Reklam

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

mne: Frsta frbrnningsmotorplanet nrmar sig...

Standard Frsta frbrnningsmotorplanet nrmar sig...

Hjsan hjsan,

Jag gr i sdana hemska tankar att infrskaffa mig mitt frsta brnsleplan, trots att det r mot alla mina
    principer

Jag jagar ett plan i den hr stilen, typ... Ett plan som flyger bttre n det hovrar? Missfrst mig rtt...

(det finns rekommenderat en bensinmotor till just detta plan, men r det det bsta fr en motornybrjare?)

Jag har hrt mig fr med ett antal olika hobbyhandlare och naturligtvis r det olika bud frn alla stllen; bensin r bst p ena stllet medan metanol r bst enligt det andra p ett stlle r tvtakt r att fredra medan man p ett annat stlle fr svaret att fyrtakt r det enda tnkbara Naturligtvis r det mycket tycke och smak, kan jag tnka. Men jag har inte ftt ngra klara besked varfr vissa r bttre n andra.

Finns ngra fr- respektive nackdelar med de olika motorerna?
    Plitlighet? Enkelhet? Prestanda fr givet plan? Ekonomi av alla de slag?

Jag har frskt att lsa mig frstndigare genom olika recensioner av olika plan och motorer, men knner mig inte riktigt njd nd.

Det r absolut inge brttom med kpandet av krra allt vad det innebr, jag vill bara lra mig massa innan jag slr till...

Hoppas att jag inte uttryckt mig alltfr luddigt, och att jag fr lra mig ett annat

/Johan.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Planet du tnker dig kpa r inte alls lmpligt som frstamodell ven om du "Kan flyga"med sm elkrror.
    Ett hgvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande r mer lmpligt att brja med.
    Likas att g med i en klubb.
    Bensin som frstamodell...Du skmtar! 6,5cc tvtakt gldstiftare och hgvingat r vad som gller.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Planet du tnker dig kpa r inte alls lmpligt som frstamodell ven om du "Kan flyga"med sm elkrror.
    Ett hgvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande r mer lmpligt att brja med.
    Likas att g med i en klubb.
    Bensin som frstamodell...Du skmtar! 6,5cc tvtakt gldstiftare och hgvingat r vad som gller.
    Jaka, jag tycker att du ar en frbaskat trkig attityd.
    Vad menar du med "Kan flyga med sm elkrror""? Jag har har sett el-hotliners som ledigt skulle kunna flyga cirklar runt dina s kallade pylonkrror.

Jag frstr inte pongen med att rekommendera ngon som r van att flyga sm snabba elkrror att ta tv steg tillbaka och ge sig p en en hgvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

Ditt uttalande om att "6,5cc tvtakt gldstiftare och hgvingat r vad som gller" hade mjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybrjare.
    Men du verkar leva kvar i det frgngna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde gra allt som ett gldstiftsplan kan.

Det som gr den hr hobbyn s himmla rolig r ju nr man utvecklas, s att sga ngon som du gr bara fr att vederbrande inte fljer dina riktlinjer tycker jag r riktigt dlig stil.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Hade det inte varit fr bensin s hade jag fortfarande krt el s enkelt r det.

P tal om bensin ja , jag fr vl ox rknas som nybrjare med min knappt 1 r lnga modellflygs karrir men det gr alldeles utmrkt fr mig att flyga maskiner p 1,9-2,1meter i spnnvidd med hyggligt stora bensin motorer. Har satt en Edge 540 1,67m spv i backen pga en fr lngsam landning dr planet tippade ver ena vingspetsen p 1meters hjd med knckt kropp som fljd men det tycker jag ingr i mitt ml att n erfarenhet.

Men som sagt , en daglig dos av simulator och en del inomhus trning s tycker jag att jag behrskar "stora" bensindrivna flyg rtt bra utan att fr den delen plutta runt med 6,5cc metanolare i hgvingade trainers.

Nja till topic kanske:
    Finns ngra fr- respektive nackdelar med de olika motorerna?
    Plitlighet? Enkelhet? Prestanda fr givet plan? Ekonomi av alla de slag?
    Bensin ger inte s mycket "kladd" p modellerna , billiga i drift enligt min mening. Har dock inte provat metanol sjlv men ser man till klubbkamraterna s torkar dom oftast massa kladd frn deras maskiner efter flygning medans jag stter in mina plan i bilen direkt. Billiga i drift p s vis att dom inte dricker s mycket soppa. Har en 470cc tank i cessnan och den r i regel halv full efter 10-13min i luften med en roto 35cc som driver p.
    Vad gller prestanda s fr man vl vanligtvis ut mer effekt kontra vikt av en metanol jmfrt med bensin motor upp tom en viss storlek p motor innan bensin brjar "ta ver".
    Har jag fel s rtta mig grna

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Jag frstr inte pongen med att rekommendera ngon som r van att flyga sm snabba elkrror att ta tv steg tillbaka och ge sig p en en hgvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

Ditt uttalande om att "6,5cc tvtakt gldstiftare och hgvingat r vad som gller" hade mjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybrjare.
    Men du verkar leva kvar i det frgngna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde gra allt som ett gldstiftsplan kan.

Det som gr den hr hobbyn s himmla rolig r ju nr man utvecklas, s att sga ngon som du gr bara fr att vederbrande inte fljer dina riktlinjer tycker jag r riktigt dlig stil.
    Tusen tack!

Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Hade det inte varit fr bensin s hade jag fortfarande krt el s enkelt r det.
    Det r, om sanningen ska fram, lite s tnket gr

Modelltypen i sig, r de lmska att flyga eller skulle man, med mindre utslag, kunna flyga runt med en sdan? Designgenen i mig r vldigt svag fr just den typen av plan?

/Johan.

gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

Standard

Vad jag funnit som nybrjare som r helt klockrent r exponetionella
    utslag p servona fr hjd och skev. (Designgenen inom sig ska
    man inte kmpa emot)

Men visst r det en enorm skillnad p olika modeller. Min trainer flyger
    nstan som om den hade en autopilot. Medans min Edge 540 flyger dit
    nosen pekar och manvrerar som en vildkatt

Bertta grna vad du har fr erfarenhet av elkrror. Fr det finns ven
    rejlt stora och kraftfulla elkrror dr ute

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Fr att jmfra med ntt som jag har flygit s vart inte CMPro Edgen jag hade s farligt svr flygen direkt. Krvde vl lite fart vid landningarna men jag tror det hnger ihop med att den vart lite framtung.

Om du rttar dig efter tillverkarens minsta rekomenderade utslag samt lite expo p det s gr det skerligen prima. S lnge du knner att spakrrelserna sitter i ryggraden s kommer det att g fint.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Hller fullstndigt med Mr J!

Lrde mig flyga med en elseglare (Kyosho Stratus).
    Drmde om att flyga en Extra 300, kpte en sdan o byggde o flg
    den, naturligtvis helt idiotiskt enl det mantra som expertisen
    frordar, men j-vlar vilken knsla nr man knde att man kunde
    starta-landa o flyga den.

Slog den i backen i landningen efter ett antal flygningar,
    dr lrde man sig ju vad fr lg landningshastighet leder till,
    reparerade o flg vidare igen. (Mycket nyttig lrdom)

Var o en mste ju f prva sina vingar o drmmar.
    Fr mig r det d de dr drmmarna som gr
    att man lgger ner tid o fr mycket pengar p
    det dr drmprojektet = nsta bygge.
    Mvh Kent

Standard

Citat Ursprungligen postat av gimbo
    Bertta grna vad du har fr erfarenhet av elkrror. Fr det finns ven rejlt stora och kraftfulla elkrror dr ute
    Jag kommer absolut inte att sluta med el (tror jag...). Det vore dock vldigt roligt att prova p nt redigt (frbrnningsflyg) utan massa "kladd". Jag har dock bara flugit el hittills. Jag lrde mig flyga med en Formosa med borstad motor och NiMH-ack... Har bland annat flugit lite Protech Vortex och lite Kyosho Soarus och nu senast s tuffade jag runt med en elkonverterad SK78-trainer,
    Citat Ursprungligen postat av gimbo
    Min trainer flyger nstan som om den hade en autopilot
    men det knns inte som om den inbjuder till ngon utvecklande flygning...=/ Flyger dock fantastiskt fint!

El r fantastiskt enkelt , bara att koppla in och kra. Dessutom gr det att rkna p Jag har kikat lite p strre el-krror liknande Burning Spear (ven Skillfull F3a 50 frn MFT), men det knns som om det drar ivg s frbaskat med ackar och allt. Fast det kanske bara r en fantomknsla... Men ett stort elplan vore ju det utlimata. Den dagen den...lyckan

Finns ngra frdelar med el jmfrt med bensin som man br tnka p?
    Ngon ekonomisk bit? Prestanda? "Skjfaktor"?

Jag ska nd lra mig att flyga bttre, s det r egentligen ingen panik. Det knns bara bra att vara lite frberedd nr det vl ska handlas.

/Johan.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Du har allts bara flugit 1 r ...och funderar att kpa ett stort bensinflygplan...???Varfr! Jag har svrt att frst att man som s grn flygare skaffar en s stor och farlig krra(Bde fr en sjlv som fr andra). Varfr inte lra sig krypa innan man kan g???
    Frbannat trkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt p en stor bensinare fr ngra r sedan, och han hade bara flugit 4-5 r.
    Nu kan man skada sig ven om man flugit betydligt lngre tid men erfarenhet r som bekant ngot som tar tid att erhlla.S fr allt i vrlden skaffa en mindre metanolare frst.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av "Men ett stort elplan vore ju det utlimata. Den dagen den...lyckan :D
    [color=darkblue
    Finns ngra frdelar med el jmfrt med bensin som man br tnka p?
    [/color]
    /Johan.
    Det verkar ju som att du har ett ppet sinne s d br du titta en del p Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ .
    Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida.
    En ltt byggd strre modell behver inte vara mycket farligare n en vrlsnabb glasad liten hotliner.
    Alla modeller r farliga - propellrar r lika farliga nr de snurrar ven om man med frsiktighet kanske inte behver riskera lika mycket med el som nr man ska starta en brnslemotor.

Det r stor skillnad mellan brnsle och el:
    Ljudet och mjligheten till rkaggregat r svrt att simulera med el.

Batterier kan vara elakt farliga liksom bensin.

Den nya batterigenerationen A123 r kanske ngot som gr batterierna ngot skrare och mjligheten til snabbladdning minskar mjlegen behovet av allt fr mnga paket om man skulle vilja flyga lngre tider.

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Hej!
    Du har allts bara flugit 1 r ...och funderar att kpa ett stort bensinflygplan...???Varfr! Jag har svrt att frst att man som s grn flygare skaffar en s stor och farlig krra(Bde fr en sjlv som fr andra). Varfr inte lra sig krypa innan man kan g???
    Frbannat trkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt p en stor bensinare fr ngra r sedan, och han hade bara flugit 4-5 r.
    Nu kan man skada sig ven om man flugit betydligt lngre tid men erfarenhet r som bekant ngot som tar tid att erhlla.S fr allt i vrlden skaffa en mindre metanolare frst.
    Ja n men de e klart grabben ska kpa sig en Calmato trainer med en 10kubikare. Sen kan han ju plutta omkring med den i 20-25r tills han ftt den stora erfarenhet som krvs fr "stora" bensin flyg. Man utvecklas ju nog mycket p s vis :roll:

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Hej!
    Men Jaka, har du inte sett ngon av filmerna som Cringer har publicerat hr? Han flyger obehindrat runt med en liten vass elkrra som ser ut som en ngot mindre variant av ett ryggskott.
    Fattar du verkligen inte hur ljlig du gr dig om du p fullt allvar rekommenderar (eller snarare beordrar) en sn kille att g vidare med en 40-trainer?

Det r vl en sjvklarhet, ven om du skjuter in dig lite fel, propellrar r farliga, rotorblad r farliga, om sen dessa snabbt roterande freml r drivna av metanol, bensin eller el har ingen som helst betydelse.
    Det gller att ha respekt fr vad motorn driver oavsett drivmedel, eller hur?
    Du verkar gra ngon sorts uppdelning som jag inte riktigt frstr, bensinmotorer r automatiskt farligare n gldstiftsmotorer som i sin tur r farligare n elmotorer eller...????

Jag har precis som du hllit p med det hr lnge, och jag har sett en del otcka skador, men av vad jag har sett hittills beror det mest p bristande respekt fr utrustningen eller ren otur, inte p valet av ngon viss drivklla.

Sen vad det gller erfarenhet kontra olyckor sger all statistik frn arbetsmarknaden att de flesta olyckorna drabbar totala nybrjare (som inte har en aning om vad dom egentligen hller p med) eller dom som r riktigt gamla i grden (och verkligen vet vad dom sysslar med), dremellan r det faktiskt ett frsumbart antal. Jag har svrt att tro att modellflygarna skulle skilja sig speciellt mycket frn resten av befolkningen i vrigt i det hr fallet. Givetvis beklagar jag din kompis skada, men jag r inte vertygad om att hans relativt ringa erfarenhhet r den enda frklaringen.
    Med det frsker jag sga att de flesta unga modellflygare som har krt fingrarna ett normalt antal gnger i ett genomsnittligt Svenskt utbud av propellerar r fullt tillrckligt kompetenta att avgra vad dom skall frska lta bli att stoppa fingrarna hrnst, el, metanol eller bensin...

' andra sidan, om jag verkligen var tvungen skulle jag hellre prova mina chanser i den minsta bensinmotorn jag kan komma p n den strsta elmotorn...

Om jag skulle gra mitt yttersta fr att frhindra dig och alla andra mnniskor jag kommunicerar med att rka ut fr olyckor s skulle jag givetvis rekommendera alla som vill lyssna att inte g ut ver huvud taget
    Men hur praktiskt/kul vore det?
    /\/\vh // /\/\r J.

Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    505
    Jobb
    Sjman
    Klubb
    RC-land

Standard

Jag tog upp mitt frsta flyg i april i r! Alpha trainer 40... med metanolare! Klart jag vurpade frsta gngen http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg ops: Men s gick jag den hrda vgen (Gjorde alla nybrjarfel som gick att gra). Det kan du undvika genom att ha nn erfaren med dig frsta gngerna Cringer! S hr i efterhand s ser jag inte ngra problem med att t.e.x kunna brja med en hgvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man vat tillrckligt i simulator fre! Och som sagt ha nn erfaren med dig....

Psst...Dra inte fullt hjdroder! Skit inte i att kolla utslagen! Se till att rodren gr rtt vg! Ha en erfaren med! Ladda batterierna! va i simulatorn... 8)

Lycka till Cringer!

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Steve Jung r jag och r Hrselskadade sjlv (Dv)
    Klubb
    Std MFK,RCFF och mitt Eget klubben

Standard

Hej!
    hall Jaka du ???
    Du har inte gra med honom nu s han fr kpa vad han vill kpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestmma ver detta att sger t honom ???

lta vara honom !!

MVH Steve

Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    gare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Standard

Med tanke p hur frgestllaren brjade den hr trden s verkar det inte som han har ngon strre erfarenhet av modellflyg. D verkar det rtt vettigt att fresl honom en "nybrjarkrra" i 40 storlek! Sjlvklart s r det ju ballare att sladda runt med en EXTRA 300 med 2 och en halv meters spnnvidd.... Men frgan r ju.... r det egentligen s smart..?
    Jag r nog tvungen att hlla med Janne (JAKA) men Jag har ju "BARA" pysslat med modellflyg i ca 20 r s jag hajjar vl ingeting enligt proffspiloterna som verkar p den hr sajten! (F.N VA LIVET VORE ENKELT OM MAN KUNDE LEVA DET P NTET...Ja och kunde fortstta att vara 23r... d man visste allt!)

js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    669
    Jobb
    Chauffr/frsljare
    Klubb
    RC land

Standard

Calmato sports gr att busa med o r ven ett snllt plan.
    U-can-do Gr det ju att gra allt mjligt med o r ganska ltta att flyga med.

Det r ju mitt tycke som tog upp mitt frsta flyg i luften fr 3 mnader sen

Jag hade ven upp en tok snabb Cap 580 Matt Chapman,men den va alldeles fr snabb fr mig s det bar i backen och jag va livsfarlig fr dom andra som va p fltet.

http://www.motorportalen.net/filmer/...07_snedden.wmv

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    58
    Jobb
    Maskinfrare
    Klubb
    MFK Bunten

Standard

Hejsan. Jag kpte en liten "blackhorse" Cobra (40) 135cm spnnvid ngonting i julas (ca 10mn sen) flg ca 2-3tim. Kpte sen en funtana s90 o flg ca 10tim. Kpte sen en Extra 330 med 85cc bensin p 2,45m spnnvid o den e lttast att flyga o flyger renast tycker jag det e bara landningarna som e lite knepiga men det e psykiskt till och med landningarna e lttare n med tex (40)Cobran fr den "fladdrar" inte till fr minsta vind. Stter man bara rtt grejor i planet och har respekt fr det s tycker jag inte att det e s mycket mer som skiljer stora och sm plan. Priset skiljer ju d ocks Mvh tobbe

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Vad r det som utgr den direkta faran? r det motorn?? Ja mjligtvis om man stter handen mot toppen precis efter en krning och brnner sig. Eller kan de vara propellern som trasslar snder kttet p en? D r faran lika stor p alla plan , och frmst fr man vl sga p sm el krror dr batteriet kan sitta inkopplat (skarpt lge) , motorn avslagen och rkar komma t gasspaken. Bensin/metanol motorer hr man iaf nr det r "skarpt lge".

Med dagens fina simulatorer s utvecklas nog dom flesta lika mycket eller kanske tom bttre n frra generationen. Men de e klart inga flyger bttre n 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vnners sllskap.

Undrar hur Oskar (tror jag han heter) som flyger skiten ur mnga ldre heli piloter har lrt sig flyga. Han skulle teoretiskt behva fler rs erfarenhet n vad han r gammal till.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Han har vl mest tur gissar jag..

Liknande mnen

1. Frsta flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybrjare