Reklam

Sidan 2 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

mne: Frsta frbrnningsmotorplanet nrmar sig...

chrisvss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    141
    Jobb
    Beteendevetare p arbetsfrmedlingen
    Klubb
    Vmfk

Standard

Hller med jaka. Klart man ska brja med en 40 modell. Men har man pengar s.. N kp en calmato sports med en 52 fyrtakt. Finns nog ingen som tycker att det r en trist combo oavsett erfarenhet. Sen r iofs jag less p calmatohypen s nt likvrdigt r nog minst lika bra. Tog hojkort rtt nyligen och insg d att en yamaha R1 kanske fr vnta ett tag fast det r en svincool hoj..

/C

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

Jag tycker inte du skall kpa en trainer om du kan flyga el.
    Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova p modell" fr metanolflyg. Inte s dyr, i en bra storlek s man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snll i luften. Du kommer nog ganska ltt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.

Kpte min calmato sports med en gx40 i paket frn "www.Natterer-modellbau.de" och den kostade 1622 kronor inkl frakt till drren p 8 dagar. GX40 motorn rcker fast saknar lite kraftverskott. En 55ax t.ex skulle man nog ha vldigt roligt med.
    D skulle du ven kunna flyta ver motor och utrustningen till en acrobat av ntt slag senare. Du kommer bli njd med sportsen
    Senast redigerat av DaEk den 2008-08-30 klockan 21:31.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du har allts bara flugit 1 r ...och funderar att kpa ett stort bensinflygplan...???Varfr! Jag har svrt att frst att man som s grn flygare skaffar en s stor och farlig krra(Bde fr en sjlv som fr andra). Varfr inte lra sig krypa innan man kan g???
    Frbannat trkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt p en stor bensinare fr ngra r sedan, och han hade bara flugit 4-5 r.
    Nu kan man skada sig ven om man flugit betydligt lngre tid men erfarenhet r som bekant ngot som tar tid att erhlla.S fr allt i vrlden skaffa en mindre metanolare frst.
    Vad r det som gr att det verkar som om jag bara ha flugit i ett r? =/ Hoppas att jag inte har uppfrt mig tramsigt p ngot vis eller s...

r verkligen en tvmeters bensinare farligare n en lika stor och prestandamotsvarande elkrra? Jag har fr lite kunskap om just frbrnnarkrror fr att uttala mig om detta. Det var drfr jag skte lite in put p det hr viset

Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Det verkar ju som att du har ett ppet sinne s d br du titta en del p Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ . Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida.
    Ett ppet sinne r alltid bra att ha, speciellt nr man r okunnig p ett omrde. El knns verkligen bra, men det vore kul att testa den andra sidan ocks Dock knns just metanol inte speciellt lockande, om rligheten ska fram...

Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Den nya batterigenerationen A123 r kanske ngot som gr batterierna ngot skrare och mjligheten til snabbladdning minskar mjlegen behovet av allt fr mnga paket om man skulle vilja flyga lngre tider.
    Det kanske r svaret p mina tankar... Tekniken kanske hinner bli var mans egendom nr det vl r dags att bestmma sig.

Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    S hr i efterhand s ser jag inte ngra problem med att t.e.x kunna brja med en hgvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man vat tillrckligt i simulator fre!
    Jod, simulatorn gr varm och det gr dessutom riktigt bra! vning r bra i alla dess former, sgs det

Citat Ursprungligen postat av swe34
    Med tanke p hur frgestllaren brjade den hr trden s verkar det inte som han har ngon strre erfarenhet av modellflyg.
    Vad r det som gr att det verkar som att jag r nybrjare av lgre ordning? =/ Anledningen till att jag formulerade frsta inlgget som jag gjorde var att ALLA frslag och tips , ider och kunskap r vlkommet. Erfarenhet i all ra, men det r skillnad p att ha 20 rs erfarenhet och 20 rs kunskap... Jag personligen har absolut ingen kunskap om bensinmotorer att tala om.

Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Men de e klart inga flyger bttre n 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vnners sllskap.
    Haha! S sant!

Citat Ursprungligen postat av chrisvs
    Klart man ska brja med en 40 modell.
    Vr r det som sger att man SKA brja med en 40-modell? Jag som r lagd mer t det innovativa hllet ser kanske allt p ett annat stt. Gller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivklla?

Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Kr i en lagom storlek till en brjan typ 40-50 storlek.

Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova p modell" fr metanolflyg. Inte s dyr, i en bra storlek s man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snll i luften. Du kommer nog ganska ltt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.
    Detta resonemang kper jag helt och hllet Haken r bara att jag inte alls r speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare ver huvud taget. Det knna lite i stil med d kan man lika grna kra el. Anledningen till just bensin r att jag vill komma t en strre krra utan kladd och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske r dags att inse att det r el som gller, oavsett storlek p krra

Hur som helst knns detta som grymt nyttig lsning

/Johan.

js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    669
    Jobb
    Chauffr/frsljare
    Klubb
    RC land

Standard

Om du vill ha ett stort flyg o bensinare som r roligt att flyga kan jag bara sga U-can-do Giant

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Tja jag undrar om man stoppar fingrarna lngre in i en propeller som sitter p en bensinare n i en metanol motor. Dom r fr satan lika farliga alla motorer med en oskyddad propeller som snurran runt.

Vad gller min "LILLA" erfarenhet p ca 14 mnaders modellflyg s tycker jag personligen att en strre krra r stabilare i luften och lttare att hantera. Enda nackdelen jag kan komma p r just transporten av den d den krver lite mer bil.

Jag brjade med en Cessna 182 1620mm spv med en elmotor (ingen flygskola sen tidigare) , fortsatte p vintern med inomhus flyg , kpte mig en CMP Cessna 182 med roto35 , kpte en CMP Edge med roto25 , premir flg min CMP Extra 330L med en DL50 idag.

Har jag bara haft tur???
    r jag ett underbarn??

Tur har jag inte d jag inte r miljonr och underbarn r jag verkligen inte. Respekt fr grejorna man pysslar med , tnk 2 gnger innan man gr ntt och trna i simulator vill jag pst har hjlpt/lrt mig hur man hanterar och flyger dessa maskiner.

Fresten .............premir turen med Extra 330L gick bra idag , nosade ver i slutet av landnings banan med knckt propeller som fljd men det hnder kanske dom som flygit hgvingat med 10cc ox...........och jag som bara har 14 mnaders erfarenhet :roll:

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Tja jag har varken tjugo eller trettio rs erfarenhet av det hr o faen vet hur mnga ggr. i brjan jag fick veta att :
    -det dr klarar du inte,brja med Lajban istllet!
    O det var inte den delen av hobbyn som intresserade mig ,jag ville ha flygplan som kittlade min fantasi d.v.s warbirds o snt med en verklig frebild rent allmnt..
    Numera s r det lugnt p den fronten tack o lov (kan det bero p att jag flyger mest hemma? ) men jag upplever det som att en del av de som r gamla i gemet har stannat i utvecklingen,status qou s att sga..
    Inga frndringar o ider r bst,att anvnda tekniska lsningar o hjlpmedel som finns idag,ne..
    ARF? Nr man kan bygga? Isch..
    Motorer? Liten metanol,allt annat r av ondo,grna tvtakt
    Ett sundare resonemang n det som Cringer har fr man leta efter och det frgas ju efter just ider o d tycker jag att ska man fresprka nt s kan man vl frklara varfr,inte sga : -S hr r det o s hr har det alltid varit!
    Jag gick min egen vg nr jag brjade flyga o det funkade bra,sen kanske det inte passar alla men jag skulle inte drmma om att sga att det jag gr r den enda vettiga/rtta sikten ,inte efter 2 r o inte efter 20 heller..
    Jag gillar diskussioner,argumentationer o lite allmnt liv i luckan,jag gillar inte nr man nedltande gr in i debatten o har som enda argument sin "erfarenhet" rknat i r...
    Har man den erfarenheten s tycker jag att man kan kosta p sig o tala fr sin sak istllet fr att komma med plattityder o en allmnt ogin ton..
    De som har denna erfarenhet har mycket o komma med men ska jag lyssna p dem, s fr det nog framfras i en trevligt tonlge,fr lock fr ronen annars..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    214
    Jobb
    r drygt 50 men knner mig som 25. HiFi nrd, bt
    Klubb
    Jordfrsarna i Kping.

Standard

...Tjena Alla Glada Flyers..=))

Nu 're mnga Messerschmitzar som uttalat sig s jag fr vl ge mig in i leken.. En roterande snurra i storlek 10x6 ' lika farlig som en snurra p 22x10, skillnaden p't ' vl bara varvtalet....dock s styckar dom ktt exakt lika gtt bda s detta frsvarar inte en 40 trainer p nge stt. En strre bensinare vger en del kan givetvis tappas i luften, likas en Calmato 40 och jag gissar att bda knns rtts elndiga stickandes opp ur huvvet s d har Vi avklarat detta pass oss.

N, skmt sido, som jag ser det Cringer s verkar Du vara mogen fr en strre maskin n en Calmato 40 T som jag ser det, framfr allt genom ditt stt att resonera om detta som blitt inlagt p trden.

Kp vad Du knner fr att testa gr detta m' sinnet i hgsta hugg ppet s lr det g hur bra som helst. Ett gott rd ' bara att tnka igenom saker ting innan man gr nge m' en strre maskin i luften. Dock s vill ja pst, gissar att mnga hller m' mig, att en strre maskin flyger mer eller mindre som en trainer fast man ser me bttre vad maskinen gr i luften detta tack vare sin storlek. Sen s pverkas inte dessa strre/tyngre maskiner av vdret p samma stt som en 40 trainer som frmodligen kommer att studsa som en galen kamel nr termiken str som spn i backen. En sak till, oftast s ' en bensinare lttare att f fyr p iom. sitt tndsystem n vad en trilskande yl-40:a kan vara s k petrol s d' ryker.....att sen soppan ' billigare / liter rknat mste jue vara ett stoooort bonus......

Jaaa just d' ja, sulle bara tillgga att mina r (snart 30 st) inom hobbyn har kantats av diverse maskiner men utan tvekan s gillar jag dom strsta bst. (Skall inhandla en stor maskin igen denna vinter).
    "What goes up must come down"

Harry S, A.K.A firebird 350.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 845
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Knns i grunden rtt ondigt att lgga sig i diskussionen fr den tycks ha blivit en generationsdiskussion snarare n en diskussion om vad som r lmpligaste "nybrjarkrra" inom frbrnningsmotorflyget.
    Jag tycker dock att ni som "gr ner" Jaka har en "frbannat trkig attityd" fr att anvnda ert eget uttryck. Jaka svarar ju inte i trden fr att djvlas - eller tror ni det ? Han grundar sin rekommendation p lng erfarenhet av eget flyg liksom av nybrjare. Han rekommenderar det han tror fungerar bra fr den genomsnittlige "frbrnningsmotornybrjaren".
    Att det sen finns "nybrjare" med olika frutsttningar r ocks helt klart - ett ftal r mycket duktiga och kan skert hoppa ver ngra steg i utvecklingsstegen. Nybrjare r frresten fel ord i just detta sammanhang eftersom trdskaparen trots allt flugit elflyg i ett r eller nt sdant.
    Men tnk er tvrtom - om Jaka skulle rekommenderat en 2,5 m bensinkrra som t ex andrakrra - hade han d ftt st oemotsagd ? Och hade det varit rtt rekommendation fr en genomsnittsnybrjare ?
    Nej, var lite mera vidsynta r mitt rd. Nr man ger andra rd i sdana hr Forum s skall man nog inte frutstta att ALLA "nybrjare" r ovanligt frsigkomna och klarar att t ex g frn en mindre elkrra till en 2-2,5 m bensinare utan problem. Jag tycker att det r skrare att ge lite passiva rd n alltfr utmanande nr man inte sjlv sett frgestllaren flyga. Det r s ltt att rekommendera nt man sjlv tycker r hftigt och det r ju inte skert det passar andra, tyvrr.
    Sjlv har jag gjort resan frn metanolare till mindre elkrror. Lt bara inte prestigen styra era val - man kan ha minst lika kul med en mindre, enklare, billigare krra som med en stor. Och d dom sm oftast verlever pilotmisstag r tyvrr inte de stora lika frltande.. Och vilka flyger mest - ja, p vrt flt r det definitivt inte dom med dom strsta krrorna...om man s sger..
    Bara mina synpunkter hlsar
    Roger

chrisvss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    141
    Jobb
    Klubb
    Vmfk

Standard

Vr r det som sger att man SKA brja med en 40-modell? Jag som r lagd mer t det innovativa hllet ser kanske allt p ett annat stt. Gller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivklla?

Ingenting frutom att steget och pengarna r rimliga. Sjlv brjade jag med en antik pilot modell med en enya 15 i nosen. Det nrmaste en frdig plast arf i dagslget som fanns d. Iofs hade jag varken ekonomin eller mjligheten till nt strre/mer avancerat. Har du pengarna och ett brinnande intresse s kr p det du verkligen vill. Tyvrr tror jag verkligen att en 40cc bensinare kan orsaka mer skada en en mindre borstls motor i en plast arf.

Nu 're mnga Messerschmitzar som uttalat sig s jag fr vl ge mig in i leken.. En roterande snurra i storlek 10x6 ' lika farlig som en snurra p 22x10

Nja diametern att skada sig p r aningens strre + vridmomentet

hh ha en trevlig helg.

chrisvss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    141
    Jobb
    Klubb
    Vmfk

Standard

hall Jaka du ???
    Du har inte gra med honom nu s han fr kpa vad han vill kpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestmma ver detta att sger t honom ???

lta vara honom !!
    Snacka om trkig attityd!

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Steve Jung r jag och r Hrselskadade sjlv (Dv)
    Klubb
    Std MFK,RCFF och mitt Eget klubben

Standard

Citat Ursprungligen postat av chrisvs
    hall Jaka du ???
    Du har inte gra med honom nu s han fr kpa vad han vill kpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestmma ver detta att sger t honom ???

lta vara honom !!
    Snacka om trkig attityd!
    h,du snacka om Jaka har dlig Attytiden mot Cringer om du menar det ???

MVH Steve

:? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    gare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    505
    Jobb
    Sjman
    Klubb
    RC-land

Standard

En 55ax t.ex skulle man nog ha vldigt roligt med.
    S hr fin r Calmaton med 55 ax i nbben! Fint gr den ox! Som ett skott..
    8)

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    8)
    hej hej och stt av din katten ligger dr och solen hehe

MVH Steve

Excell 60 2 St
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St

Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    505
    Jobb
    Sjman
    Klubb
    RC-land

Standard

8)

Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    505
    Jobb
    Sjman
    Klubb
    RC-land

Standard

Sorry! Klantigt av mig att dubbelposta s dr.. ops:

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Klubb

Standard

javisst hehe jag blev ??? det var tv dubbel sida ??? hehe

MVH Steve

Excell 60 2 St
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

jag har smllt alla plan jag gett mig p o herrejessus vad roligt jag har haft men nu brjar dom o vara hela krrorna kanske r det calmatons frtjnst eller tur...klart du ska ha en metanolare typ os52 o sen en calmatotyp ...efter det kan du brja med bensin eller om du vill bli stor p riktigt som jag d kr du ys power ...detta r mina kloka rd o jag vet bst enligt mig s det s..

lyssna p din magknsla o skit i andra...wesseordsprk...

p.s jag har oplogat dr oppe

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

Nej, det r klart du skall brja frbrnning, men mste sga att en bra metanol 4-taktare lter riktigt gtt i luften

Vill sjlv grna g ver till bensin men det gr inte in i ngra av mina modeller. Samt att det inte blir lika roligt att krascha med en 2-meters extra fr 4000. En bensinmotor verkar inte kosta s mycket heller nu lngre. Kanske en billigare cmp acro kan inhandlas till vren, vem vet

Kr i en lagom storlek till en brjan typ 40-50 storlek.

Detta resonemang kper jag helt och hllet Haken r bara att jag inte alls r speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare ver huvud taget. Det knna lite i stil med d kan man lika grna kra el. Anledningen till just bensin r att jag vill komma t en strre krra utan kladd och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske r dags att inse att det r el som gller, oavsett storlek p krra

Hur som helst knns detta som grymt nyttig lsning

/Johan.[/quote]
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    329
    Jobb
    Automations ingenjr
    Klubb
    SalaRFK

Standard

Om det r bensin du vill ha s gr det alltid att konvertera en metanolare till bensin s slipper du kladd och du fr en driftsker motor.

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

kp en diesel o bli en riktig man som Bokis...

Get high with hovering
    not drugs

Liknande mnen

1. Frsta flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybrjare
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2013-08-17, 14:29
  2. Frsta hangfrsket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-06-22, 00:33
  3. Frsta helikoptern