Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips på propeller?

  1. #1
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard Tips på propeller?

    Hej!
    Jag har testat lite olika proppar till min Edge 540. Jag har hittat en som jag tycker verkar funka rätt bra. Det är en nylon prop 11x4.5. Planet går något snabbt kanske för att vara en Edge 540. Men vad vet jag egentligen Jag har bara pysslat med Modellflyg i strax över 2 månader.

    Jag skulle vilja veta vad ni mer erfarna tycker om valet av propeller. Vad skulle ni rekomendera?

    Fakta:
    Plan: Kyosho Edge 540 (1400mm spv) ca 2400g.
    Motor: Thunder Tiger PRO46 2t (1.46hk).

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    går det för snabbt. dra ner trotteln

    Försök flyga så maskinen håller samma hastighet både uppför och nedför. Då ser det snyggast å mest skalariktigt ut.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    går det för snabbt. dra ner trotteln

    Försök flyga så maskinen håller samma hastighet både uppför och nedför. Då ser det snyggast å mest skalariktigt ut.
    Hehe Gaspådrag visste jag nästan att första person skulle ta upp

    Men eftersom jag är rätt färsk i hobbyn så vill jag gärna ha tankar, idéer och erfarenheter av andra när ni väljer propeller.

    I just detta fallet så är jag mer ute efter kraft än hastighet. Och i stället för att köpa en mindre upsjö med proppar så frågar jag lite först

    Och gärna fördelar/nackdelar med olika material.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Räcker kraften i vertikaler och när du avslutar t ex en hovring så är nog valet rätt OK.
    Krille har antagligen samma erfarenhet som jag och det är att många "nybörjare" slarvar lite med trottelhanteringen - eller kanske snarare har lite svårt att "hinna med" att hantera olika funktioner mer eller mindre samtidigt.
    Om ditt enda problem är att den går en aning för fort i planflykt (?) så är ju Krilles råd klockrent..
    Rent allmänt gäller ju att om man vill ha mycket statisk kraft så skall stigningen vara relativt låg jfr diametern - t ex 11*4" - medan man för fart gör tvärtom - kanske 9*8" eller nåt sånt beroende på motor
    I dina storlekar av proppar så är nog inte materialvalet i proppen så avgörande utan välj ett fabrikat med gott renommé.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Får tacka mycket för svaren !

    Det är inget problem att den går fort. Det är mer att hitta en bra balans
    mellan styrka och hastighet.

    Att hovra med den motorn jag har till planet tror jag inte så mycket på.
    Visst, det går att "hänga" planet i hovring på höjd. Men det finns inte
    direkt kraft för att kunna dra sig ur (säkerhetsmarginal). Utan man får
    då dra sig ur i form av planflykt eller bara låta planet dyka för att sammla
    fart igen.

    Någon som har provat en 12xXX (låt stigning) prop till en .46 motor? Och hur upplever ni den?


    Jag har tyvärr inget bra filmat material att visa hur vertikalen ter sig nu
    med den 11x4.5 prop jag använder. Har ni tur kanske ni kan få ut
    något av den lilla vertikal det är. Detta är den enda jag har:

    [ame="http://youtube.com/watch?v=F1cbQa4E5pM"]YouTube - Kyosho Edge 540[/ame]

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    ...Och du har bara flugit i två månader??? ...är é Sigtuna fältet???

    Ofta är det så att APC tillverkar de bästa propellrarna (ger bäst drag och bäst fart). Men inte alltid. T.ex i Q-500 pylon så är 10x6 Tyska Graupner Cam-prop och Britiska RAM de propellrar som ger bäst prestanda.
    Likaså är 18x6 Menz träpropellar lite bättre än 18x6 APC i lite större (185cm) 5kg kärror.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    ...Och du har bara flugit i två månader??? ...är é Sigtuna fältet???

    Ofta är det så att APC tillverkar de bästa propellrarna (ger bäst drag och bäst fart). Men inte alltid. T.ex i Q-500 pylon så är 10x6 Tyska Graupner Cam-prop och Britiska RAM de propellrar som ger bäst prestanda.
    Likaså är 18x6 Menz träpropellar lite bättre än 18x6 APC i lite större (185cm) 5kg kärror.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

    Jo, fast så spenderade jag nog två månader innan i AFPD flygsimulatorn och tränade en hel del. Speciellt "spakorientering" eller vad man ska kalla det Fältet är Malmens Modellflygklubb i Linköping.

    Har noterat att APC kommer upp lite här och var på nätet när man läser. Så jag ska nog beställa ett par olika storlekar att prova. Tror inte de finns lokalt. De jag använder nu är Thunder Tigers nylonproppar.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Optimala propellern för min Twist 3D med OS LA 46 är APC 12.25x3.75.

    Då har jag ett plan som orkar dra sig vertikalt upp ur hovringar och går ca 80 km/h.

  9. #9

    Standard

    Till den motorn skulle ja prova med en APC 11*6, fungerar fint på OS 46AX, motorn är kanske i minsta laget i min mening till det planet men det flyger ju.
    Jag har en APC 14*6 till samma plan med en Saito 82a 4-t i nosen, då går planet lagom fort o den hovrar planet med under halvgas (med miniservon o allmänt lätt byggd modell) Åk bort till Qualitoy i Hackefors de har APC propellrar hemma

    Ken

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro
    Till den motorn skulle ja prova med en APC 11*6, fungerar fint på OS 46AX, motorn är kanske i minsta laget i min mening till det planet men det flyger ju.
    Jag har en APC 14*6 till samma plan med en Saito 82a 4-t i nosen, då går planet lagom fort o den hovrar planet med under halvgas (med miniservon o allmänt lätt byggd modell) Åk bort till Qualitoy i Hackefors de har APC propellrar hemma

    Ken
    Fint! Då finns det APC lokalt Blir en liten propp-shoppingtur då
    Jag instämmer att motorn är i minsta laget. Men jag tog den då den satt på min Trainer. Tanken för mig är inte riktigt att få denna modellen att hovra. Utan det får nog bli en depron först att träna 3D med innan en sån investering görs


    Optimala propellern för min Twist 3D med OS LA 46 är APC 12.25x3.75.

    Då har jag ett plan som orkar dra sig vertikalt upp ur hovringar och går ca 80 km/h.
    Twist 3D låter som en rolig maskin. Trivs du bra med den i övrigt?

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm proppeller val är ju en djungel det med .... till min acro sky 3,2 kilo vägde den hadde jag 11x6 till en super tiger 51 2 pluttare iofs men den var det ruskigt drag i ..... tyvärr så lever inte den modellen längre ! men personligen skulle jag sattsa på så mycket kraft som möjligt framför hastighet ... i synnerhet om du ska träna 3d då man j´ju kan behöva dra sig ur endel "kniviga" situationer.... du har väl säkert en rekomedations tabell till motorn ????
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Vad har du för motor? 46?
    Jag har en Irvine 53:a i min Calmato, kör med en APC 13x4W. Funkar helt kanon. Ett mycket intressant test du kan göra är att ta en 13x4W (pga. att det inte finns mindre) och kapa bladen till 12 storlek & balansera härligheten!

    Fördelen med W är att du får bra drag kraft och bra broms med lägre toppfart.

  13. #13
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    En rekomendationstabell är synd att säga. Det står i princis en storlek för inkörning. Och en storlek för normaldrift

    Det är en Thunder Tiger PRO-46. Jag ska se om jag kan hitta någon 12xXX med låg stigning och se hur det påverkar motorn och planet.

    Tyvärr är jag fruktansvärt förkyld mm och är sängliggandes. Så man får lugnt vänta ett par dagar (attans)

    Skruvade ihop min Easy Copter så jag har något att göra i vardagsrummet

Liknande ämnen

  1. Propeller 7x6
    Av metric i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 06:13
  2. Val av propeller
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 12:16
  3. Propeller val DLE 30
    Av sm3xrq i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 20:17
  4. vad för propeller
    Av tyr34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 19:33
  5. Propeller val
    Av BoF i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •