad gäller snabba modeller, men när det gäller mitt skalamodellbyggande och flygande , så är jag av den uppfattningen att flygplan ska byggas lätt och flygas med "lagom" motorstyrka för att man just ska erhålla så gynnsamma flygegenskaper som möjligt och få planet att röra sig som originalet i luften.

    I min Marutaka DC-3 som du kanske har sett på nätet (hur f.. laddar man upp bilder här) med spännvidd på 211cm så väger den 3,6kg och är försedd med 2stycken OS FS.26r.
    De här motorerna svingar 3-bladiga 10x5 kolfiberpropellrar med ca 9700v/m och prestandan är precis lagom. Fullgas används bara i starten och då lättar planet från gräsbana på ca 10-15m. I luften flyger DC-3:an bra på strax över tomgång.
    Lågfartsegenskaperna är ungefär som en på en Blue Phönix 2m segelflygplan.

    Så jag vidhåller... .40 fyrtakt och flygvikt på ca 4kg och wash-out i vingspetsarna och din Comet kommer att bli hur trevlig som helst att flyga. OS .70 låter för stort i mina öron.
    Har du nära till oss i Väsby modellflygare så kan du få provflyga min
    DC-3:a.

  2. #22
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjenare Janne! Jag har också en DC3:a med saito 30r men det är faktiskt ett helt annat flygetyg! Jag tror att den här skulle kunna flyga bra med ett par 56r också men med 40r så tvivlar jag på att den blir flygduglig.. O sen vill åtminstonde jag kunna flyga den med lite gasavdrag o inte gasa fullt hela tiden o det får man garanterat göra..
    Så varför gå till det absolut minsta man kan tänka sig när man kan lägga sig på den säkra sidan..
    Sen ska den här flygas med fart tycker jag,förebilden gjorde det!
    Mi DH-88 satt det ett par 52r i o var så lätt som den bara kunde vara men den här är ju lite större så jag förstår inte vitsen med ett par 40r..
    Så mycket vikt sparar man inte..
    DH-88 flygning 1 (stor 43mb)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Tjena!
    Kan inte ladda ner filen!
    /Janne

  4. #24

    Standard

    Kan inte heller se den.. Men det är ju mycket snack om ollon, så det är väl ett bok(is)ollon som fastnat i bredbandsmojängen!
    //Fabbe

    Hellre ladda än kladda!!
    Fast kladda är oxå kul!
    _________________

    www.dackeflyers.se

  5. #25
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmm.propp i kabeln? Funkar nu ikväll för mig,här är den andra rullen,testa den kanske? [url]DH-88 flygning 2 (stor 10mb)
    Somna inte framför datorn bara..Å sen vill jag ha mer bilder på bygget vartefter det framskrider..Stilig modell!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #26

    Standard

    Sakta men säkert går det framåt...

    Några kanske tycker det är fusk med Ca lim och en NC fräs.. men resultatet blir ju så mycket bättre när allt passar som humm ja du som NC frästa bitar ska!


    Vingbalkarna!


    Motorfästen bla.


    Som sagt NC fräst e fint!


    Slutresultatet skall bara putsas till lite!

  7. #27
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lundgren
    Sakta men säkert går det framåt...

    Några kanske tycker det är fusk med Ca lim och en NC fräs..
    I så fall är det väl deras problem...
    Personligen blir jag mest avundsjuk
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #28
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    CA gillas inte från min sida, men när man tittar på resten så kan det kvitta. Bygger ser enormt fint ut! NC fräs absolut inget fusk, bara ett bra sätt att få fina delar
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #29

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur tjock plywood...ser lite tungt ut...?

  10. #30

    Standard

    Hej hej!

    Vingbalkarna är gjorda av 3mm plywood och motor gondolen är gjord av 4mm och just nu håller jag med om att det ser ganska tungt ut men det skall lättas en hel del till innan det är klart! det infällbara stället kommer att sitta i motor gondolen med så det skall bort en massa plywood till!

    MVH

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 15:13
  2. de havilland beaver
    Av Mats J i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 10:00
  3. Mitt andra skala plan en De Havilland Beaver.
    Av tore i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 12:02
  4. Byggtråd: De Havilland 71 Tiger Moth
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 12:57
  5. DH-88 Comet
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •